ילדים נפגעים בצורה רצינית כאשר הורה לוקה בדיכאון

חייהם של ילדים, שאחד מהוריהם לקה בדיכאון, קשים. ילדים נוטלים על שכמם הרך מטען כבד של אחריות להורה חולה או לקרוב משפחה אחר. חשוב לכן ששירותי הבריאות יהיו מודעים לכך ויוכלו לספק תמיכה לכל בני המשפחה, ולא רק לזה שחלה. זוהי מסקנת עבודת מחקר שנערכה באוניברסיטת גוטנבורג שבשבדיה.עורכת המחקר, בריט הדמן-אלסטרום בחנה את הדרך שבה חיי המשפחה נפגעים כאשר הורה סובל מדיכאון. במחקר נטלו חלק 9 משפחות בהן 10 ילדים וצעירים בני 5-26 שנים ו- 11 הורים.תוצאות המחקר מראות שהשינויים בחיי היומיום של המשפחה הופכים למסובכים יותר כאשר הורה לקה בדיכאון. חוסר וודאות בקשר למתרחש משפיע על חיי השגרה של המשפחה כולה. דיכאון פירושו שההורה הופך לעייף ומותש, דבר שמכביד על שגרת יומם של הילדים. דיכאון משנה גם את מערכת היחסים בין הורה לילדיו מכיוון שהתקשורת ביניהם משתבשת. ההורה המדוכא מתנתק ממשפחתו וילדיו חשים שננטשו לנפשם.
חיי היומיום של המשפחה אינם ברורים לילדיםחברי המשפחה, ביחד ולחוד, מנסים בכל כוחם להסתגל למצב החדש, כדי שהשגרה תשוב לרמה שניתנת לשליטה. הילדים נוטלים אחריות הן על ההורה המדוכא, והן על אחיהם ועל עצמם, כאשר הם מבחינים שההורה אינו מתפקד. האחריות הכבדה ביותר שהם נוטלים על עצמם היא לוודא שההורה לא ינסה להתאבד. זוהי אחריות כבדה ביותר להשגיח ללא הרף על הורה מדוכא.עבור הילדים, דיכאונו של הורה פירושו תחושת אחריות והרגשה של בדידות. תחושות של אחריות ובדידות כוללות חתירה ליחסי גומלין עם ההורה, ולהשבת הדברים חזרה לקדמותם. אף אם הדיכאון חולף לזמן מה, המשפחה שוב אינה משוחררת מחרדה שמא הוא ישוב. דבר זה מאריך את משך הסבל שכרוך בדיכאון.
שירותי הבריאות חייבים לסייע לכל בני המשפחהמעורבות של כל בני המשפחה כאשר הורה חלה היא חשובה, הן לילדים והן להורים. חיוני שתהיה רמה מוגדרת היטב של טיפול מובטח שיבהיר איך, מתי וממי תקבל המשפחה תמיכה. צוות משירותי בריאות הנפש צריך לפגוש אנשים שלקו בדיכאון מוקדם ככל האפשר, ואז תהיה להם את ההזדמנות להתמקד בטיפול במשפחה כולה.מסכמת עורכת המחקר: אנו זקוקים לגישה חדשה בשירותי בריאות הנפש, שבה המיקוד יהיה במשפחה כולה. חיוני להיות מודעים לצרכי המשפחה במונחים של עזרה ותמיכה, ולא רק לסבלו של ההורה המדוכא.עוד על דיכאון

אולי יעניין אותך...

זקפה רכה

זקפה רפה – אין אונות – אימפוטנציה גרסת 2021 משל ונמשל

 זקפה רפה  2. זה היה בשלהי שנת 2012 (ב- 26.11.12 ליתר דיוק). בעקבות עוד מבצע …