נזקי אי-ספיקת לב

אין סיכון ללב שמקורו הוא כספית בדגים

במחקר בריאות יוצא דופן, בחנו חוקרים רמות כספית בעשרות אלפי גזירים של ציפורני רגליים כדי לקבוע האם כספית שמקורה באכילת דגים מעלה את הסיכון להתקף לב או לשבץ.

מומחי בריאות דוחקים, זה זמן רב, באנשים להרבות באכילת דגים כדי להפחית סיכונים ללב, אך כמה מהם העלו את החשש כי כספית בדגים שמצויה במספר סוגים של דגי ים יכולה לחבל בתועלת שבאכילת דגים. מחקרים קודמים על הקשר בין כספית לבין בעיות לב במבוגרים הניבו תוצאות סותרות.

המחקר הנוכחי, במימון ממשלת ארה"ב, הוא הגדול מסוגו שבחן נושא זה. במקום להסתמך על עדותם של אנשים על מה שאכלו, נערכה מדידה של רמות כספית בציפורני רגליהם, מדד טוב לבחינת חשיפה ארוכת טווח לכספית שמקורה בצריכת דגים.

לא נצפה הבדל בשיעורי התקף לב או שבץ בין בעלי הרמות הגבוהות ביותר של כספית בציפורניהם לבין בעלי הרמות הנמוכות ביותר של מתכת רעילה זו.

במחקר, שהתפרסם בכתב העת היוקרתי New England Journal of Medicine, דר' מריוס מוזפריאן מאוניברסיטת הארוורד שבארה"ב, שהוביל את המחקר, אומר: "האדם הממוצע יכול לאכול דגים כחלק מתזונה בריאה מבלי לחשוש להשפעות שליליות על ליבו".

כספית היא יסוד מתכתי שמוצא את דרכו למי הים וחובר לפלנקטון שהוא תחילת שרשרת המזון הימית. ככל שהדג גדול יותר כך עולים ריכוזי הכספית בגופו. ריכוזים גבוהים של כספית יכולים להזיק להתפתחות המוח ומערכת העצבים בילדים קטנים ויכולים לפגוע בעוברים על-ידי תזונתה של האם ההרה.

המחקר הנוכחי אסף את המידע משני מחקרים ארוכי טווח בהם נטלו חלק 174,000 אנשי רפואה שציפורני רגליהם נאספו במשך שנים ארוכות.

מכיוון שציפורניים צומחות לאט בשיעורים שונים, הן עדיפות על פני דגימות דם כדי לקבל תמונה מדויקת יותר על חשיפה ארוכת טווח לכספית. קל לאסוף אותן וזול לאחסן אותן.

במרוצת המחקר, 3,500 משתתפים, ששלחו דגימות ציפורניים, סבלו משבץ או פיתחו מחלת לב. החוקרים ערכו השוואה בין קבוצה זו לבין מספר זהה של משתתפים שלא פיתחו בעיות בריאות אלו.

לאחר נטרול גורמים כמו גיל, מגדר ועישון, לא נמצא קשר בין חשיפה לכספית לבין סיכונים למחלת לב או לשבץ. דבר זה היה נכון אפילו בקרב אלה שהיו בעלי החשיפה הגבוהה ביותר לכספית, שהייתה בממוצע 1 מיקרוגרם בכל גרם ציפורניים, כמות כפולה מהגבול המומלץ לנשים הרות.

אגודת הלב האמריקנית ממליצה למבוגרים לאכול לפחות שתי מנות דגים בשבוע. ההמלצה לנשים הרות ולילדים קטנים היא להימנע מדגים בעלי ריכוז גבוה של כספית (דגים גדולים) ולהגביל את צריכת הדגים הקטנים ל- 330 גרמים בשבוע.

מומחי בריאות ממליצים על אכילת דגים בגלל שהם עשירים בחומצות שומן אומגה 3 שטובות לבריאות. אלה החוששים לאכול דגים בגלל ריכוזי כספית יכולים לבחור בכמוסות אומגה 3 שהוסרו מהן מתכות רעילות כמו כספית.
24.3.2011

אולי יעניין אותך...

זקפה רכה

זקפה רפה – אין אונות – אימפוטנציה גרסת 2021 משל ונמשל

 זקפה רפה  2. זה היה בשלהי שנת 2012 (ב- 26.11.12 ליתר דיוק). בעקבות עוד מבצע …