תרופות פסיכיאטריות

איך יכולים קשישים להימנע מאינטראקציות מסוכנות בין התרופות שלהם

מינהל המזון והתרופות בארה"ב (FDA) מזהיר שנטילה של תרופות ותוספי תזונה רבים יכולה לגרום לבעיות רציניות. אינטראקציות (תגובות גומלין) רציניות בין תרופות הן איום יומיומי לקשישים שנוטלים תרופות מרובות, כך נטען ב- FDA. תרופה מסוימת יכולה להשפיע על יעילותן של תרופות אחרות ועל האופן שבו הגוף משתמש באותן תרופות, למשל: כבד וכליות שלא פועלים כשורה, יכולים להשפיע על האופן שבו התרופות מתפרקות בגוף ועל דרך סילוקן מהגוף.

דר' סנדרה קוודר, מומחית לנושא אינטראקציות בין תרופות, אומרת: "הפיזיולוגיה שלנו משתנה ככל שאנו מזדקנים. שינויים מסוימים הם חלק מתהליך ההזדקנות הנורמלי".

להלן כמה עצות ממינהל המזון והתרופות שיכולות לעזור לנו להימנע מתגובות גומלין מזיקות בין תרופות או להישמר מפני מתופעות לוואי:

  • לפעול לפי הנחיותיו של הרופא המטפל. אין לקחת תרופות שהרופא שלנו אינו מודע לכך שאנחנו נוטלים אותן. אין לדלג או לשנות את המינון גם אם אנחנו מרגישים טוב או לחילופין חושבים שהתרופה אינה מועילה. יש ליידע את הרופא על הופעת תסמינים או תופעות לוואי. "תרופות אינן פועלות אלא אם נוטלים אותן" אומרת דר' קוודר. "תרופות לטיפול בבעיות כרוניות, כמו יתר לחץ דם או סוכרת פועלות כפי שראוי רק אם נוטלים אותן באופן סדיר ולפי הוראות הרופא".
  • להכין רשימה של התרופות שנוטלים. רצוי שנכין לעצמנו רשימה של שמות מותגי התרופות שאנחנו נוטלים והשמות הגנריים של התרופות, והמינונים והוראות השימוש בתרופות. חשוב לשמור את הרשימה איתנו תמיד ולעדכן אותה בשעת הצורך. מומלץ להכין העתק של הרשימה ולתת אותה לחבר או לקרוב משפחה לכל מקרה חירום שיתעורר, במיוחד אם יוצאים לטיול או למסע ממושך.
  • להכיר אינטראקציות בין תרופות או תופעות לוואי של התרופות שאנחנו נוטלים. תרופות מסוימות משפיעות על אופן פעולתן של תרופות אחרות, אינטראקציות מסוימות בין תרופות יכולות להיות מסוכנות. גם תרופות ללא מרשם רופא או צמחי מרפא יכולים להשפיע על פעולתן של התרופות שאנחנו נוטלים. גם שתיית אלכוהול יכולה להשפיע. חשוב לכן לקרוא את העלון לצרכן שמצורף לכל תרופה ולהישמע להנחיותיו של הרופא המטפל. אם יש לנו יותר מרופא אחד, צריך ליידע את כולם לגבי כל תרופות המרשם שנוטלים, ותרופות ללא מרשם רופא ו/או תוספי תזונה שנוטלים. הרוקח שלנו יכול וצריך להסביר לנו מהן תופעות הלוואי האפשריות ומהן ההתנגשויות האפשריות בין התרופות שאנחנו לוקחים.
  • לעבור מדי פעם עם הרופא על רשימת התרופות שלנו. בדיקה שגרתית זו יכולה לעזור לנו להבטיח שהתרופות והתוספים שאנחנו נוטלים אכן נחוצים ומתאימים לנו. אם ישנן תרופות שיקרות לנו מדי, אפשר שהרופא ימצא עבורנו תחליפים זולים יותר. יש לדווח לרופא על תרופות שאנחנו משערים שאינן מועילות לנו.

מסכמת דר' קוודר: "כחברה, נעשינו תלויים בתרופות כדי להשיג לעצמנו חיים ארוכים ואיכותיים. זהו הישג נפלא של הרפואה המערבית. המטרה של כל אחד מאיתנו היא ליהנות מיתרון זה של הרפואה המודרנית, אבל לזכור שיש סיכון בנטילת תרופות. כדי לקבל מהן את המיטב, צריך ליטול אותן בזהירות רבה ובהתאם להוראות".

אולי יעניין אותך...

זקפה רכה

זקפה רפה – אין אונות – אימפוטנציה גרסת 2021 משל ונמשל

 זקפה רפה  2. זה היה בשלהי שנת 2012 (ב- 26.11.12 ליתר דיוק). בעקבות עוד מבצע …