אבחון מחלת אלצהיימר

ירידה בזיכרון כתוצאה מיתר לחץ דם

ירידה בזיכרון בקרב קשישים היא, למרבה הצער, תופעה שכיחה. קשישים שאינם מצליחים לשמור את לחץ דמם תחת שליטה, הם בעלי סיכון מוגבר יותר לאבד זכרון ולחוות קשיים בדיבור מבני גילם בעלי לחץ דם תקין, זוהי מסקנת מחקר שפורסם לאחרונה.

חוקרים מבית הספר לרפואה באוניברסיטת הרווארד שבארה"ב מצאו שיתר לחץ דם שאינו בשליטה בקרב קשישים מכפיל, כמעט, את הסיכון לירידה ביכולות הקוגניטיביות, כגון: זכרון לטווח קצר וקשיים בדיבור.
החוקרים מצאו שירידה ביכולות התפיסתיות נפוצה יותר וקשה יותר בקרב קשישים עם בעיית לחץ דם מאשר בני גילם שלחץ דמם נמצא בשליטה.
כ- 50% מבני 65 ומעלה, בעולם המערבי, סובלים מיתר לחץ דם, שבמקרים רבים אינו מטופל כיאות, או שאין מודעות לקיומו.
בכדי לבחון השפעת יתר לחץ דם שאינו מטופל או שאינו בשליטה, בחנו החוקרים מידע שנאסף במחקר קודם בין השנים 1963 ל- 1993. במחקר הנוכחי התרכזו החוקרים בניתוח מידע על 357 גברים בני 67 שסבלו ממעט בעיות בריאות.
החוקרים מצאו שאמנם כל הגברים הפגינו סימנים של ירידה קוגניטיבית (ירידה בזיכרון וקשיי דיבור), אך לבעלי יתר לחץ דם בלתי מטופל היו תוצאות גרועות יותר במבחני שטף דיבור ובמבחני זכרון לטווח קצר.
החוקרים אומרים כי בעלי יתר לחץ דם בלתי מטופל, היו מועדים פי 2.5 יותר לסבול משטף דיבור לקוי מבעלי לחץ דם תקין.
החוקרים העלו השערה כי יתר לחץ דם פוגע באונות הקדמיות של המוח שאחראיות על הזכרון, והופך את יכולת שליפת המידע לאיטית יותר.
במחקרים קודמים נמצא קשר אפשרי בין יתר לחץ דם לבין מחלת אלצהיימר ושיטיון.
יתר לחץ דם מגביר את הסיכון לשבץ, להתקפי לב ולבעיות בכליות בגלל עומס רב יותר על הלב בעת הזרמת דם לגוף.

מחברי המחקר שפורסם בכתב העת האמריקאי לנוירופסיכולוגיה מסכמים את מחקרם: "הממצאים מצביעים על כך שיתר לחץ דם בלתי נשלט או בלתי מטופל, מיצר חוסרים ביכולות התפיסתיות כמו ירידה בזיכרון מעבר לתרומת הגיל המתקדם בלבד".

5.12.2005

עוד על לחץ דם גבוה

עוד על מחלת אלצהיימר

אולי יעניין אותך...

זקפה רכה

זקפה רפה – אין אונות – אימפוטנציה גרסת 2021 משל ונמשל

 זקפה רפה  2. זה היה בשלהי שנת 2012 (ב- 26.11.12 ליתר דיוק). בעקבות עוד מבצע …