סיכון לסרטן הוושט

סיכון לסרטן הוושט – עוד חסרון של השמנת יתר

מחקר של המכון הלאומי לסרטן בארה"ב מצא, כי בנוסף על סיכון לסרטן הוושט, יש גם סבירות מוגברת לקשר שבין השמנת יתר לבין סיכון מוגבר לסרטן הקיבה.

אנשים שהיו עם משקל עודף בגיל 20 שנים מגבירים, באופן דרמטי, סיכון לסרטן הוושט ולסרטן הקיבה, אם ילקו מאוחר יותר בחייהם בהשמנת יתר, כך נטען במחקר חדש.

המחקר מצא כי אנשים בעלי משקל גוף עודף בגיל 20 שנים הם בעלי סיכון מוגבר ב- 70% לפתח סרטן הוושט וסרטן הקיבה, בהשוואה לאלה ששומרים על משקל גוף תקין במשך חייהם.

עוד נטען במחקר כי אלה שעולים במשקל ביותר מ- 20 קילוגרמים בגיל 50 שנים מכפילים את הסיכון להתפתחות סרטן הוושט ומגבירים במקצת את הסיכון לסרטן הקיבה.

אך הסיכון הרב ביותר הוא נחלתם של אנשים שסבלו מעודף משקל בגיל 20 שנים ולקו בהשמנת יתר בגיל 50 שנים ויותר. אנשים אלה הם בעלי סיכון מוגבר פי 3 לפתח סרטן הוושט וסרטן הקיבה.

"ממצאים אלה מדגישים את הפוטנציאל של תוכניות לשמירה על משקל גוף תקין בהקטנת הסבירות להתפתחות של סרטן הוושט וסרטן הקיבה, ששיעורי ההחלמה מהם נמוכים" כך אומרת החוקרת הראשית דר' ג'סיקה פטריק ממכון הסרטן הלאומי בארה"ב.

אומרת דר' פטריק: "עודף משקל יכול לעורר בעיות של מעבר תוכן חומצי של הקיבה לוושט וצרבות שיכולות להוביל לסרטן הוושט.  השמנת יתר יכולה גם לשנות רמות של הורמונים כמו אסטרוגן וטסטוסטרון ולגרום לעלייה ברמות של אינסולין ולהוביל לדלקת, תופעות שנמצאו קשורות בסיכון מוגבר של סרטן".

המחקר, שמתבסס על ניתוח מידע אודות יותר מ- 400,000 אנשים, התפרסם בתאריך 15.2.2017 בכתב העת הבריטי לסרטן.

קשר נסיבתי בלבד בין עלייה במשקל לבין סיכון לסרטן הוושט

דר' פטריק אוקולו, מומחה לגסטרואנטרולוגיה מניו-יורק שבארה"ב, שלא נטל חלק במחקר, מזהיר: "המחקר לא הוכיח כי השמנת יתר היא שגורמת לסרטן הוושט או לסרטן הקיבה. החוקרים מצאו רק קשר נסיבתי בין עלייה במשקל לבין סיכון מוגבר לשני סוגי סרטן נדירים. אין ספק כי יש סמיכות פרשיות בין משקל גוף גבוה לבין סרטן. אם עולים במשקל כמו מרבית המבוגרים, עלייה טיפוסית של 20 קילוגרמים ויותר, מגיעים בקירוב לסיכון לפתח סוגי סרטן אלה בדומה לאנשים שהיו שמנים כל חייהם. כך שלא רק להיות שמן זה רע, אלא גם להשמין זה רע. עלינו לעשות ככל יכולתנו לשמור על משקל גוף תקין. לכל האנשים שאני מטפל בהם, אני מטיף שתשוקתם לרדת במשקל אינה צריכה להתעורר בגלל מחקרים כאלה, אלא להתבסס על התועלות הרבות שיש לירידה במשקל לשיפור איכות החיים. התנהגותו של אדם צריכה להיות מונעת למען השגת תועלות מידיות. אם נזכה בתועלות המידיות של איכות חיים, גם התועלות ארוכות הטווח האחרות יהיו מנת חלקנו במונחים של מניעת סרטן".

סרטן הוושט וסרטן הקיבה סוגים נדירים של סרטן

לפי נתוני מכון הסרטן הלאומי בארה"ב, סרטן הוושט הוא סוג סרטן נדיר, שתורם רק ל- 1% מכל מקרי הסרטן שמאובחנים מדי שנה. אבל שיעור ההישרדות לחמש שנים מסרטן הוושט הוא נמוך ועומד על 18% בלבד, מכיוון שסרטן זה מאובחן ברוב המקרים רק בשלב המתקדם של המחלה.

סרטן הקיבה אף הוא סוג נדיר של סרטן, שתורם מעט פחות מ- 2% לכל מקרי הסרטן שמאובחנים מדי שנה. שיעור ההישרדות לחמש שנים מסרטן הקיבה אף הוא נמוך יחסית ועומד על 30%.

 

אולי יעניין אותך...

זקפה רכה

זקפה רפה – אין אונות – אימפוטנציה גרסת 2021 משל ונמשל

 זקפה רפה  2. זה היה בשלהי שנת 2012 (ב- 26.11.12 ליתר דיוק). בעקבות עוד מבצע …