אקופרסורה יעילה בסיוע לטיפול בפציעת מוח טראומטית

מחקר חדש שנערך באוניברסיטת קולורדו שבארה"ב מצביע אקופרסורה – שיטת טיפול עתיקה מהרפואה המשלימה יכולה להיות יעילה בסיוע בטיפול באנשים עם פציעת מוח טראומטית קלה.

במחקר נבחנה שיטת טיפול שנקראת אקופרסורה. בשיטה זו לוחצים בעזרת האצבעות בנקודות מסוימות בגוף שהן גם נקודות הדיקור של מחטים בדיקור סיני (אקופנקטורה). ממצאי המחקר מצביעים על קשר בין טיפולי אקופרסורה לבין תפקוד תפיסתי (קוגניטיבי) מוגבר במטופלים עם פציעה מוחית טראומטית (TBI).

פרופסור טרזה הרננדז, שהובילה את המחקר, אומרת: "מצאנו שמשתתפי המחקר שלקו בפציעה מוחית טראומטית וטופלו באקופרסורה הפגינו תפקוד תפיסתי משופר, והצלחה משמעותית טובה יותר במבחני זיכרון בהשוואה לקבוצת הבקרה שלא קיבלה את הטיפול מהרפואה המשלימה".

המדענים השתמשו במחקר בסוג מסוים של אקופרסורה שנקרא ג'ין שין, שכולל 26 נקודות לחיצה לאורך הגוף מהראש ועד לכפות הרגליים. נקודות אלו נמצאות על מרידיאנים שונים בגוף שבהם, לפי תפיסת המטפלים בשיטה זו, זורמת אנרגיה שנקראת צ'י. כל נקודת לחיצה, לפי שיטת הטיפול, קשורה לבריאותו של אבר ספציפי בגוף וכמו כן לבריאותו של כל הגוף ולבריאות המוח.

פרופסור הרננדז מסבירה: "אפשר לדמות את המרידיאנים כנתיבי תחבורה ראשיים ואת נקודות הלחיצה כערים שנמצאות לאורכם. כאשר יש פקק תנועה במקום אחד הוא משפיע לרעה במקומות אחרים. טיהור חסימות אנרגטיות, בדומה לפתיחת פקקי תנועה, מסייע בשיפור הזרימה ובשיפור הבריאות".

במחקר נטלו חלק 38 משתתפים שחולקו באופן אקראי לשתי קבוצות. קבוצת הטיפול קיבלה טיפולי אקופרסורה וקבוצת הבקרה קיבלה טיפול דמוי אקופרסורה בנקודות בגוף שאינן נחשבות לנקודות לחיצה. החוקרים השתמשו במכלול של בדיקות נוירו-פסיכולוגיות כדי להעריך את תוצאות הטיפול. אחת הבדיקות כללה חזרה אחר רצפי מספרים שהושמעו לנבדקים, מההתחלה לסוף וההיפך. מטופלים שקיבלו טיפולי אקופרסורה הפגינו תפקודי זיכרון משופרים.

בדיקה אחרת בחנה זיכרון פעיל וריכוז. גם בבדיקה זו הפגינו מקבלי הטיפול הפעיל תפקוד טוב יותר בהשוואה לאלה שקיבלו פלסבו.

במחקר, שהתפרסם בכתב העת נוירו-טראומה, מסכמת פרופסור הרננדז: "בחנו פעילות עצבית מסונכרנת בתגובה לגירויים, ומממצאינו עולה שהקבוצה שקיבלה טיפולי אקופרסורה פעילה הגיבה באופן שונה ומשופר בהשוואה למקבלי טיפולי הפלסבו. נשמח לבדוק האם טיפולי ג'ין שין יהיו מועילים לחיילים שחוזרים מהחזית בעירק ובאפגניסטן עם פציעה מוחית טראומטית. טיפול מסוג זה יכול להילמד על-ידי בני משפחה וחברים של הנפגעים שיסייעו להם בביתם". 

2.3.2011

אולי יעניין אותך...

זקפה רכה

זקפה רפה – אין אונות – אימפוטנציה גרסת 2021 משל ונמשל

 זקפה רפה  2. זה היה בשלהי שנת 2012 (ב- 26.11.12 ליתר דיוק). בעקבות עוד מבצע …