החלפת ברך

בדיקה חדשה לגילוי מוקדם של אוסטיאו-ארטריטיס

חוקרים באוניברסיטת קינגס קולג שבבריטניה זיהו דרכים חדשות למדידת סמנים ביולוגיים בדם שיוכלו לסייע באבחון אוסטאוארטריטיס (שחיקת סחוסים) מוקדם יותר.

אוסטאוארטריטיס הוא מצב בריאותי שבו נפגעים מפרקים בגוף. הבעיה שכיחה ביותר בברכיים, במפרקי הירכיים, במפרקים הקטנים בידיים, אך גם כמעט כל מפרק בגוף יכול להיפגע. שכיחות הבעיה עולה ככל שמזדקנים, והיא סיבה מובילה למוגבלות בתנועה בקרב קשישים.

הבדיקה הביוכימית החדשה לגילוי מוקדם של אוסטאוארטריטיס מאפשרת למדענים לבחון 163 אותות כימיים בו זמנית מדגימת דם אחת. אותות כימיים אלה הם מוצרים מיידיים של חילוף החומרים בתאים ו- 26,000 יחסי התוצרים מייצגים את שיעור התגובות הכימיות בגוף האדם. הצוות בחן תחילה 123 נשים עם אוסטאוארטריטיס בברך (שחיקת סחוסים בברך) ו- 299 נשים בריאות, וערך השוואה בין תוצרי חילוף החומרים ו- 26,000 יחסי התוצרים בשתי הקבוצות.

הצוות מצא ש- 14 יחסי תוצר כרוכים באופן משמעותי באוסטאוארטריטיס. לאחר מכן בחן הצוות את הממצאים בקבוצת נשים אחרת שכללה 76 נשים עם אוסטאוארטריטיס בברך ו- 100 נשים בריאות. בדיקה צולבת זו הביאה לבידודם של שני סמנים ביולוגיים שמעידים על תהליכי פירוק מוקדמים של סחוסי מפרקים.

במחקר, שהתפרסם בכתב העת למחלות ריאומטיות, אומר דר ג'ונגו זהי שהוביל את המחקר: "אוסטאוארטריטיס פוגע ב- 8.5 מיליון אנשים בבריטניה, ואחד ממאפייני הבעיה הוא נזק לסחוס שנמצא בין קצות העצמות ומאפשר תנועה קלה ללא חיכוך. החיפוש אחר סמנים ביולוגיים, שיכולים לשמש למדידה או לאבחון של התקדמות המחלה, הוא נושא מרתק במחקר הקליני. שני הסמנים הביולוגיים החדשים שנמצאו במחקרנו יכולים להצביע על פירוק מוגבר של הסחוס וכעת ברצוננו ללמוד מנגנונים אלה ביתר פירוט. אנו מקווים שמחקר נוסף יוביל לכך ששני סמנים אלה יאומצו כהליך קליני, יאפשרו לרופאים לאבחן את המחלה, או להביא לגילויה המוקדם. מחקרנו גם הראה שקיים פוטנציאל קליני רב בבדיקה הביוכימית שפיתחנו, ואנו מקווים שהיא תשמש בעתיד לניטור יעילותם של טיפולים. כיום אנו מסתמכים על הדמיית רנטגן וסריקות ממוחשבות, ותלותנו בהן היא מכשול רציני בפיתוח של תרופות חדשות לאוסטאוארטריטיס".

עוד על אוסטאוארטריטיס

23.4.2010

אולי יעניין אותך...

זקפה רכה

זקפה רפה – אין אונות – אימפוטנציה גרסת 2021 משל ונמשל

 זקפה רפה  2. זה היה בשלהי שנת 2012 (ב- 26.11.12 ליתר דיוק). בעקבות עוד מבצע …