השפעת אנטיביוטיקה

השפעת אנטיביוטיקה על עמידות חיידקים

הקשר הסיבתי בין השפעת אנטיביוטיקה לבין התפתחותה של עמידות חיידקים לתרופה אושש לראשונה במחקר מבוקר וכפול סמיות בבני אדם, כך נטען במחקר חדש שהתפרסם בכתב העת היוקרתי לנצט.

חוקרים מאוניברסיטת אנטוורפן שבבלגיה שערכו את המחקר אומרים שתוצאות מחקרם מהוות אזהרה חשובה לרופאים על ההשלכות של שימוש בלתי הולם ובלתי נשלט בתרופות אנטיביוטיות.

מחקרים קודמים הצביעו על הקשר הברור שבין שימוש באנטיביוטיקה לבין התגברות עמידותם של חיידקים לה. אך במחקר הנוכחי על השפעת אנטיביוטיקה שנערך במרכז הרפואי באוניברסיטת אנטוורפן נמצא הקשר הסיבתי להתגברות העמידות.

במחקר השתתפו 224 נבדקים בריאים שחולקו לשלוש קבוצות. הקבוצה הראשונה קיבלה אנטיביוטיקה מסוג אזיטרומיצין, הקבוצה השניה קיבלה אנטיביוטיקה מסוג קלריטרומיצין והקבוצה השלישית שימשה כקבוצת בקרה. במהלך המחקר שנמשך 180 ימים נלקחו דגימות של משטח גרון לפני ואחרי מתן התרופות ונערכה השוואה בין מספר החיידקים העמידים לאנטיביוטיקה בין הקבוצות השונות.

צוות המחקר, בראשותו של דר' הרמן גוסנס, מצא שבשתי הקבוצות שקיבלו אנטיביוטיקה חל גידול משמעותי בכמות החיידקים העמידים לאנטיביוטיקה. הצוות מצא עוד שהשפעת טיפול אנטיביוטי נמשכת יותר מששה חודשים, דבר היוצר מאגר של חיידקים עמידים. מתן תרופות אנטיביוטיות משפיע גם על סביבתו של החולה ועל כל האנשים שבאים איתו במגע.

מסכם דר' גוסנס: "רופאים חייבים לקחת בחשבון את ההשלכות האקולוגיות של אנטיביוטיקה כאשר הם רושמים אותה למטופליהם. ההשלכות הסביבתיות משפיעות על הגברת הסיכון להתפתחות עמידות לתרופות, לא רק בקרב המטופלים עכשיו אלא גם בקרב מטופלים עתידיים".

9.2.2007

אולי יעניין אותך...

זקפה רכה

זקפה רפה – אין אונות – אימפוטנציה גרסת 2021 משל ונמשל

 זקפה רפה  2. זה היה בשלהי שנת 2012 (ב- 26.11.12 ליתר דיוק). בעקבות עוד מבצע …