טיפול בדיכאון

טיפול בדיכאון בעת סרטן מפחית דלקת

טיפול בדיכאון באמצעות טיפול פסיכולוגי במטופלות עם סרטן השד שאובחנו כלוקות בדיכאון, לא רק מקל על תסמיני הדיכאון אלא מביא לירידה של סמני דלקת בדם. אלה הם ממצאיו של מחקר שנערך באוניברסיטת אוהיו שבארה"ב.

מטופלות שקיבלו טיפול פסיכולוגי להפחתת עקה ולהגברת יכולתן לשאת את מצבן חוו ירידה משמעותית בתסמינים דיכאוניים, ויותר מכך, בעקבות השיפור באה ירידה בסמני דלקת.

פרופסור ברברה אנדרסן שהובילה את המחקר אומרת: "ידענו, עוד קודם לכן, שדלקת כרוכה בתסמינים דמויי דיכאון בקרב מטופלים עם סרטן, וששני הדברים הם בעייתיים, אך לא ידענו האם טיפול בדיכאון יוכל להשפיע על הדלקת. דלקת נחשבת לגורם שמקדם סרטן. דיכאון ודלקת מנבאים סיכון מוגבר למוות מסרטן. מחקרנו הראה שעל-ידי סיוע לחולות סרטן להתמודד עם דיכאון, הן חוות פחות דלקת. 25%-30% מחולות הסרטן חוות תסמינים משמעותיים של דיכאון. ממצאינו מדגישים את חשיבות שילובם של טיפולים נפשיים בדאגה הכוללת למטופלות סרטן".

במחקר נטלו חלק 45 מטופלות שבתחילתו חוו תסמינים משמעותיים של דיכאון. 23 מהן קיבלו באופן אקראי טיפולים פסיכולוגיים והערכה של מצבן הנפשי ושאר המטופלות קיבלו הערכה בלבד שכללה ראיון ומילוי שאלונים על מצב הרוח, עייפות, מצב הבריאות והשפעת הכאב על איכות החיים. דגימות דם ניטלו כדי להעריך את מצב הדלקת של כל המטופלות. המחקר נמשך 12 חודשים.

במחקר, שהתפרסם בכתב העת לרפואה פסיכוסומאטית, נמצא שהמטופלות שקיבלו טיפולים נפשיים הפגינו ירידה משמעותית בתסמיני דיכאון, עייפות, כאב ומדדי דלקת בדם.

פרופסור אנדרסן מסכמת: "חרדה משמעותית או תסמיני הפרעה דיכאונית אינם מוכרים כבעיה בדרך כלל ואף זוכים ליחס מבטל ומתקבלים כחלק מתגובה נורמאלית למחלת הסרטן. אך ברור שמטופלות שלקו בדיכאון קליני חייבות להיות מטופלות, מכיוון שהתסמינים לא ייעלמו מעצמם, ואפילו אם הם מתפוגגים זה עלול לקחת חודשים".

עוד על דיכאון    

עוד על סרטן

1.9.2009

אולי יעניין אותך...

זקפה רכה

זקפה רפה – אין אונות – אימפוטנציה גרסת 2021 משל ונמשל

 זקפה רפה  2. זה היה בשלהי שנת 2012 (ב- 26.11.12 ליתר דיוק). בעקבות עוד מבצע …