אומגה 3 וסרטן – התמודדות עם תת-תזונה

מחקר חדש שבחן את הקשר בין אומגה 3 וסרטן מצא שתגבור התזונה בשמן דגים עשיר באומגה 3 יכול למנוע אבדן מסת שריר וירידה במשקל ששכיחים בקרב מטופלי סרטן שעוברים טיפול כימותרפי.

מחקר, שהתפרסם בכתב העת סרטן של האגודה האמריקנית לסרטן, מצביע ששמן דגים יוכל לסייע במאבק בתת-תזונה שקשורה בסרטן.

כימותרפיה יכולה לגרום למטופלי סרטן לאבד מסת שריר וללקות בתת-תזונה, דבר שמוביל לעייפות, לירידה באיכות החיים, לאי-יכולת לקבל את הטיפולים הנחוצים ואף לשרידות נמוכה.

צוות מחקר מאוניברסיטת אלברטה שבקנדה, בראשותה של דר' ורה מזורק, בחן את ההשערה ששמן דגים עשיר בחומצות שומן אומגה 3 יוכל לסייע למטופלים לשמר מסת שריר או לתגבר אותה.

הצוות בחן השפעת תוסף תזונה (לא תרופה) על משקלם, שריריהם ורקמות השומן של מטופלים עם סרטן ריאות.16 מטופלים נטלו 2.2 גרמים ביום של חומצת שומן מקבוצת אומגה 3 שנקראת EPA במקביל לטיפול המקובל, ו- 24 מטופלים נוספים קיבלו רק את הטיפול המקובל, ללא תוספת של אומגה 3. המחקר נמשך עד לגמר הטיפול הכימותרפי הראשוני שנמשך 10 שבועות. מדידות של שריר ושומן נערכו בעזרת הדמיה ממוחשבת, נלקחו דגימות דם ומשקל הגוף תועד בתחילת הטיפול ובמהלכו.

מטופלים שלא קיבלו אומגה 3 איבדו בממוצע 2.3 קילוגרמים ממשקלם במהלך הטיפול, בעוד שאלה שקיבלו אומגה 3 שמרו את משקל גופם. מטופלים בעלי הריכוז הגבוה ביותר בדם של EPA היו בעלי העלייה הגדולה ביותר במסת השריר. 69% מקבוצת אומגה 3 שמרו את מסת השריר או חוו עלייה, לעומת רק 29% בקבוצה השנייה ששמרו את מסת השריר, ובממוצע איבדו 1 קילוגרם של מסת שריר. לא נצפו הבדלים ברקמת שומן בין שתי הקבוצות.

עורכי המחקר הסיקו: "תוספת תזונתית של 2 גרמים שמן דגים ביום תעניק תועלת מעבר לטיפול הסטנדרטי, ותאפשר למטופלים לשמר את משקלם ואת מסת השריר במהלך טיפולי כימותרפיה. טמונה בכך הבטחה גדולה מכיוון שאין כיום טיפול יעיל בתת-תזונה שקשורה בסרטן. שמן דגים עשיר באומגה 3 בטוח לשימוש, אינו רעיל ואין לו למעשה תופעות לוואי. אנו מאמינים שאומגה 3 יכול להיות מועיל למטופלים עם סוגי סרטן אחרים וגם לקשישים שנמצאים בסיכון לאבדן מסת שריר".

1.3.2011

עוד על סרטן

אולי יעניין אותך...

זקפה רכה

זקפה רפה – אין אונות – אימפוטנציה גרסת 2021 משל ונמשל

 זקפה רפה  2. זה היה בשלהי שנת 2012 (ב- 26.11.12 ליתר דיוק). בעקבות עוד מבצע …