יותר סיפוק בחיים

ביציות בגוף האישה יכולות להתמיין מתאי גזע נדירים

במשך 60 שנים האמינו רופאים שיש, מלידה,  כמות סופית של ביציות בגוף האישה. מדענים מאוניברסיטת הארוורד שבארה"ב מאתגרים תפיסה זו, וטוענים שגילו ששחלות של נשים צעירות מכילות תאי גזע נדירים מאוד שיכולים להתמיין לביציות חדשות.

אם ממצאי מחקר זה יאוששו במחקרים נוספים כי אז אפשר יהיה לרתום תאי גזע אלה לטובת טיפולים בנשים שנותרו עקרות בגלל מחלה או סתם בגלל שהזדקנו.

החוקר הראשי, דר' ג'ונתן טילי, שהוביל את המחקר, אומר: "התפיסה הנוכחית של תהליכי הזדקנות של שחלות אינה מושלמת. יש בסיפורן של השחלות יותר מאשר הבשלה וחריגה של מספר קבוע מראש של ביציות".

דר' טילי ידוע זה מכבר בזכות מחקריו השנויים במחלוקת על ביציות. מקובל היה על מדענים שנקבות של יונקים הן בעלות מספר סופי של ביציות שאוזל באמצע גיל הפריון. דר' טילי וצוותו קראו תיגר לראשונה על תפיסה זו במחקר שפרסמו בשנת 2004 שבו דיווחו על מציאת תאי גזע שמתמיינים לביציות בעכברי מעבדה.

אך האם תאים אלה קיימים גם בנשים? זה היה נושא מחקרו האחרון של דר טילי שהתפרסם בכתב העת היוקרתי Nature.

צוות המחקר קיבל מאוניברסיטת סאיטמה שביפן שחלות נשים מוקפאות שנתרמו למטרות מחקר על-ידי נשים שעברו ניתוח לשינוי מינן.

כעת היה על צוות המחקר לבחון נושא שזכה לביקורת רבה, האם התאים שהתגלו הם באמת תאי גזע או שמא ביציות מאוד לא בשלות. לשם כך נטלו החוקרים רק תאים בעלי חלבון מסוים מהמעטה החיצוני שלהם שלפי סברתם היו תאי גזע. כדי שיוכלו לעקוב אחר תאי גזע אלה, הוחדר בהם גן שאחראי לייצור אור ירקרק ברכיכות מסוימות. ההנחה הייתה שאם תאי הגזע יתמיינו לביציות יבקע מהן אור ירקרק בזכות הגן שהושתל בהן.

בשלב הבא הוזרקו תאי הגזע בפיסת רקמה של שחלה אנושית שהושתלה מתחת לעורן של עכברות מעבדה כדי להזין אותה בדם. תוך שבועיים החלו להופיע תאים זוהרים של ביציות.

דר' טילי טוען ששימוש בתאי גזע אלה כדי לגדל ביציות במעבדה יוכל בעתיד לסייע בשימור פוריותן של מטופלות סרטן שכיום נלקחים מהן קטעי שחלות להקפאה לפני שהן עוברות טיפולי כימותרפיה והקרנות.

27.2.2012
עוד על פוריות האישה

אולי יעניין אותך...

זקפה רכה

זקפה רפה – אין אונות – אימפוטנציה גרסת 2021 משל ונמשל

 זקפה רפה  2. זה היה בשלהי שנת 2012 (ב- 26.11.12 ליתר דיוק). בעקבות עוד מבצע …