חיסון נגד סרטן

טיפול בהקפאה להסרת גידולי סרטן השד?

טיפול בהקפאה נראה כטיפול מבטיח בגידולי סרטן השד קטנים, כך טוענים רופאים. טיפול בהקפאה שנקרא קריו-אבלשיין יוכל להיות חלופה בת-יישום לניתוח להסרת גידולים בשד במקרים של גידולים קטנים בשלבים מוקדמים של סרטן השד, כך מדווחים חוקרים.

דר' דינה אטאי, מבית הספר לרפואה באוניברסיטת קליפורניה שבארה"ב, שהובילה את המחקר ב- 86 מטופלות, אומרת: "טיפול בהקפאה היה טיפול מוצלח, עם פחות תופעות לוואי ופחות סיבוכים, במרבית המקרים של גידולים קטנים של סרטן השד שקוטרם לא עלה על 10 מילימטרים. טיפול זה בפולשנות מזערית להריסת תאי סרטן אינו משנה כמעט את המראה של השד. הסיכון העיקרי אולי הוא שלא יקטלו כל תאי הסרטן".

טכניקת הקפאה נמצאת בשימוש זה שנים מספר כטיפול בגידולים סרטניים בכבד, בריאות ובכליות ובגידולים שפירים בשד. במחקר החדש ביצעו החוקרים טיפולים בהקפאה בחולות סרטן השד ב- 19 מרכזים רפואיים ברחבי ארה"ב. הטיפולים בוצעו בגידולים שקוטרם לא עלה על 2 סנטימטרים. מכיוון שמטרת המחקר הייתה להעריך את יעילות הטכניקה כדי לקבל אישור רגולטורי לבצע באופן שגרתי טיפולי הקפאה, לאחר 28 ימים, הסירו החוקרים בניתוח את הגידולים שעברו טיפולי הקפאה כדי לבחון את מצב הרקמות במעבדה.

ההקפאה הצליחה, באופן כללי, לקטול 92% מהגידולים הסרטניים, והייתה יעילה באופן מלא בגידולים שקוטרם לא עלה על 10 מילימטרים.

דר' אטאי מסבירה: "ההליך הטיפולי בוצע במרפאות חוץ של בתי חולים תחת הרדמה מקומית. הרופא נעזר בהדמיית אולטרה-סאונד כדי לנווט מחט דקה דמוית מתמר אל תוך הגידולים. בהגיע המחט למקום הרצוי היא פלטה חנקן נוזלי שיצר כדור קרח שהקפיא את רקמת הגידול. החנקן הנוזלי לא בא במגע עם הרקמה. לאחר מכן הגוף ספג בהדרגה את הרקמה המתה. הצלקת שנותרה היא זעירה. סיבוכים אפשריים של טיפול בהקפאה הם זיהום, דימום, נזקי קור בעור, כאב וצלקת. כדי להימנע מנזקי קור, לא מטפלים בהקפאה בגידולים שנמצאים קרוב לפני העור".

דר' אטאי מסכמת: "תחלופנה שנים עד שגישה טיפולית זו תומלץ כהליך טיפולי תקני. אנחנו יודעים שטיפול בהקפאה יקטול גידולים קטנים. אך כדי להשוות באופן אמיתי את הטיפול בהקפאה לטיפול המקובל שבו מנתחים וכורתים את הגידול, עלינו לבצע מחקר שבו המטופלות תעבורנה טיפול בהקפאה שלא יבוא בעקבותיו ניתוח. עלינו לעקוב אחר המטופלות במשך 5 שנים לפחות כדי לקבוע מהם שיעורי הישנות של סרטן השד בשיטה זו והאם הם גבוהים יותר משיעורי ההישנות בניתוח מקובל להסרת הגידולים. נותר גם להחליט האם נדרשים טיפולי הקרנות לאחר טיפול בהקפאה".

המחקר התפרסם בחודש אוגוסט 2016 בכתב העת לאונקולוגיה ניתוחית.

אולי יעניין אותך...

זקפה רכה

זקפה רפה – אין אונות – אימפוטנציה גרסת 2021 משל ונמשל

 זקפה רפה  2. זה היה בשלהי שנת 2012 (ב- 26.11.12 ליתר דיוק). בעקבות עוד מבצע …