אנדומטריוזיס

בדיקת מחלות זיהומיות בהריון TORCH panel

בדיקה של קבוצת מחלות זיהומיות בהריון מיועדת לגלות אם האישה ההרה נדבקה במחלות זיהומיות אלו בזמן ההריון, מכיוון שהמחלות יכולות לגרום למומי לידה אצל התינוק. בדיקות דם אלו מיועדות לגלות את המחלות הבאות:

טוקסופלסמוזיס – זהו זיהום של טפיל חד-תאי שיכול לעבור בזמן ההריון מאימא לעובר שלה דרך השליה. זיהום של הטפיל יכול לגרום לזיהומים בעיניים ובמערכת העצבים המרכזית ולהופעת ציסטות במוח ובשרירים. אם נדבקים במהלך ההריון התוצאה יכולה להיות הפלה או מומי לידה (תלוי באיזה זמן במרוצת ההריון נדבקה האימא בטפיל). אפשר להידבק בטפיל בעקבות מגע עם צואת חתולים, שתיית חלב עיזים לא מפוסטר, או אכילת בשר נא שנגוע בטפיל. בדיקה לגילוי הטפיל היא חלק מפנל בדיקות של מחלות זיהומיות בהריון.

עגבת, דלקת כבד נגיפית מסוג בי, נגיף קוקססאקי-וירוס, נגיף אפשטיין-בר, נגיף ואריצלה זוסטר, פרבו-וירוס אנושי. מחלות אלה הן חלק מפנל מחלות זיהומיות בהריון. עגבת נבדקת גם כחלק מבדיקת מחלות שעוברות במין. דלקת כבד נגיפית מסוג B נבדקת לפעמים בנפרד וכך גם נגיף ואריצלה זוסטר שגורם למחלת אבעבועות רוח.

אדמת – אם העובר נדבק בנגיף אדמת בתחילת ההריון הוא יכול לפתח מחלת לב, פיגור בגדילה, חרשות, הפרעות דם, בעיות ראייה או דלקת ריאות.  בדיקה לגילוי אדמת היא מפנל בדיקות של מחלות זיהומיות בהריון ולעתים קרובות נבדקת בפני עצמה.

ציטומגלו-וירוס (CMV)  – זהו זיהום שכיח של נגיף שהאימא יכולה להידבק בו. הנגיף יכול לעבור לילוד במהלך הלידה ויכול גם לזהם את חלב האם. תינוקות שלקו בציטומגלו-וירוס יכולים לחוות בעיות חמורות כמו חרשות, בעיות ראייה, פיגור שכלי, דלקת ריאות ופרכוסים

הרפס סימפלקס – הרפס סימפלקס הוא זיהום נגיפי שכיח . יש לו שתי צורות אופייניות – הרפס השפתיים והרפס באברי המין. שתי צורות הזיהום יכולות להופיע שוב ושוב. ילודים יכולים להידבק בהרפס בעת המעבר בתעלת הלידה (אם יש הרפס באברי המין). הנגיף יכול להתפשט בכל גופו של התינוק ולתקוף אברים חיוניים. יש להתחיל בטיפול אנטי-נגיפי מוקדם ככל האפשר, אך למרות הטיפול יכול להופיע נזק קבוע במערכת העצבים המרכזית

חלק מהבדיקות לגילוי מחלות זיהומיות בהריון מתבצע, כאמור, בנפרד לפני כניסה להריון או בתחילת השליש הראשון להריון

אולי יעניין אותך...

בדיקות הריון

זיהומים בהריון

זיהומים בהריון הם בעיה נפוצה. לעתים מדובר בזיהומים קלים שאינם מסוכנים, אך לעתים אלו זיהומים …