מתן תרופות דרך האף במצבי חירום רפואיים

חדרי מיון בארה"ב מעדיפים מתן תרופות דרך האף למטופלים במקום בזריקות, כך מגלים חוקרים.

במחקר חדש נמצא כי מספר הולך וגדל של חדרי מיון בארה"ב נותנים תרופות למטופלים דרך הנחיריים במקום בזריקות או בעירוי לווריד.

"הגישה הטיפולית החדשה היא קלה, מהירה ולא-פולשנית", אומרת הרוקחת מייגן רוך, ממערך הבריאות באוניברסיטת לויולה שבארה"ב, שהובילה את המחקר.

רופאים ואחיות שמים בנחיר של המטופל מרסס שמחובר למזרק. כאשר הם דוחפים את בוכנת המזרק ענן ערפל של התרופה משתחרר בתוך חלל האף של המטופל ונספג בכלי הדם הנימיים שנמצאים בריריות האף, מסבירים החוקרים.

לא רק ששיטה זו מכאיבה הרבה פחות ממזרקים ומעירוי לווריד, היא גם מפחיתה התפשטות של מחלות זיהומיות.

עבור מטופלים כמו: ילדים, קשישים ומטופלים שסובלים מהשמנת יתר, גישת התרסיס בחלל האף יכולה להעביר את התרופה לזרם הדם מהר יותר מאשר בזריקה.

עורכי המחקר מציינים גם כי בקרב מטופלים כמו למשל מטופלים שלקו בהתקף או מטופלים שנאבקים עם הצוות הרפואי או מטופלים שהוורידים שלהם קרסו וילדים שמפחדים מזריקות, יש קשיים לא מעטים במתן עירוי או בהזרקה, ולכן מתן תרופות דרך האף הוא פתרון טוב.

ישנם חסרונות כמובן, למתן תרופות דרך האף. זה יקר יותר ממתן עירוי ולעיתים המינון שאפשר לתת בתרסיס לא יהיה גדול מספיק, במיוחד למטופלים מבוגרים.

בנוסף, גישה זו אינה יכולה להתאים לבעלי מומי אף מסוימים ולאנשים עם מעט כלי דם באף בגלל שימוש בקוקאין. מתן תרופה דרך האף יכול גם לגרות את קרומי האף ולהותיר טעם לא נעים בגרון.

המחקר התפרסם בתאריך 18.4.2017 בכתב העת לרפואה דחופה.

 

אולי יעניין אותך...

זקפה רכה

זקפה רפה – אין אונות – אימפוטנציה גרסת 2021 משל ונמשל

 זקפה רפה  2. זה היה בשלהי שנת 2012 (ב- 26.11.12 ליתר דיוק). בעקבות עוד מבצע …