דלקת כבד נגיפית מסוג C – טיפול חדש

שילוב תרופות חדש נגד דלקת כבד נגיפית מסוג C יכול להעלים את המחלה, אך לא כל המטופלים מגיבים באופן מלא לתרופה ועדין נותר מכשול גדול בדמות המחיר הגבוה.

טיפול חדש נגד דלקת כבד נגיפית מסוג C שיוכל, ככל הנראה לחסל את נגיף המחלה בקרב רוב ניכר של אלה שייטלו את השילוב האנטי-נגיפי החדש, מעלה את התקווה כי מחלה זו תוכל ברבות הימים להיעלם לגמרי בארה"ב.

פרופסור אולואסן פלדה-ניוליאה, מבית הספר לרפואה באוניברסיטת ג'ון הופקינס שבארה"ב, שהובילה את המחקר, אומרת: "תרופה זו שניתנת בצורה אוראלית פועלת ממש טוב בקרב רוב המטופלים עם דלקת כבד נגיפית. לרוב המטופלים יש סיכוי של 95% להירפא מהמחלה, כלומר שנגיפי דלקת כבד מסוג C לא יובחנו יותר בדמם של החולים. המסר החשוב האחר הוא שתרופה זו מאוד בטוחה לשימוש. הסיכון לתופעות לוואי נמוך ביותר, ובנוסף, מטופלים רבים היו חופשים מהנגיף תוך 12 שבועות טיפול בלבד וזה מהפכני".

המחקר התפרסם בתאריך 20.3.2017 בכתב העת לרפואה פנימית.

מדענים מהמכונים הלאומיים לבריאות (NIH) טוענים במאמר מערכת נלווה כי הטיפול החדש אינו יכול להיקרא ריפוי. דר' הופנגל ודר' שרקר אומרים: "דלקת כבד נגיפית מסוג C יורדת אך לא נעלמת. שיעורי התגובה לתרופה האנטי-נגיפית החדשה הם גבוהים, אך אינם 100%, כלומר שעדיין עשרות אלפי מטופלים נשארים נגועים בנגיף. חשוב שהציבור הרחב יידע כי התרופות הגיעו להבשלה מלאה, כלומר שאינן הולכות להשתפר עוד יותר. קיימת תקווה כי קוקטייל אנטי-נגיפי קשוח יותר שנבדק כעת במחקרים קליניים יסייע למטופלים שלא מגיבים לטיפול החדש או מטופלים שחוו הישנות של המחלה, אך אין בידינו ערובה לכך שמטופלים שטופלו בהצלחה נגד דלקת כבד נגיפית מסוג סי לא יפתחו סיבוכים בטווח הארוך".

נכון להיום כ- 5 מיליון אמריקנים חולים בדלקת כבד נגיפית מסוג C. דלקת כבד כרונית מסוג C, יכולה לתקוף את הכבד ולהביא למצב של כשל תפקודי בכבד. המחלה גם יכולה לקנן בגוף בצורה רדומה במשך שנים רבות עד שהיא גורמת לנזק.

מסיבה זו, שירותי מניעת מחלות בארה"ב ממליצים על בדיקות תקופתיות לגילוי המחלה בקרב אנשים שנמצאים בסיכון גבוה לפתח דלקת כבד נגיפית מסוג C.

הטיפולים בעבר נגד דלקת כבד נגיפית מסוג C כללו זריקות אינטרפרון שבועיות במשך שנה. טיפול זה גרם לתופעות לוואי חמורות ובמקרים רבים לא השמיד את הנגיף. בשנים האחרונות נעשו זמינים טיפולים אורליים (בליעה של טבליות או כמוסות).

צוות המחקר בראשות פרופסור פלדה-ניוליאה בחן מידע מ- 42 מחקרים קליניים עם מטופלים שלקו בדלקת כבד נגיפית מסוג C שטופלו בשילוב של 2 או יותר תרופות אורליות שאינן מכילות אינטרפרון.

ששה משילובי התרופות הביאו להפוגה בנגיף בקרב 95% מהמטופלים שלקו במחלה שנגרמה על-ידי הזן השכיח ביותר של הנגיף. אנשים שחלו בגלל זנים אחרים של הנגיף חוו אף הם תוצאות דומות.

למרבה הצער, התרופות לא פעלו בצורה מיטבית עבור חלק מהאנשים, בכללם מטופלים עם מחלת כליות כרונית. שיעורי ההפוגה בקרבם היו כ- 90%. מטופלים אלה אף גילו קשיי עמידות לכמה מהתרופות.

שיעור תופעות הלוואי הרציניות או מקרים בהם אנשים הפסיקו את הטיפול בגלל תופעות לוואי היה נמוך, פחות מ- 10% מדווחים החוקרים.

מה שנותר כמחסום רציני בטיפול עם תרופות אלה הוא המחיר. תג המחיר לטיפול זה הוא 55,000-150,000 $, אומרים דר' הופנגל וד' שרקר.

 

אולי יעניין אותך...

זקפה רכה

זקפה רפה – אין אונות – אימפוטנציה גרסת 2021 משל ונמשל

 זקפה רפה  2. זה היה בשלהי שנת 2012 (ב- 26.11.12 ליתר דיוק). בעקבות עוד מבצע …