המוח האנושי מאורגן לפי תפקודים ולא לפי ייצוג ופיקוח על חלקי הגוף ואבריו

ממצאים של מחקר חדש על המוח האנושי מאתגרים אמונות ותפיסות שהשתרשו במשך שנים רבות על אופן הפעולה של מוח האדם. מדענים סבורים זה זמן רב כי חלקים שונים במוח מפקחים ושולטים בחלקים שונים של הגוף. במחקר החדש נטען כי המוח האנושי בעצם מאורגן לפי תפקודים ספציפיים.

עורכי המחקר סבורים שאפשר כי מדענים פרשו שלא כהלכה את האופן שבו המוח האנושי מאורגן. "היה זה סוג של פיצוץ בראש עבורנו לחשוב איך זה שגינו כל כך הרבה זמן בהבנת הדרך שבה פועל המוח האנושי" כך אומרת דר' תמר מקין מצוות המחקר באוניברסיטת קולג' שבבריטניה.

צוות המחקר ביקש לחקור מה קורה במוחם של אנשים שמעולם לא היה להם חלק מסוים מהגוף. הם בדקו, לכן, את פעילות המוח של 17 אנשים שנולדו עם יד אחת בלבד.

החוקרים מצאו כי האזור שמקובל במצב נורמלי כאחראי על תנועות ידיים מפוצה על חוסר ביד אחת בכך שנעשה פעיל כאשר חלקי גוף אחרים, כמו זרוע או רגל או פה מתפקדים במקום היד החסרה.

"באופן מדעי, אני סבורה שאפשר לראות את ממצאינו בהקשר הבא: האם ישנה אפשרות כי האזור במוח שמקובל כאזור שמפקח על היד אינו אזור ספציפי של היד אלא רק חלק מהמוח שמפקח על תפקוד שבמצב תקין מתבצע על-ידי היד? העובדה שראינו ייצוג שונה באופן בולט באזור זה בקרב אנשים בעלי יד אחת מלידה מחזק את ההנחה שאין בעצם במוח אזור של יד".

החוקרים ערכו השוואה של פעילות המוח בין 17 אנשים שנולדו עם יד אחת לבין 24 אנשים שנולדו עם שתי ידיים. משתתפי המחקר תועדו בווידאו מבצעים פעילויות יומיומיות שגרתיות, כמו מסירת שטרות כסף או עטיפת מתנות. החוקרים ביצעו במקביל סריקות מוח של משתתפי המחקר בזמן שהתנועעו כדי לראות איזה אזור במוח הופך מואר בעקבות הפעילות.

"מצאנו שהאזור שמיוחס באופן מסורתי לידיים משמש לפיקוח ושליטה על הרבה חלקי גוף בקרב אלה שנולדו עם יד אחת. חלקי הגוף שנהנו מייצוג מוגבר בשטח שהתפנה לכאורה במוח, היו חלקי גוף ששימשו את בעלי יד אחת בחיי יומיום כתחליף תפקודי של היד החסרה, כמו שימוש בפה או באצבעות כף הרגל למשל בעת פתיחה של בקבוק מים". אומרת דר' מקין.

עורכי המחקר מודים כי נדרשים מחקרים נוספים כדי לקבוע בוודאות רבה יותר האם ארגון פעולת המוח מתבסס על חלקי גוף או על תפקודים ספציפיים.

החוקרים טוענים כי ממצאיהם מדגישים ומבליטים את מאפייני הגמישות והסתגלנות של המוח האנושי שיכולים לשמש כעזר לאנשים חסרי אברים להשיג שליטה באברים תותבים מלאכותיים.

"אם אנחנו כמדעני נוירולוגיה, נוכל לרתום תהליך זה, נוכל לספק מכשיר רב עוצמה באמת לטיפול רפואי טוב יותר. אם נשכיל להבין איך זה קורה באופן ספונטני בקרב אנשים בעלי יד אחת מלידה, נוכל אולי למצוא דרך לממש זאת הלכה למעשה".

ממצאי המחקר התפרסמו בתאריך 20.4.2017 בכתב העת ביולוגיה עכשווית.

 

אולי יעניין אותך...

זקפה רכה

זקפה רפה – אין אונות – אימפוטנציה גרסת 2021 משל ונמשל

 זקפה רפה  2. זה היה בשלהי שנת 2012 (ב- 26.11.12 ליתר דיוק). בעקבות עוד מבצע …