ארטריטיס בברך

ארטריטיס בברך טיפול בעזרת תאי גזע

מחקר חלוצי לטיפול באנשים עם ארטריטיס בברך, שיעשה שימוש בתאי הגזע של המטופל לשם הצמחה מחדש של רקמת סחוס פגועה, יתחיל בבריטניה מאוחר יותר השנה. אם הטיפול יעלה יפה, תעניק הטכניקה החדשה תקווה למיליוני אנשים שסובלים מכאב ומנוקשות של אוסטיאו-ארטריטיס, על אף שהחוקרים מזהירים שהטיפול לא יבטל לגמרי את הצורך בהשתלת תותב בברך.

המחקר יתקיים בבית החולים בשרופשייר שכבר נודע כראשון בעולם להשתמש בתאי גזע כדי לתקן עצם שבורה. בראש צוות המחקר יעמדו פרופסור סלי רוברטס ופרופסור גיימס ריצארדסון.

כאשר הסחוס במפרקים כמו הברכיים או מפרקי הירכיים נשחק, העצמות שנחשפות מתחככות זו בזו וגורמות לדלקת, נוקשות וכאב ולעיתים גם נזק מבני במפרק.גוף האדם, כמו גופם של יונקים אחרים, מכיל מאגר טבעי של תאי גזע להחלמת עצמות. התאים הללו מאוחסנים במוח העצמות. מחקר קודם הראה שאפשר לגדל אותם במעבדה להיות עצם של חיות ושל בני אדם. צוות בית החולים אף הצליח ליטול תאי גזע של מטופלים, לגדל אותם בתרבית במעבדה ולהשיב אותם למטופל לתיקון עצם שנשברה.

כ- 70 חולים עם אוסטיאו-ארטריטיס בברך אמורים לקחת חלק במחקר. לאחר הניתוח יעקבו החוקרים אחר התקדמות המטופלים במשך 12 חודשים כדי לנטר את מצבו של הסחוס ואת שגרת חיי המטופלים.כדי להסיר תאי גזע, מחדיר מנתח מחט באחורי אגן הירכיים של המטופל ושואב תערובת של דם עם תאי גזע (הדבר נעשה בהרדמה מקומית או מלאה). תאי הגזע נלקחים למעבדה להפרדה והרבייה. אפשר להתחיל עם  20 תאים בלבד ותוך שבועות ספורים הם יתרבו לכמה מיליונים. תאי התרבית מוזרקים לתוך המפרק הפגוע, ואז, כך מקווים החוקרים, יפחתו הדלקת והכאבים במפרק.החוקרים אומרים שאם הטיפול יצליח, הוא יהיה זמין תוך 5-10 שנים, אך אל לחולים לראות בו כמרפא לאוסטיאו-ארטריטיס.

עוד על אוסטיאו-ארטריטיס

13.7.2010

אולי יעניין אותך...

זקפה רכה

זקפה רפה – אין אונות – אימפוטנציה גרסת 2021 משל ונמשל

 זקפה רפה  2. זה היה בשלהי שנת 2012 (ב- 26.11.12 ליתר דיוק). בעקבות עוד מבצע …