גנים יכולים להצביע על מועדות לדכאון

מדענים בארהב מדווחים כי המצאותו של גן (גורם תורשה) המווסת פעילות כימית חיונית במוח, יכולה להצביע האם הנבדק מועד או שאיננו מועד ללקות בדכאון.
קבוצת מחקר מאוניברסיטת רוקפלר מדווחת כי הגן p11 המווסת את רמות הסרוטונין במוח, יכול גם לשמש לשם פיתוח של תרופות להפרעות נפשיות כמו דכאון.
צוות המחקר בראשות פרופסור פול גרינגרד מצאה כי רמות מופחתות של הגן p11 במוח קשורות להתפתחות דכאון.
אומר פרופסור גרינגרד: מצאנו כי הגן הנקרא p11 מעורב בקומפלקס השינויים המתחוללים בעת דכאון. ממצאינו מצביעים על כך שבחולים בדכאון ובעכברי מעבדה שהודבקו במחלה יש רמות מופחתות של החלבון p11 ושתרופות, שיגבירו את רמתו של חלבון זה, תהיינה כנראה בעלות יכולת נוגדת דכאון.
החוקרים גילו כי סרוטונין, ההורמון שמווסת את מצב הרוח, השינה והזכרון, נקשר לקולטנים הנמצאים על פני תאים במוח. קולטן הנקרא IB נמצא כבעל תפקיד חיוני בויסות העברת סרוטונין למוח.
ידוע ממחקרים קודמים כי קולטן זה קשור לדכאון, להפרעה כפייתית, לחרדה ולהתמכרות לסמים. המדענים החליטו לבדוק איזה חלבונים קשורים לקולטן IB, במאמץ למצוא חלבון שיווסת את פעילותו על-ידי נוכחותו.
החוקרים מצאו שחלבון p11 הוא אחד מן החלבונים שיש להם השפעה על קולטן IB.
בבדיקת רקמות מוח של עכברי מעבדה וחולי דכאון שנפטרו, נמצאו רמות מופחתות של החלבון.
בממצאים שפורסמו בכתב העת היוקרתי סיינס מעריכים החוקרים כי מניפולציות בחלבון p11 יובילו לפיתוח תרופות חדשות לדכאון.
בתגובה לפירסום המחקר מסרה דר אליסון קוב כי היא מקדמת בברכה כל מחקר המשפר את הבנתנו בקשר לסיבות להופעת מחלות נפשיות, שעשוי גם להביא לפיתוח תרופות חדשות, אך יש לזכור כי טיפול תרופתי אינו מתאים לכל אחד. לכן אין לזנוח טיפולים מילוליים (פסיכותרפיה) וטיפולים התנהגותיים.
דכאון והפרעות מצב רוח הם תופעה שכיחה, לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה כ- 12% מהישראלים חשים מדוכאים.

אולי יעניין אותך...

זקפה רכה

זקפה רפה – אין אונות – אימפוטנציה גרסת 2021 משל ונמשל

 זקפה רפה  2. זה היה בשלהי שנת 2012 (ב- 26.11.12 ליתר דיוק). בעקבות עוד מבצע …