דיכאון פייסבוק בקרב בני נוער

קבוצה משפיעה של רופאים בארה"ב מזהירה על הופעתה של תסמונת חדשה דיכאון פייסבוק שפירושה מצב נפשי שיכול לפגוע בבני נוער במצוקה שעסוקים באופן כפייתי באתר החברתי ברשת האינטרנט.

החוקרים חלוקים ביניהם האם זו פשוט התמשכותו של דיכאון שילדים מסוימים חשים גם בתנאים אחרים, או שמא זהו מצב מובחן שקשור באופן הדוק לשימוש ברשת החברתית.

דר' גוון אוקיף, רופאת ילדים מבוסטון שבארה"ב, אומרת: "ישנם היבטים ייחודיים של פייסבוק שיכולים ליצור אופק חברתי קשוח לניווט במיוחד בקרב ילדים עם בעיות של הערכה עצמית נמוכה. סיפורי חברים, עדכוני סטאטוס ותמונות של אנשים שמחים שנהנים מחייהם, יכולים לגרום לילדים מסוימים להרגיש עוד יותר חסרי ערך, במיוחד אם הם חושבים שהם לא שווי ערך. הדבר יכול להיות מכאיב יותר מלשבת בבדידות בקפיטריית בית ספר הומה, או להתמודד במפגשים בחיים האמיתיים. פייסבוק מספק היבט מוטה על מה שבאמת מתרחש. ברשת החברתית אין דרך לראות הבעות פנים או להבחין בשפת גוף שמעבירים את התוכן בדרכים בלתי אמצעיות".

דר' אוקיף עמדה בראש צוות של רופאי ילדים שניסח הנחיות של האקדמיה לרפואת ילדים בארה"ב בקשר לשימוש ברשתות חברתיות. ההנחיות דוחקות ברופאי הילדים לעודד את ההורים לשוחח עם ילדיהם על שימוש ברשת חברתית, להיות מודעים לדיכאון פייסבוק, הצקות וירטואליות ברשת, הטרדות מיניות ושאר סיכונים של שימוש ברשתות חברתיות.

מסכמת דר' אוקיף: "התעללות חברתית ברשת יכולה לגרום לבעיות נפשיות חמורות, כולל ניסיונות התאבדות. פייסבוק הוא המקום בו מתגודדים כל בני הנוער כיום, כמו החנות השכונתית בעבר. אין להתעלם מהתועלות החברתיות של רשת חברתית, כמו שמירת קשר עם חברים ועם בני משפחה, שיתוף בתמונות והחלפת דעות. הרבה מן המתרחש ברשת הוא דבר בריא מאוד, אבל לפעמים דברים יכולים להיות מוגזמים ולהשתבש. בעוד ששימוש בפייסבוק מגביר תחושות של קשרים בקרב בני נוער רגילים, יש לו השפעה הפוכה על אלה שמועדים יותר להיות דיכאוניים".
עוד על דיכאון

28.3.2011

אולי יעניין אותך...

זקפה רכה

זקפה רפה – אין אונות – אימפוטנציה גרסת 2021 משל ונמשל

 זקפה רפה  2. זה היה בשלהי שנת 2012 (ב- 26.11.12 ליתר דיוק). בעקבות עוד מבצע …