גברים עם סרטן הערמונית

בדיקת ממוגרפיה מול אבחון יתר של סרטן השד

בעקבות המחלוקת בעד ונגד בדיקת ממוגרפיה לגילוי מוקדם של סרטן שד, מחקר חדש, שמומן באופן חלקי על-ידי האגודה לחקר סרטן בבריטניה, מגלה שהבדיקות מצילות את חייהן של שתי נשים מול כל מקרה של אבחון יתר.

המחקר של המכון לרפואה מונעת ואוניברסיטת לונדון שבבריטניה, שהשווה בין בדיקת ממוגרפיה לבין אבחון יתר של סרטן השד, התפרסם בכתב העת לניטור רפואי.

אבחון יתר של סרטן השד נמצא בחדשות מכיוון שממחקרים שנערכו לאחרונה עולה שעל כל אישה אחת שחייה ניצלו, 6 נשים עוברות אבחון יתר שפירושו שהן עוברות טיפולי סרטן שבכל מקרה אחר לא היה מאובחן לעולם במהלך שנות חייהן. במילים אחרות, קרוב ל- 85% מאבחוני סרטן השד גורמים לטיפולי סרטן שאין בהם צורך. מחקרים אלה עוררו את השאלה האם תועלות הגילוי המוקדם עולות על הנזק שגורמים טיפולים מיותרים.

המדענים שערכו את המחקר הנוכחי מאמינים שיש ערך בבדיקות לגילוי מוקדם של סרטן שד מכיוון שהנתונים שמצאו מראים שהתועלת בהם רבה מנזקן.

עורך המחקר, פרופסור סטיבן דפי אומר: "לרוע המזל, אין לנו עדיין בדיקות לגילוי מוקדם שהן נטולות טעויות, ולכן בבדיקות אלו מתגלים כמה מקרי סרטן שד שלא היה צורך לטפל בהם. אך מול כל מקרה כזה, ניטור מוקדם מציל שתי נשים שאילולא היה נערך היו מתות מסרטן שד. אם הבדיקה הראתה שקיים גידול, חשוב לשקול לעומק את מגוון האופציות שקיימות לפני שמתחילים בטיפול. יש לתת לנשים את ההזדמנות להבין את השלכות של תוצאות הבדיקה לגילוי מוקדם ולאפשר להן לדון על אפשרויות הטיפול עם מומחה".

פרופסור דפי וצוותו ערכו למעשה שני מחקרים. במחקר הראשון ערכו אומדן כמה נשים בבריטניה היו מתות לולא הונהגו בבריטניה בדיקות לגילוי מוקדם של סרטן שד. במחקר השני ערכו השוואה בין מספר מקרי המוות מסרטן שד בקרב 80,000 נשים בשוודיה שחלקן עברו ניטור לגילוי מוקדם וחלקן לא עברו ניטור לגילוי מוקדם.

ממצאי המחקר הראשון מראים, שבמהלך של 20 שנים בבריטניה, על כל 1,000 נשים שעברו ניטור לגילוי מוקדם נמנעו 5.7 מקרי מוות מסרטן שד, ועל כל 1,000 נשים שעברו ניטור לגילוי מוקדם של סרטן השד נאמר ל- 2.3 נשים שיש להן גידול אך לא ברור עד כמה הוא אלים. השקלול המספרי של הממצאים הוא שעל כל 28 מקרים שאובחנו כסרטן שד, חייהן של 2.5 נשים ניצלו ונרשם מקרה אחד של אבחון יתר.

מומחי סרטן אחרים בבריטניה אינם שבעי רצון מן האופן שבו נערכו החישובים הסטטיסטיים במחקר ומתארים אותם כסתומים. אחד מהם אומר בתגובה: "נשים שעוברות בדיקות לגילוי מוקדם של סרטן צריכות לדעת שיש סיכוי רב שהן תאובחנה עם סרטן שאינו מזיק ושלעולם לא יטריד".

מנגד נמסר מהאגודה למלחמה בסרטן בבריטניה שהתכניות לגילוי מוקדם של סרטן שד הצילו חיים וזה מה שחשוב, ומסיבה זו הם מעודדים נשים לבוא ולהיבדק. 

מחקרים נוספים בנושא:
3.3.2006: אבחון מוקדם של סרטן השד

11.1.2008: בדיקות לגילוי מוקדם של סרטן השד מצמצמות תמותה ב- 50%

10.7.2009: אבחון יתר של סרטן השד

2.11.2009: גילוי מוקדם מול אבחון יתר של סרטן השד

24.3.2010: בדיקות ממוגרפיה אינן משפיעות על שיעורי תמותה מסרטן שד

אולי יעניין אותך...

זקפה רכה

זקפה רפה – אין אונות – אימפוטנציה גרסת 2021 משל ונמשל

 זקפה רפה  2. זה היה בשלהי שנת 2012 (ב- 26.11.12 ליתר דיוק). בעקבות עוד מבצע …