אומגה 3 ומערכת החיסון – הפחתת דלקות

חוקרים מבית הספר לרפואה באוניברסיטת פיטסבורג שבארה"ב שבחנו את הקשר בין אומגה 3 ומערכת החיסון, מצאו חומרי תיווך חדשים שמסבירים איך חומצות שומן אומגה 3 מפחיתות דלקת. בחומרים אלה גלומה הבטחה לתרופות חדשות לקבוצת מחלות שקשורה בתהליכי דלקת.

מסביר דר' ברוס פרימן שהוביל את המחקר על הקשר שבין אומגה 3 ומערכת החיסון: "ישנן ראיות מוצקות לכך שאכילת מזונות עשירים בחומצות שומן אומגה 3 כמו דגים שמנוניים ושמנים צמחיים, או נטילת תוספי תזונה של אומגה 3 מפחיתה דלקת ומקטינה את הסיכון לתחלואה ולתמותה ממחלות לב וכלי דם ומחלות דלקתיות אחרות. השאלה שנותרה בלתי פתורה, לאנשים שמודעים לפעילות הקלינית המרשימה של חומצות שומן אומגה 3 , היא איך בפועל אומגה 3 מעוררת את ההשפעות הפרמקולוגיות המועילות. מחקרנו מספק הסבר חדש ורענן על התהליך".

במחקר, שהתפרסם בכתב העת היוקרתי Nature, בחנו החוקרים תוצרי לוואי של אומגה 3 שמיוצרים על-ידי שפעול מקרופגים, סוג של תאים במערכת החיסונית שנוכחים תמיד ברקמה עם דלקת, וגילו חומרי תיווך ביוכימיים לדלקת שלא היו ידועים בעבר.

החוקרים השתמשו במולקולה קטנה שנקראת BME כדי ללכוד תוצרי לוואי של חומצות שומן אומגה 3 שיוצרו על-ידי תאי המערכת החיסונית. תוצרי הלוואי עברו שינוי כימי שהפך אותם לתוצרים מושכי אלקטרונים שנקראים EPOX. תוצרי הלוואי של אומגה 3 מסוג EPOX ממריצים שינויים בתפקוד החלבון התאי ובדפוסי הביטוי הגנטי בתאים. כתוצאה מכך נוצרת קשת רחבה של תגובות נוגדות חמצון ותגובות אנטי-דלקתיות.

במילים אחרות, יחסי גומלין בין תאי המערכת החיסונית וחומצות שומן מסוג אומגה 3 מאפשרים, ברמת התא הבודד ועד רמת הרקמה והאיבר, להביא לצמצום של מצבי דלקת וחמצון יתר שמסבים נזק לתא הבודד, לרקמה ולאיבר.

מוסיף ומסביר דר' פרימן: "יש שפע של עדויות שתומכות בצמצום מצבי דלקת כטיפול בסיסי במחלות רבות. התובנות החדשות שלנו מסייעות להסביר חלק מהקשת הרחבה של פעולות מועילות שנצפו בחומצות שומן אומגה 3, וגילוי של סוג חדש של תוצרי לוואי של חומצות שומן אומגה 3 שמיוצר על-ידי תאי המערכת החיסונית יכול להצביע על כיוונים חדשים ויעילים של פיתוח תרופות".

1.5.2010

אולי יעניין אותך...

זקפה רכה

זקפה רפה – אין אונות – אימפוטנציה גרסת 2021 משל ונמשל

 זקפה רפה  2. זה היה בשלהי שנת 2012 (ב- 26.11.12 ליתר דיוק). בעקבות עוד מבצע …