שימוש ממושך באנטיביוטיקה

שימוש ממושך באנטיביוטיקה – גידולים טרום-סרטניים במעי הגס

שימוש ממושך באנטיביוטיקה בתחילת החיים הבוגרים ועד לשנות הבגרות המאוחרות יכול להגביר את הסיכון לגידולים טרום-סרטניים במעי הגס, כך עולה ממחקר רחב היקף.

תרופות שמשנות את הרכב החיידקים במעי יכולות לאפשר התפתחות של פוליפים במעי, כך טוען חוקר.

נשים שנטלו אנטיביוטיקה במשך שבועיים או יותר בשנות העשרים לחייהן ועד לסוף שנות החמישים לחייהן היו מועדות יותר ללקות בפגעים במעי הגס בשנות הששים לחייהן בהשוואה לנשים שלא נטלו את התרופות לזמן ממושך, כך גילו החוקרים.

אם פגעים אלה במעי, שנקראים פוליפים או אדנומות, אינם מוסרים בניתוח, הם יכולים להוביל להתפתחות סרטן המעי הגס.

"זהו הביסוס לטענה כי שינויים באוכלוסיית החיידקים שחיה במעי הגס, שמתחוללת בעקבות נטילת אנטיביוטיקה יכולה לגרום לאנשים מסוימים להיות מועדים יותר לסרטן המעי הגס" אומר החוקר הראשי פרופסור אנדריו צ'ן, מבית הספר לרפואה באוניברסיטת הרווארד שבארה"ב. "על אף שהסיכון לסרטן המעי הגס עולה, אין הוא מגיע לרמה  שצריכה להדאיג אנשים שנוטלים אנטיביוטיקה מסיבות רפואיות ברורות".

פרופסור צ'ן מציין גם שהמחקר לא הוכיח כי שימוש ממושך באנטיביוטיקה  הוא הגורם לפוליפים, אלא רק הצביע על קשר נסיבתי בין שני הדברים.

"על אף שהמחקר נערך בקרב נשים בלבד, סביר ביותר להניח שהוא נכון גם לגבי גברים. נדרשים מחקרים נוספים כדי להבין את יחסי הגומלין שבין החיידקים במעי לבין סיכון עתידי של סרטן המעי הגס. אנטיביוטיקה פוגעת במגוון חיידקי המעי ובמספרם, במה שמכונה "מיקרו-ביום". אנטיביוטיקה גם מפחיתה את העמידות לחיידקים רעילים. לכל זה יש כנראה חלק בהתפתחותם של גידולים טרום-סרטניים. בנוסף, חיידקים שמחייבים מתן אנטיביוטיקה, יכולים לגרום לדלקת, שהיא גורם סיכון מוכר של סרטן המעי הגס." אומר פרופסור צ'ן.

צוות המחקר אסף נתונים על יותר מ- 16,600 נשים בנות 60 שנים ומעלה שהשתתפו במחקר על בריאות אחיות בשירותי בריאות בארה"ב.

הנבדקות סיפקו מידע על היסטוריית השימוש שלהן באנטיביוטיקה מגיל 20 שנים ועד לגיל 59 שנים. כולן עברו קולונוסקופיה אחת לפחות בין השנים 2004-2010. קרוב ל- 1,200 פוליפים טרום-סרטניים התגלו בפרק זמן זה.

"שימוש באנטיביוטיקה בארבע השנים האחרונות לא היה כרוך בסיכון מוגבר להופעת פוליפים, אבל שימוש ארוך טווח בעבר נמצא קשור. לדוגמא: חודשיים של שימוש באנטיביוטיקה בגיל 20-30 שנים העלה את הסיכוי לפוליפים ב- 36% יותר בהשוואה  לאלה שלא נטלו את התרופות לתקופה ממושכת. הסיכון התגבר עוד יותר אם השימוש הממושך באנטיביוטיקה התחולל בגיל 40-50 שנים. גם שימוש קצר יותר מחודשיים ימים באנטיביוטיקה לא היה נטול סיכונים לחלוטין. נטילת אנטיביוטיקה במשך יותר מ- 15 ימים בגיל 20-59 שנים הגבירה את הסיכוי למציאת פוליפ טרום-סרטני" אומר פרופסור צ'ן.

המחקר התפרסם בתאריך 4.4.2017 בכתב העת מעי.

עוד על סרטן המעי הגס

 

אולי יעניין אותך...

זקפה רכה

זקפה רפה – אין אונות – אימפוטנציה גרסת 2021 משל ונמשל

 זקפה רפה  2. זה היה בשלהי שנת 2012 (ב- 26.11.12 ליתר דיוק). בעקבות עוד מבצע …