כינים

כינים היא בעיה בריאותית הנגרמת על ידי חרקים זעירים חסרי כנפיים. חרקים אלה הם טפילים הניזונים מדמנו. הדבקות מגרדת זו מופצת בקלות, בעיקר בקרב ילדים, באמצעות מגע אישי קרוב ושימוש משותף בחפצים אישיים. קיימים כמה סוגים של כינים. כיני ראש, כיני גוף וכיני ערווה. כיני ראש מתפתחות על עור הקרקפת וניתן לזהותן בקלות באזור הצוואר או מאחורי האוזניים. כינים אלה מייצרות ביצים זעירות המודבקות לגוף השערה. לאחר כשבוע בוקעות הביצים והתוצאה היא עוד כינים בראש. כיני גוף נמצאות רוב הזמן בקפלי הבגדים ומופצות על ידי מגע ישיר בבגד המזוהם או במצעי המיטה של האדם הנגוע בהן. במקרים נדירים, עלולות כיני הגוף להפיץ מחלות. כיני ערווה הן כינים שמקום מושבן הוא בשיער הערווה או בריסי העיניים. מגע מיני או מגע במצעי המיטה של האדם הנגוע בהן מביא להדבקות בהן.

תסמינים (סימפטומים) של כינים

אות האזהרה הראשון הוא תחושת גירוד קשה בעור הקרקפת. בכינים, שגודלן עד 3 ממ, ניתן להבחין על הקרקפת, על הבגדים, על הגוף או בשיער הערווה. ביצי הכינים קשות יותר להבחנה בגלל גודלן הזעיר ובגלל דמיונן לקשקשים. בשונה מקשקשים אין הן ניתנות להסרה קלה באמצעות סירוק. לעתים תופענה גבשושיות אדומות קטנות על עור הקרקפת, העורף והכתפיים.

סיבות להידבקות בכינים

מגע ישיר עם ראש או גוף הנגועים בכינים הוא הגורם המרכזי להפצת הכינמת מאדם לחברו. שימוש משותף בחפצים אישיים, כגון: אזניות  מברשות שיער, מסרקים, בגדים, קישוטי שיער, מגבות, שמיכות, כריות וצעצועים בעלי ביטנה גורם אף הוא להפצת הבעיה. אף מגע מיני עם אדם הנגוע בכינמת עלול לגרום להפצתה.

טיפול בכינים

בדרך כלל ניתן להיפטר מכינמת באופן עצמי על ידי שימוש בשמפו מיוחד המכיל קוטלי כינים, סירוק קפדני של השיער להסרת הכינים וביציהן ושמירה קפדנית יותר על היגיינה אישית של הילד וסביבתו הקרובה. במידה והשמפו קוטל הכינים אינו עושה את עבודתו, אפשר לפנות לרופא שירשום תכשירים על בסיס מלתיון, או לינדיין או פרמתרין. מלתיון הוא חומר דליק, לכן צריך להישמר בעת הטיפול ממקורות חום, כגון: מיבשי שיער או סיגריות. נשים בהריון או נשים מניקות, טוב שיתייעצו עם הרופא המטפל לפני השימוש במלתיון. לינדיין הוא מרשם נוסף שאינו מומלץ לשימוש תכוף ואסור לשימוש לנשים מניקות. מרשמי רופא אלה עלולים לגרום לגירוי בעור או לתסמיני אלרגיה ולכן צריך לפעול עימם בהתאם להוראות השימוש ולא להפריז במינון.

מניעת כינים

קשה ביותר למנוע את התפשטות כיני הראש בקרב ילדים. הדבקות בכינים, אין פירושה שילדך לוקה בהרגלי ניקיון קלוקלים, אך זה הזמן לחנך להרגלי היגיינה אישית כדי לצמצם את הבעיה ולשפר אגב כך את בריאותו של הילד. ניתן להיפטר מן הכינים על ידי גישה סבלנית הכוללת ניקיון אישי של הילד וחפציו הפרטיים, שימוש מחזורי בשמפו קוטל כינים בו חוזרים על הטיפול לאחר 7 – 10 ימים מהטיפול הקודם עד להעלמות הבעיה וניקוי יסודי של סביבתו של הילד.

צמחי מרפא לטיפול בכינים

למספר צמחי מרפא ולתכשירים טבעיים יש את היכולת לדחות את הכינים, לקטול אותן, להפריד את ביצי הכינים מגוף השערה ולהקל במקביל על הגירוי בעור הקרקפת. שמן המופק מצמח הרוזמרין ידוע ומקובל כדוחה כינים ולכן משתמשים בו בצורת שמפו או כנוזל מריחה על עור הקרקפת. לצמח הארכובית יש פעילות דומה. שמן עץ התה קוטל כינים ביעילות ושילובו עם סירוק במסרק צפוף שיניים עשוי לעזור לאחר כמה טיפולים. שמן המופק מעץ הנים קוטל אף הוא כינים. 
חומץ מסייע בהפרדת ביצי הכינים מגוף השערה ותוספת של סירוק קפדני תסיר את הביצים. בתכשירים טבעיים לבעיית כינמת ניתן למצוא גם שמן קוקוס, שמן אניס ולבנדר. חלק מן המטפלים ממליץ גם על נטילת פרוביוטיקה (חיידקים טובים) כדי לחזק את עמידות הגוף לכינמת.

עדכון אחרון – 25/7/2010

 

אולי יעניין אותך...

בעיות עור נפוצות

בעיות עור נפוצות – חלק שני

העור שלנו הוא האיבר הגדול ביותר בגופנו. העור מספק לנו הגנה מפני מפגעים חיצוניים רבים …