אי-ספיקת לב

האם טלאי של תאי גזע בלב יכול לסייע לאי-ספיקת לב

מדענים מדווחים על צעד נוסף לקראת שימוש של תאי גזע בלב לסייע בטיפול של אנשים עם אי-ספיקת לב מתישה. שיפור קטן נצפה לאחר שנה במחקר ראשוני.

חוקרים מיפן, במחקר ראשוני עם 27 מטופלים, השתמשו בתרומה של תאי גזע בלב שנלקחו משרירי מטופלים כדי ליצור מעין "טלאי" שיוכל לסייע לתקן את שריר הלב.

במהלך מעקב בן שנה אחר המטופלים נמצא כי הופגנו שיפורים קלים בתסמיני המטופלים, כולל יכולת ללכת מבלי לסבול מקוצר נשימה או מעייפות.

מומחי לב מציינים כי על אף הממצאים המעודדים, נותרה עדיין עבודה רבה מאוד לפני שניתן יהיה להשתמש בתאי גזע לטיפול באי-ספיקת לב באופן שגרתי.

דר' אירן גורודסקי, מומחה לאי-ספיקת לב מקליבלנד-קלינק שבארה"ב, שלא השתתף במחקר, אומר: "החוקרים הראו כי הגישה הטיפולית שלהם ישימה, אבל אין זה ברור האם שימוש בתאי גזע לפי שיטתם הוא באמת יעיל, מכיוון שלא נערכה השוואה עם קבוצת מטופלים שלא קיבלה תאי גזע. אפשר שהשיפור הצנוע בתסמינים היה מתחולל בכל מקרה, כי המטופלים המשיכו לקבל את הטיפול התרופתי המקובל ולחלקם הושתלו אביזרי לב שונים".

תאי גזע הם תאים ראשוניים שיכולים להבשיל להיות מגוון רחב של תאים שמרכיבים את רקמות הגוף. ב- 15 השנים האחרונות, מדענים מנסים להשתמש בתאים אלה כדי לתקן נזקים שנגרמו ללב שהובילו לאי-ספיקת לב.

אי-ספיקה לב היא מחלה שהולכת ומתפתחת שבה יכולתו של שריר הלב להזרים דם לגוף הולכת ונפגעת. אי-ספיקת לב מופיעה, במקרים רבים, לאחר התקף לב.

תסמינים של אי-ספיקת לב כוללים: עייפות, קוצר נשימה ובצקות בגפיים. לא ניתן כיום לרפא אי-ספיקת לב. טיפול תרופתי ואביזרים מושתלים יכולים לסייע בטיפול בתסמינים.

במחקר החדש השתמשו החוקרים בתאי גזע שנלקחו משריר הירך של המטופלים כדי ליצור מעין טלאי של תאי גזע בלב שיונח על הלב. זאת בניגוד למחקרי עבר רבים שבהם הזריקו החוקרים תאי גזע, שנלקחו ממוח העצם, לתוך הלב.

החוקר הראשי, דר' יושיקי סאווה, מאוניברסיטת אוסקה שביפן, אומר: "יש מספר יתרונות לשימוש בשיטת ה"טלאי". מחקרים בחיות מעבדה הראו כי תאים בצורת יריעה, שורדים זמן רב יותר, בהשוואה לתאים שמוזרקים".

צוות המחקר גייס 27 מטופלים שסבלו מתסמינים מתישים על אף הטיפול המקובל באי-ספיקת לב, כדי לבדוק את בטיחות הגישה הטיפולית החדשה. החוקרים נטלו תאי גזע משריר הירך של המטופלים, הרבו אותם במעבדה ויצרו מהם יריעה של תאים בצורת טלאי. את יריעת התאים הניחו על ליבו של כל מטופל.

דר' סאווה אומר: "השיטה נראית בטוחה, וישנם סימנים של שיפורים בתסמיני המטופלים כפי שנצפו לאחר 6 חודשים ולאחר שנה. מדוע תאי גזע שנלקחו משריר הירך משפיעים על הלב? זה לא ברור. תאי גזע אלה אינם הופכים לתאי שריר הלב, נראה שהם מיצרים כימיקלים שנקראים ציטוקינים שיכולים לקדם גדילה של כלי דם חדשים באזורים שנפגעו בשריר הלב. התיאוריה שלנו היא שבמצב כזה, תאים רדומים בשריר הלב יכולים לתפקד טוב יותר"

דר' גורודסקי אומר בתגובה: "עדיין מוקדם לדעת מהי משמעות הממצאים החדשים. בסוג כזה של מחקר, שנקרא מחקר קליני בשלב ראשון, בוחנים רק את בטיחות הטיפול והאם הוא ישים. אנו זקוקים למחקרים בשלבים מתקדמים יותר, עם בקרת פלסבו, כדי להוכיח שהטיפול המוצע אכן פועל".

דר' סאווה עונה: "מחקרים אלה עומדים לצאת לדרך".

במקביל התקיימו מחקרים נוספים. בשנה שעברה דיווחו חוקרים על ניסוי שבו ניתן עירוי דרך הווריד של תאי גזע שנלקחו ממוח העצם של מטופלים עם אי-ספיקת לב חמורה.

מטופלים שקיבלו את העירוי היו מועדים פחות למות או להתאשפז במרוצת המעקב שנמשך שנה, בהשוואה למטופלים שקיבלו את הטיפול המקובל בלבד. אך היה זה מחקר קטן ולתאי הגזע הייתה השפעה מינורית על תפקודי הלב של המטופלים.

דר' גורודסקי מסכם: "לכן אין זה ברור האם מטופלים בתאי גזע אכן משתפרים כתוצאה מהטיפול. לעת עתה, כל הטיפולים בתאי גזע הם בגדר טיפולים ניסיוניים, ואין טיפול בתאי גזע שאנחנו יכולים להציע למטופלים. המסר למטופלים הוא שניתן לטפל באי-ספיקת לב, ושחוקרים מחפשים דרכים יצירתיות כדי לשפר את הטיפול".

המחקר התפרסם בתאריך 5.4.2017 בכתב העת של אגודת הלב האמריקנית.

 עוד על אי-ספיקת לב

אולי יעניין אותך...

זקפה רכה

זקפה רפה – אין אונות – אימפוטנציה גרסת 2021 משל ונמשל

 זקפה רפה  2. זה היה בשלהי שנת 2012 (ב- 26.11.12 ליתר דיוק). בעקבות עוד מבצע …