אימון מוחי

אימון מוחי למחלימים מסרטן

משוב נוירולוגי חיובי בעזרת אימון מוחי מסייע בהקלה על כאבים שנגרמים בעקבות טיפול כימותרפי בחולי סרטן, כך נטען במחקר שנערך בארה"ב.

למידה באמצעות משחק מחשב שמאפשרת שליטה בגלי מוח בעקבות אימון מוחי שנקרא משוב נוירולוגי חיובי, עוזרת, ככל הנראה, בשיכוך כאבים שנגרמים למטופלי סרטן בגלל נזק עצבי שנגרם מטיפול כימותרפי, כך נטען במחקר חדש.

מסבירים עורכי המחקר: "כימותרפיה יכולה לגרום נזק לעצבים שמפקחים על תחושה ותנועה בגפיים. מצב זה, שנקרא נוירופתיה היקפית כרונית בעקבות טיפול כימותרפי (CIPN), משפיע על 96% מהמטופלים במרוצת חודש של טיפול כימותרפי. התסמינים כוללים כאב, תחושת בעירה, עקצוצים ואובדן תחושה".

ישנה כיום רק תרופה מאושרת אחת לטיפול ב- CIPN אך נטילתה כרוכה בכאבי שרירים ובבחילה. לעומת זאת, למשוב נוירולוגי חיובי אין תופעות לוואי שליליות ידועות, אפשר להשתמש בו בשילוב עם טיפולים אחרים והעלות/תועלת שלו היא סבירה. כך אומרת פרופסור שרה פרינסלו, החוקרת הראשית מהמחלקה לרפואת סרטן באוניברסיטת טקסס שבארה"ב.

במחקר נטלו חלק 71 מטופלי סרטן מסוגים שונים שהשלימו טיפול כימותרפי וסבלו מ- CIPN.

המטופלים בקבוצת המחקר השתתפו ב- 20 מפגשים בהם שיחקו במשחק מחשב שמטרתו לאמן אותם לשנות פעילות מוחית באזורים שקשורים בתסמיני CIPN. אלקטרודות שהוצמדו לקרקפת שידרו את גלי המוח שלהם לצג של מחשב.

מטופלים בקבוצה שקיבלה משוב נוירולוגי חיובי, דיווחו בסוף המחקר, על ירידה משמעותית בתסמיני CIPN, בהשוואה למטופלים שלא קיבלו אימוני משוב נוירולוגי חיובי.

פרופסור פרינסלו אומרת: "הבחנו בירידות משמעותיות הן מבחינה קלינית והן מבחינה סטטיסטית בנוירופתיה היקפית בקרב אלה שהשתמשו בטכניקות של משוב נוירולוגי חיובי. ממחקר זה עולה כי משוב נוירולוגי חיובי יכול להיות גישה טיפולית רבת ערך להפחתה של תסמיני נוירופתיה ולצמצום השפעתם השלילית על חיי יומיום של מטופלי סרטן".

המחקר התפרסם בתאריך 3.3.2017 בכתב העת הרפואי סרטן.

 

אולי יעניין אותך...

זקפה רכה

זקפה רפה – אין אונות – אימפוטנציה גרסת 2021 משל ונמשל

 זקפה רפה  2. זה היה בשלהי שנת 2012 (ב- 26.11.12 ליתר דיוק). בעקבות עוד מבצע …