סיבים תזונתיים במזון – חיים ארוכים יותר

 יותר סיבים תזונתיים במזון וחייך יתארכו, זהו המסר ממחקר רחב היקף למציאת קשר בין תזונה עשירה בסיבים לבין סיכונים מופחתים למוות לא רק ממחלות לב, אלא ממחלות זיהומיות ומחלות בדרכי הנשימה.

המחקר, במימון ממשלת ארה"ב, קושר סיבים תזונתיים במזון עם סיכון מופחת לתמותה מסרטן בקרב גברים, אך לא בקרב נשים, ככל הנראה מכיוון שגברים נוטים יותר למות מסוגי סרטן שקשורים בתזונה, כמו סרטן ושט. רוב האמריקנים אינו מקבל מספיק סיבים תזונתיים במזון. האמריקני הממוצע אוכל רק כ- 15 גרמים סיבים תזונתיים ביום, הרבה פחות מהמינון היומי המומלץ שעומד על 25 גרמים ביום לנשים ו- 38 גרמים ביום לגברים, או 14 גרמים לכל 1,000 קלוריות מזון.

משתתפי המחקר שאכלו את הכמויות הגדולות ביותר של סיבים היו מועדים ב- 22% פחות למוות מכל סיבה שהיא בהשוואה לאלה שאכלו את הכמויות הקטנות ביותר של סיבים.

במחקר, שהתפרסם בכתב העת לרפואה פנימית, השתתפו יותר מ- 388,000 אנשים בני 50-71 שנים. משתתפי המחקר מילאו שאלון על הרגלי האכילה שלהם בשנת 1995, שבו התבקשו להעריך באיזו תכיפות הם אוכלים 124 מזונות שונים. לאחר 9 שנים, יותר מ- 31,000 משתתפים מתו והחוקרים בדקו ברשומות הלאומיות את סיבות מותם. החוקרים לקחו בחשבון גורמי סיכון אחרים כמו משקל, רמת השכלה, עישון ומצב בריאותי, אך גם לאחר נטרול גורמי סיכון אלה ראו עדיין סיכון מופחת למוות בקרב אנשים שאכלו יותר סיבים.

תועלות אכילת סיבים היו בולטות במיוחד בסוכרת ובמחלת לב, בהן משערים מדענים שסיבים משפרים רמות של כולסטרול בדם, מורידים רמות לחץ דם, סוכר בדם ודלקת. סברה נוספת לגבי התועלת שבאכילת סיבים היא היכולת לספוח רעלים ולהסירם במהירות מהגוף. תזונה עשירה בסיבים מקדמת גם ירידה במשקל בגלל תחושת מלאות, ואף היא בעלת השפעה משפרת בריאות.

מבלי לדעת במדויק איך פועלים סיבים, הם יכולים לספק תועלת גם במניעת מחלות קטלניות כמו דלקת ריאות ושפעת ואף סרטן בעיקר בקרב גברים.

סיבים מצויים בפירות, בירקות ובקטניות, אך סיבים שמקורם בדגנים מלאים הם אלה שקשורים באופן הדוק יותר לסיכון המופחת שהופגן במחקר.

19.2.2011

עוד על תזונה

אולי יעניין אותך...

זקפה רכה

זקפה רפה – אין אונות – אימפוטנציה גרסת 2021 משל ונמשל

 זקפה רפה  2. זה היה בשלהי שנת 2012 (ב- 26.11.12 ליתר דיוק). בעקבות עוד מבצע …