השתלת תאי גזע

השתלת תאי גזע ליצור אינסולין לחולי סוכרת

במחקר שנערך בברזיל נמצא כי השתלת תאי גזע בחולי סוכרת יכולה לגרום ללבלב לשוב וליצר אינסולין. עדיין מוקדם לומר אם ההשפעה היא קבועה, אך כמה מן המטופלים נותרו משוחררים מהזריקות היומיות של אינסולין למשך יותר מ- 20 חודשים.

סוכרת מסוג 1 הידועה גם בשם סוכרת נעורים מתחוללת ב- 10% ממקרי הסוכרת, שאר מקרי הסוכרת הם מסוג 2. סוכרת מסוג 1 מתפתחת מכיוון שהמערכת החיסונית תוקפת את תאי בטא שבלבלב שמייצרים את הורמון האינסולין. הטיפול במחלה כולל זריקות יומיות של אינסולין, השגחה קפדנית על רמות הסוכר בדם ומעקב אחר צריכת פחמימות.

הסיבה להופעת המחלה אינה ידועה, אך יכול להיות שמועדות תורשתית עומדת בבסיסה. ישנם מדענים הטוענים שילדים שלא ינקו וניזונו מחלב פרה מועדים יותר ללקות במחלה מכיוון שהמערכת החיסונית שלהם נחשפה מוקדם מדי לחלב פרה.

במחקרים קודמים נמצא שסוכרת מסוג 1, שזה עתה התגלתה, מגיבה לדיכוי מתון של המערכת החיסונית, דבר שיכול למנוע אובדן נוסף של תאים המייצרים אינסולין וצמצום הצורך בהזרקת אינסולין.

המחקר הנוכחי, שהתפרסם בכתב העת היוקרתי JAMA, הוא הראשון שבחן טיפול המשלב דיכוי של המערכת החיסונית עם השתלת תאי גזע בחולים שזה עתה אובחנו כלוקים בסוכרת נעורים. צוות המחקר, בראשותו של דר' חוליו וולטרלי מאוניברסיטת סן פאולו שבברזיל, גייס 15 חולים שזה עתה אובחנו והיו תלויים באספקה חיצונית של אינסולין.

לאחר שניתנו לחולים תרופות להמרצת יצור תאי גזע, נלקח מהם מוח עצמות כמקור להספקת תאי גזע. במקביל דוכאה המערכת החיסונית באמצעות תרופות והם נשמרו בבידוד בכדי להגן עליהם מפני זיהומים. לאחר שבועיים קיבלו החולים עירוי של תאי הגזע שלהם שעברו תהליכים שונים. לאחר שהחל הטיפול להשפיע, פחת בהדרגה הצורך של המטופלים באינסולין ממקור חיצוני.

מממצאי המחקר עולה ש- 14 מתוך 15 המטופלים היו משוחררים מזריקות אינסולין לפרקי זמן של 7-36 חודשים, כלומר 19 חודשים בממוצע. מסכם דר' וולטרלי: "לא ברור לנו בדיוק מה מתחולל. האם רמות האינסולין אצל המטופלים עולות מכיוון שתאי הגזע ייצרו תאי בטא חדשים או שדיכוי המערכת החיסונית מנע התקפה על תאי הבטא שנותרו והם מייצרים יותר אינסולין, או שמא זו תגובה משולבת. בכל מקרה אנו מקווים שמחקר זה פותח דלת לסיוע אמיתי לאיכות חיי חולי סוכרת התלויים בהזרקות יומיות של אינסולין".

עוד על סוכרת

11.4.2007

אולי יעניין אותך...

זקפה רכה

זקפה רפה – אין אונות – אימפוטנציה גרסת 2021 משל ונמשל

 זקפה רפה  2. זה היה בשלהי שנת 2012 (ב- 26.11.12 ליתר דיוק). בעקבות עוד מבצע …