מחקר על שפעת העופות מעלה שאלות בטיחות

ארגון הבריאות העולמי (WHO) מזהיר שמידע מדעי מסוכן יכול ליפול לידיים לא נכונות לאחר שחוקרים במימון ממשלתי אמריקני הצליחו להנדס את הצורה הקטלנית של נגיף שפעת העופות H5N1 שיכול להדביק בקלות רבה בני אדם.

בהודעה שנוסחה במילים תקיפות, הארגון אומר: "אנו מודאגים מאוד בקשר לאפשרות של השלכות שליליות, אם ממצאי המחקר ישמשו כדי ליצור נשק ביולוגי או שהנגיף שעבר מוטציה ישתחרר בטעות. זהו לא סוג מחקר שהיינו רוצים שיהיה נחלת הכלל".

נגיף השפעת מזן H5N1 תוקף לעתים נדירות בני אדם ובדרך כלל רק את אלה שהיו במגע קרוב עם עופות. אך בקרב המעטים שחלו בשפעת עופות שיעורי התמותה הגיעו עד ל- 60%. מאז הופעת הנגיף מדענים בוחנים כל העת סימנים כלשהם לכך שהנגיף משתנה והופך לקל יותר להדבקה בין בני אדם.

המכונים הלאומיים לבריאות בארהב (NIH) שמימנו את המחקר, פנו בשבוע שעבר אל החוקרים מאוניברסיטת ארסמוס שבהולנד ומאוניברסיטת ויסקונסין שבארהב להימנע מלפרסם את מלוא הפרטים על הדרך שבה הפכו את הנגיף של שפעת העופות לקל יותר להדבקה בין בני אדם.

צעד חסר תקדים זה של ה- NIH העלה חשש בקהילה המדעית שחוקרים בעלי צורך מוצדק וחוקי לדעת בקשר למוטציות מסוכנות אלו, במיוחד באסיה, לא יוכלו לקבל גישה למידע זה.

דר' קגי פוקודה, המומחה הבכיר של ארגון הבריאות העולמי לשפעת, אומר: "אין אנו רוצים שהחששות והמחלוקות סביב המחקר על מוטציות בנגיף שפעת העופות (H5N1) תחבלנה ביישום תוכנית עולמית למוכנות מפני מגפת שפעת, תוכנית שחשובה ביותר לבריאות הציבור. אך בו זמנית אנחנו ערים לשאלות בטיחות שמתעוררות בקשר למחקר, איזה תהליכי בטיחות יש ליישם, ומהם המנגנונים הנכונים להפחתת סיכון כלשהו שממצאי המחקר יפלו לידיים לא נכונות".

30.12.2011

עוד על שפעת

אולי יעניין אותך...

זקפה רכה

זקפה רפה – אין אונות – אימפוטנציה גרסת 2021 משל ונמשל

 זקפה רפה  2. זה היה בשלהי שנת 2012 (ב- 26.11.12 ליתר דיוק). בעקבות עוד מבצע …