הסרת קטרקט בעזרת טיפות עיניים במקום ניתוח

הסרת קטרקט, הסיבה המובילה בעיוורון בקרב בני אדם, יוכל להיות מטופל בעתיד עם טיפות עיניים במקום ניתוח.
מחקר שנערך באוניברסיטת קליפורניה שבארה"ב והתפרסם בתאריך 30.7.2015 בכתב העת היוקרתי Nature הראה כי טיפול בתמיסה שמכילה סטרואיד טבעי שניתנת בצורת טיפות עיניים הפחית קטרקט בעיניים של כלבי מעבדה.

עדשת העין עשויה ברובה מחלבונים גבישיים שיש להם שני תפקידים עיקריים: הם מאפשרים לנו לשנות את מיקוד העין והם שומרים את שקיפות העדשה. מנגנון הפעילות של גבישי חלבון אלה אינו ידוע.

קטרקט הוא מצב רפואי שמתפתח כאשר המבנה העדין של החלבונים הגבישיים מתפצל או נשבר ומתחיל ליצור מקטעים דחוסים שהופכים את העדשה לעכורה או מעורפלת.

רכיב נוסף שנמצא בשפע בעדשת העין הוא מולקולה שנקראת לנוסטרול. לנוסטרול הוא אבן בניין הכרחית לסטרואידים רבים וחשובים בגוף. לנוסטרול מיוצר על-ידי אנזים שנקרא לנוסטרול סינתז.

המדענים החלו לחקור את לנוסטרול מכיוון שגילו כי בקרב ילדים שיש להם קטרקט מולד, מופיעה מוטציה של גן שחוסמת את פעילות האנזים לנוסטרול סינתז.

השערת החוקרים הייתה שאולי בעיניים תקינות, בהן עדשות העין עשירות בלנוסטרול, חומר זה עוצר פיצול או שבר בחלבונים הגבישיים, ומונע את היווצרותם של מקטעים דחוסים בעדשה. מקטעים דחוסים אלה גורמים לעכירות ולערפול בעדשת העין שנקראים קטרקט.

לנוסטרול מפחית פיצול ושבר בחלבונים שיוצרים קטרקט

החוקרים ערכו שלושה סוגי ניסויים, החל בניסוי עם תאים אנושיים במעבדה, דרך ניסוי בשפני מעבדה וכלה בניסוי בכלבי מעבדה.

בניסוי שנערך עם תאים אנושיים של עדשת העין, מצא צוות המחקר כי לנוסטרול מפחית פיצול ושבר של חלבונים שיוצרים קטרקט. לאחר מכן הם הראו החוקרים כי טיפול עם לנוסטרול מפחית היווצרות קטרקט בשפני מעבדה ומגביר את שקיפות עדשת העין.

ולבסוף, בחנו החוקרים מתן תמיסת לנוסטרול בהזרקה ו/או בצורת טיפות עיניים בעיני כלבי מעבדה עם קטרקט. החוקרים מצאו כי תמיסת לנוסטרול הייתה בעלת אותה השפעה, כמו על תאי עדשת עין אנושית, בהפחתת פיצול ושבר בחלבונים שיוצרים קטרקט, והשפעה דומה, כמו בניסוי עם שפני מעבדה, על הפחתת קטרקט והגברת שקיפות עדשת העין.

מסקנת החוקרים הייתה: "מחקרנו זיהה את לנוסטרול כמולקולת מפתח במניעת התלקטות והידחסות של חלבוני עדשת העין ומצביע על דרך חדשה למניעה ולטיפול בקטרקט. אם יוכח כי לנוסטרול בצורת טיפות עיניים הוא טיפול יעיל בקטרקט בבני אדם, זו תהייה מהפכה אמיתית".

נכון להיום, הדרך היחידה לטיפול בקטקרט היא באמצעות ניתוח. אבל אפשרות זו אינה זמינה לכולם. לפי דיווחים של ארגון הבריאות העולמי (WHO), בארצות רבות ישנם חסמים שונים שמונעים ביצוע ניתוח קטרקט, ומותירים את הקטרקט כסיבה מובילה לעיוורון.

עוד על קטרקט

 

אולי יעניין אותך...

זקפה רכה

זקפה רפה – אין אונות – אימפוטנציה גרסת 2021 משל ונמשל

 זקפה רפה  2. זה היה בשלהי שנת 2012 (ב- 26.11.12 ליתר דיוק). בעקבות עוד מבצע …