תסמונת קדם וסתית

תסמונת קדם וסתית היא קומפלקס של תסמינים המופיע כשבוע עד עשרה ימים לפני תחילת המחזור החודשי. הסיבות לתסמונת זו אינן מובנות דיין וההשערה המקובלת היא שהשינויים ברמות הורמוני המין הנשי – אסטרוגן ופרוגסטרון הם מעוררי התסמונת. נשים הסובלות מתסמונת זו עלולות להיות מנוטרלות מפעילות שוטפת עקב כאבים קשים או בעיות פסיכולוגיות.

תסמינים (סימפטומים) של תסמונת קדם וסתית

תסמונת קדם וסתית (PMS) מתאפיינת בארבע קבוצות של תסמינים:

  • תסמיני חרדה הכוללים: חרדה, רגזנות, מצבי רוח משתנים ומתח.
  • תסמיני תשוקה הכוללים: תיאבון בלתי מרוסן, כאבי ראשסחרחורות.
  • תסמיני דיכאון הכוללים: דיכאון, רגישות יתר,נדודי שינה.
  • תסמיני גוף הכוללים: הצטברות נוזלים, רגישות בשדיים, נפיחות.

טיפול מקובל בתסמונת קדם וסתית

אין קונצנזוס לגבי הטיפול הנאות בתסמונת זו. הטיפול המקובל כולל גלולות למניעת הריון, משככי כאבים, תרופות משתנות, נוגדי דיכאון ותרופות נגד חרדה.

שינויים מומלצים בתזונה ובאורח חיים

תוספי תזונה וצמחי מרפא להקלה על תסמונת קדם וסתית

שמן נר הלילה ושמן זרעי פטל בר שחור הם מקור טבעי העשיר בחומצה גמא לינולאית (GLA). במחקרים נמצא שחומצת שומן הכרחית זו מסייעת באופן משמעותי בהפחתת רוב התסמינים.
לנשים עם תסמונת קדם ויסתית יש לעתים קרובות מחסור במגנזיום. השלמה תזונתית של מגנזיום נמצאה כיעילה להפחתת תסמיני גוף בעיקר וגם בכאבי ראש דמויי מיגרנה. במחקר מבוקר נמצא שתוספת יומית של 400 יבל"א ויטמין E הפחיתה את התסמינים.

סיכום

תסמונת קדם מחזור (PMS) או בשמה האחר תסמונת קדם וסתית, היא קומפלקס של תסמינים שעלול להופיע כשבועיים עד שבוע לפני תחילת המחזור. מקור התסמונת כנראה בחוסר איזון בין הורמוני המין הנשיים. הטיפול המקובל מנסה להעניק הקלה בתסמינים וכולל משככי כאבים, גלולות למניעת הריון, תרופות נגד גודש ונוגדי דיכאון וחרדות. השלמות תזונתיות וצמחי מרפא ובעיקר חומצה גמא לינולאית וויטקס מסייעים בהפחתת התסמינים. 

עדכון אחרון – 29/7/2010

 

 

אולי יעניין אותך...

בדיקות הריון

זיהומים בהריון

זיהומים בהריון הם בעיה נפוצה. לעתים מדובר בזיהומים קלים שאינם מסוכנים, אך לעתים אלו זיהומים …