תרופה לירידה במשקל

ניתוח בריאטרי לירידה במשקל יעיל נגד סוכרת מסוג 2

מחקר חדש שהתפרסם בכתב העת לרפואה New England Journal of Medicine , ושהוצג בכינוס מדעי הראה  כי ניתוח בריאטרי לירידה במשקל הוא טיפול יעיל בסוכרת מסוג 2 במטופלים עם השמנת יתר שהישגיו נשמרים לזמן רב בהשוואה לטיפול רפואי מקובל בסוכרת מסוג 2 באותם מטופלים.

חוקרים ממרפאה קליבלנד שבארה"ב הציגו ממצאים של מחקר שכותרתו הייתה "טיפול ניתוחי ותרופות הוא בעל פוטנציאל להעלים סוכרת ביעילות"  (STAMPEDE) במפגש המדעי השנתי של הקולג' האמריקני לקרדיולוגיה שנערך בוושינגטון שבארה"ב.

המחקר הראה כי כמעט כל המטופלים שעברו ניתוח בריאטרי לירידה במשקל לא הזדקקו יותר לאינסולין, ורבים מהם אף לא נדרשו ליטול תרופות לסוכרת במשך שלוש השנים שחלפו מאז אותו ניתוח לירידה במשקל.

דר' סנגיטה קשיאפ, אחת מעורכות המחקר, אנדוקרינולוגית ממרפאת קליבלנד שבארה"ב, אומרת: "אנחנו רואים במהלך עבודתנו מטופלים רבים שחייהם נהרסים על-ידי מחלת הסוכרת. מחקר זה מראה, לאחר 3 שנות מעקב, שניתוח בריאטרי יעיל יותר ושיש לו תועלות עקביות למשך שלוש שנים לפחות בטיפול בסוכרת מסוג 2 בחולים עם השמנת יתר מתונה עד חמורה בהשוואה לחולים שקיבלו טיפול רפואי מקובל בסוכרת".

מטופלים שעברו ניתוח בריאטרי הורידו 25% ממשקל גופם ולא הזדקקו לאינסולין ולתרופות לסוכרת

דר' קשיאפ אומרת שממצאי המחקר מראים שיותר מ- 90% מהמטופלים שעברו ניתוח לירידה במשקל הורידו 25% ממשקל גופם, ואף שלטו במחלת הסוכרת שלהם מבלי להשתמש באינסולין ובתרופות אחרות לטיפול בסוכרת.

בהשוואה לקבוצה שקיבלה רק טיפול רפואי ש- 55% ממנה היו חייבים להשתמש באינסולין, רק 5-10% מהמטופלים שעברו ניתוח בריאטרי השתמשו באינסולין 3 שנים מאוחר יותר.

התוצאות מראות גם שמטופלים שעברו ניתוח חוו איכות חיים משופרת וצורך מופחת לקחת תרופות ליתר לחץ דם ולכולסטרול.

מחקרים אקראיים קצרי טווח שנמשכו בין שנה לשנתיים הראו שניתוחים בריאטריים נמצאו כקשורים בשיפור במצב של סוכרת מסוג 2.

המחקר הנוכחי הוא הגדול מכולם והארוך מכולם שערך השוואה בין ניתוח בריאטרי לבין טיפול רפואי.

ניתוח בריאטרי הוא אוסף של הליכים שמטרתם להשיג ירידה במשקל על-ידי הקטנת ממדי הקיבה. המחקר בחן שני סוגים של ניתוח בריאטרי: מעקף קיבה ושרוול קיבה.

  • בניתוח מעקף קיבה מנותב המעי הדק אל כיס קיבה קטן בנפח של כ-20 סמ"ק שעוקף את יתרת הקיבה.
  • בניתוח שרוול קיבה מסירים את רוב הקיבה ומשאירים קיבה בצורת שרוול, שהקיבולת שלה היא כ-50-80 סמ"ק.

במחקר נטלו חלק 150 מטופלים עם משקל עודף שכולם סבלו מסוכרת בלתי נשלטת. הנבדקים חולקו, באופן אקראי, לשלוש קבוצות:

  • קבוצה שקיבלה טיפול רפואי אינטנסיבי (ייעוץ רפואי ותרופות),
  • קבוצה שעברה ניתוח מעקף קיבה.
  • קבוצה שעברה ניתוח שרוול.

לאחר שלוש שנים, 37.5% מהמטופלים בקבוצה שעברה ניתוח מעקף קיבה היו בעלי רמות נשלטות של סוכר בדם מבלי להשתמש בתרופות לסוכרת. בהשוואה ל- 24.5% בקבוצה שעברה ניתוח שרוול ורק 5% מהמטופלים בקבוצה שקיבלה טיפול רפואי בלבד.

בנוסף ולא פחות חשוב למטופלים, ירידת המשקל הממוצעת בקבוצות של הניתוחים הבריאטריים הייתה גדולה פי 5-6 מהירידה במשקל בקבוצה שקיבלה טיפול רפואי בלבד.

חוקר ראשי נוסף, דר' פול שאור, אף הוא ממרפאת קליבלנד שבארה"ב, אומר: "מידע שנאסף משלוש שנות המחקר קובע שניתוח בריאטרי שומר את עליונותו על טיפול רפואי למחלת סוכרת מסוג 2 בחולים עם השמנת יתר חמורה, ובנוסף הממצאים מראים גם שניתוח בריאטרי הוא יעיל באותה מידה בחולי סוכרת עם השמנת יתר קלה".

שיפורים משמעותיים באיכות חיים בעקבות ניתוח בריאטרי

בדיקת שאלונים שמילאו המטופלים בתחילת המחקר ולאחר 3 שנים, מצביעה על שיפורים משמעותיים באיכות חיים בשתי קבוצות הניתוח, אך לא בקבוצה שקיבלה טיפול רפואי בלבד.

בקבוצה שעברה ניתוח מעקף קיבה חמישה מתוך שמונת המרכיבים הנפשיים והגופניים של איכות חיים השתפרו, ובקבוצה שעברה ניתוח שרוול השתפרו שניים מתוך שמונת המרכיבים.

מסכם דר' שאור: "כאשר משווים את מטופלי ניתוח מעקף קיבה עם אלה שעברו ניתוח שרוול קיבה או טיפול רפואי בלבד, הראשונים השיגו ירידה גדולה יותר במשקל, בהרבה פחות תרופות ובשיעור הצלחה גבוה יותר בשליטה על מחלת הסוכרת שלהם, וכל זאת עם איכות חיים משופרת".

החוקרים אומרים שנדרשים מחקרים נוספים כדי לאושש ניתוח בריאטרי כאופציית טיפול לאנשים עם השמנת יתר שסובלים מסוכרת.

N Engl J Med. 2014 May 22

Bariatric surgery versus intensive medical therapy for diabetes–3-year outcomes.

Schauer PR1, Bhatt DL, Kirwan JP, Wolski K, Brethauer SA, Navaneethan SD, Aminian A, Pothier CE, Kim ES, Nissen SE, Kashyap SR; STAMPEDE Investigators.

אולי יעניין אותך...

זקפה רכה

זקפה רפה – אין אונות – אימפוטנציה גרסת 2021 משל ונמשל

 זקפה רפה  2. זה היה בשלהי שנת 2012 (ב- 26.11.12 ליתר דיוק). בעקבות עוד מבצע …