מולטי-ויטמינים לגברים לא עוזרים לבריאות הלב גם אם תזונתם דלה

מחקר מצא כי אין כל תועלת מניעתית בנטילת מולטי-ויטמינים לגברים לשם שמירת בריאות הלב שלהם, אך נדרשים מחקרים נוספים כדי לאושש ממצא זה.

מיליוני גברים בארה"ב נוטלים מדי יום טבליות של מולטי-ויטמינים לגברים, אך מחקר חדש מצא כי תוספי תזונה אלה לא יעזרו ללב, גם אם תזונתו של הגבר לוקה בחסר.

"רבים סברו כי גברים שמצבם התזונתי גרוע בבסיסו, יוכלו להפיק תועלת מנטילה ארוכת טווח של מולטי-ויטמינים לגברים למניעת בעיות לב וכלי דם. אבל לא מצאנו לכך ראיה כלשהי במחקר הנוכחי שערכנו" אומר החוקר הראשי, דר' הווארד ססו, מבית החולים בריגהם שבארה"ב.

לפי נתונים שאספו החוקרים למעלה ממחצית האמריקנים הבוגרים נוטלים מדי יום מולטי-ויטמינים לגברים. מחקרים קודמים רבים הראו שקיימות רק הוכחות קלושות לתרומה בריאותית כלשהי של נטילת מולטי-ויטמינים.

במחקר הנוכחי, עקב צוות המחקר אחר מידע שהתקבל ממחקר מתמשך אודות יותר מ- 14,000 רופאים גברים בארה"ב, בני יותר מ- 50 שנים. בדיקה קודמת של המידע הראתה כי נטילת מולטי-ויטמינים לא הפחיתה את הסיכון של הגברים למחלת לב במרוצת 11 שנות המעקב המחקרי.

אך האם נכון הדבר גם לגבי גברים שתזונתם דלה ושאולי חסרה ברכיבי תזונה מסוימים?

לטענת המדענים במחקר הנוכחי, התוצאות נותרו זהות. שימוש יומי במולטי-ויטמינים לא הפחית את הסיכון למחלת לב גם בקרב אלה שתזונתם הייתה דלה.

שני מומחים, קרדיולוג ותזונאית רואים את הממצאים מנקודות מבט שונות.

אומר דר' קווין מרזו, מנהל מחלקה קרדיולוגית בבית חולים אוניברסיטאי בניו-יורק שבארה"ב. "מחקר זה, כמו מחקרים קודמים, טוען כי שימוש במולטי-ויטמינים אינו מפחית את הסיכון למחלת לב, גם בקרב גברים שתזונתם דלה. יותר מדי אמריקנים רואים במולטי-ויטמינים פתרון קסם לכל הבעיות הרפואיות. הדרכים להפחתת סיכון למחלות לב צריכות להתמקד לא בתוספי תזונה אלא בפעילות גופנית סדירה ותזונה בריאה עשירה בירקות, דגנים מלאים ושומנים בלתי רווים".

סטפני שיף, תזונאית מוסמכת מניו-יורק, רואה את הדברים אחרת.

"הדרך הטובה ביותר לקבלת רכיבי תזונה היא באמצעות מזונות מלאים, אבל לפעמים זה מועיל ליטול גם מולטי-ויטמינים כדי למנוע חוסרים תזונתיים שונים. אני מאמינה כי, לפחות עבור נשים, מחסור ברכיבי תזונה מסוימים תורם להגברת סיכון ללב, לכן תוצאה מחקר דומה בקרב נשים יכולה הייתה להיות אחרת. ישנם מחקרים מסוימים שמראים כי מחסור בויטמין D יכול להיות גורם סיכון לאי-ספיקת לב, ללחץ דם גבוה, לשבץ ולהתקף לב. מחקרים שבדקו השפעת מולטי-ויטמינים על נשים הראו תוצאות מעורבות שמחייבות מחקרים נוספים. אולי סוג של מחסור תזונתי הוא שאחראי לסיכון מוגבר למחלת לב בקרב נשים. המחקרים שנערכו בקרב נשים אינם מוכיחים קשר סיבתי, אלא סוג של מתאם נסיבתי. הדרך הטובה ביותר להגיע לחקר האמת היא לערוך מחקר קליני אקראי מרובה משתתפות".

דר' ססו מסכים. " בהינתן שקיימת שכיחות רבה של שימוש במולטי-ויטמינים בארה"ב, זה קריטי עבורנו הרופאים להבין באמצעות מחקרים קליניים את תפקיד המצב התזונתי וגורמי תזונה בעלי השפעה ארוכת טווח".

נשיא המועצה לתזונה אחראית, שמייצגת יצרנים של תוספי תזונה, שגם מימנה את המחקר, אומר: "ממצאי מחקר זה אינם מייצגים בהכרח את כל האוכלוסייה הכללית. משתתפי המחקר היו רופאים גברים שצרכו בממוצע תזונה בריאה יותר מהתזונה הממוצעת בארה"ב, וזו יכולה להיות הסיבה מדוע החוקרים לא מצאו ערך מוסף כלשהו מנטילת תוספי תזונה. אנחנו מעודדים באופן נמרץ עריכת מחקרים נוספים כדי לקבוע מהו הערך המוסף של נטילת מולטי-ויטמינים ותוספי תזונה בודדים אחרים. ברור כי עבור הלקוחות, המסר העיקרי של המחקר הוא שמולטי-ויטמינים אינם תרופת פלא לכל מחלה, אבל, בהתחשב בקיומם של חוסרים תזונתיים משמעותיים באוכלוסיית ארה"ב, נטילת תוספים יכולה באופן אמין לסגור או לפחות לצמצם פערים תזונתיים".

המחקר התפרסם בתאריך 5.4.2017 בכתב העת קרדיולוגיה של ההסתדרות הרפואית האמריקנית.

עוד על תזונה

עוד על מחלות לב

 

אולי יעניין אותך...

זקפה רכה

זקפה רפה – אין אונות – אימפוטנציה גרסת 2021 משל ונמשל

 זקפה רפה  2. זה היה בשלהי שנת 2012 (ב- 26.11.12 ליתר דיוק). בעקבות עוד מבצע …