המזונות המלוחים ביותר

המזונות המלוחים ביותר בתזונה האמריקנית

דו"ח של ממשלת ארה"ב על המזונות המלוחים ביותר מצביע על מקורות מפתיעים של מלח בתזונה אמריקנית. ידוע זה זמן רב כי התזונה הממוצעת בארה"ב מכילה יותר מדי מלח. מה שהמפתיע בדו"ח האחרון הוא כמה מקורות שלא נחשדו כעתירי מלח במיוחד.

חמשת הנאשמים הראשיים לפי הדו"ח הם:

  • לחם
  • פיצה
  • כריכים
  • בשרים מעובדים
  • מרקים

למרבה ההפתעה, חטיפים מלוחים כמו צ'יפס או בייגלה, הגיעו רק למקום השביעי של המזונות המלוחים ביותר.

"רוב האמריקנים צורכים יותר מדי מלח שמקורו במבחר מזונות שכיחים. כ- 25 מזונות תורמים את רוב המלח לתזונה. הכרת המזונות שתורמים את רוב המלח לתזונה חשובה כדי לדעת איך ניתן להפחית את כמות המלח שבתזונה" אומרת החוקרת הראשית, זרלין קואדר מהמרכז האמריקני לפיקוח על מחלות ומניעתן (CDC)

נתרן הוא מינרל חיוני

נתרן הוא מינרל הכרחי שמסייע לגוף לשמור על מאזן הנוזלים, אך עודף של נתרן בתזונה יכול להגביר את הסיכון ליתר לחץ דם, שהוא גורם סיכון משמעותי להתקף לב ולשבץ. מלח שולחן מכיל 40% נתרן. כפית אחת של מלח שולחן מכילה 2,300 מיליגרמים נתרן שהם הכמות המרבית המומלצת על-ידי מומחי בריאות.

הדו"ח החדש של CDC מצא כי בשנים 2013-2014 צרכו האמריקנים בממוצע 3,400 מיליגרמים נתרן ביום, הרבה מעבר לכמות המומלצת, ויותר מכפול מהצריכה האידיאלית המומלצת על-ידי אגודת הלב האמריקנית – 1,500 מיליגרמים ביום.

ברור שכל כמות המלח הזו אינה מגיעה מהמלחייה הביתית, אלא ממזונות ארוזים ומעובדים ומזונות שנאכלים במסעדות. נאמר בדו"ח.

"רבים ממזונות אלה שנמצאים בראש הרשימה מכילים כמות מתונה של מלח, אך הם נאכלים לאורך כל היום. אין הכרח שמזונות כמו לחם יהיו עתירי מלח, אבל אכילת כמה פרוסות לחם ביום מוסיפה במהירות כמות לא קטנה של מלח. דרך אחת להפחתת כמות המלח בתזונה היא לשים לב לרשום על גבי התווית בקשר למידע תזונתי ולבחור את האפשרות הדלה יותר במלח. דרך נוספת היא להשתמש בבישול הביתי בתבלינים טריים ותחליפים אחרים של מלח, ואם אוכלים בחוץ לבקש את הארוחה בעלת כמות המלח הנמוכה יותר". אומרת החוקרת קואדר.

10 המזונות המלוחים ביותר

קואדר אומרת שתעשיית המזון יכולה לסייע בהורדת כמויות המלח שמוספות למוצרי המזון שהיא מייצרת. הפחתה הדרגתית של המלח במזונות יכולה לעזור במניעת לחץ דם גבוה ובהפחתת סיכון למחלות לב וכלי דם, מבלי שהצרכנים יבחינו בהפחתה.

החוקרים של CDC מצאו כי 44% מהמלח שאנשים צורכים מקורו מ- 10 מזונות בלבד. המזונות הם לחם שעשוי עם שמרים, פיצה, כריכים, בשרים מעובדים, מרקים, בוריטוס וטאקו, חטיפים מלוחים, עוף, גבינה, ביצים וחביתות.

70% מהמלח בתזונה מקורו מ- 25 מזונות שביניהם רטבים לסלט, צ'יפס ודגני בוקר. 61% מצריכת המלח היומית מקורם בארוחות מוכנות ובמנות של מסעדות. המזונות המלוחים ביותר מקורם ממסעדות.

"מזונות מעובדים לא רק שמעלים את לחץ הדם, הם מגבירים גם את הסיכון לסרטן". אומרת סמנתה הלר, תזונאית קלינית בכירה במרכז הרפואי של אוניברסיטת ניו-יורק שבארה"ב.

"בשרים מעובדים כמו פסטרמה, נקניקים ונקניקיות דורגו כמסרטנים על-ידי ארגון הבריאות העולמי, בנוסף להיותם מקור עצום בהיקפו  של עודפי מלח בתזונה המערבית. הורים חייבים לדעת כי הזנת ילדיהם בנקניקיות, בטוגנים, בפסטרמה ובכריכי גבינה, מגדילה באופן משמעותי את הסיכון לסוגים מסוימים של סרטן, ליתר לחץ דם ולמחלת לב. הורדת כמות המלח בתזונה ניתנת לביצוע בדרך פשוטה ביותר – בישול ביתי ושימוש ברכיבי מזון טריים רבים ככל האפשר. זה חוסך כסף וזמן בטווח הארוך ובוודאי טוב יותר לבריאות". מסכמת התזונאית הלר.

הדו"ח התפרסם בתאריך 31.3.2017 בדו"ח השבועי על תחלואה ותמותה של ה- CDC.

עוד על תזונה

אולי יעניין אותך...

זקפה רכה

זקפה רפה – אין אונות – אימפוטנציה גרסת 2021 משל ונמשל

 זקפה רפה  2. זה היה בשלהי שנת 2012 (ב- 26.11.12 ליתר דיוק). בעקבות עוד מבצע …