אנדומטריוזיס

אנדומטריוזיס סיכון לבעיות פוריות

אנדומטריוזיס היא הפרעה מכאיבה שבה אנדומטריום (הרקמה שמרפדת את פנים הרחם, שבזמן המחזור החודשי מתעבה, מתפרקת ומדממת) מתפתחת מחוץ לרחם. האברים הפנימיים באגן הירכיים שמועדים להפרעה זו הם: השחלות, החצוצרות ורקמת החיפוי של אגן הירכיים. במקרים נדירים מתפשט  אנדומטריוזיס לאברים שנמצאים מחוץ לאגן הירכיים.

רקמת אנדומטריום שהתפשטה מחוץ לרחם ממשיכה לתפקד כרגיל, ובכל מחזור וסתי מתעבה, מתפרקת ומדממת. מכיוון שלרקמה שהתפשטה מחוץ לרחם אין מוצא מהגוף, הרקמה המפורקת והמדממת נשארת לכודה בגוף. כאשר אנדומטריוזיס מתחולל בשחלות, נוצרות ציסטות שנקראות אנדומטריומות. הרקמה הסמוכה לציסטות נעשית מגורה וברבות הזמן נוצרות רקמות צלקת והידבקויות (רצועות בלתי תקינות של רקמה סיבית) שיכולות לגרום לרקמות אגן הירכיים ולאבריו להיצמד זה לזה.

אנדומטריוזיס יכול לגרום לכאב, לעיתים כאב חמור, במיוחד בזמן מחזור. יכולות גם להתפתח בעיות פוריות. למרבה המזל ישנם טיפולים יעילים להפרעה זו.

תסמיני אנדומטריוזיס

תסמין עיקרי של אנדומטריוזיס הוא כאב באגן הירכיים שמופיע בסמיכות למחזור הווסת. נשים רבות חוות כאבים במהלך מחזור הווסת, נשים שלקו באנדומטריוזיס מתארות את הכאבים כחמורים הרבה יותר מהרגיל. הכאבים נוטים להתגבר במרוצת הזמן.

הסימנים והתסמינים השכיחים של אנדומטריוזיס הם:

  • מחזורים כואבים (דיסמנוריאה). כאב באגן הירכיים מתחיל לפני המחזור ונמשך כמה ימים לתוך המחזור. לעיתים אפשר לחוות גם כאבים בגב התחתון ובבטן.
  • כאב בעת קיום יחסי מין. כאב בעת קיום יחסי מין או לאחר מכן שכיח באנדומטריוזיס.
  • כאב בזמן יציאה או השתנה. כאבים אלה מתגברים במשך מחזור הווסת.
  • דימום מוגבר. אפשר לחוות מדי פעם מחזורי ווסת עם דימום מוגבר או דימום בין מחזורי וסת.
  • עקרות. אנדומטריוזיס אובחן לראשונה בקרב נשים מסוימות שחיפשו טיפול בעקרות.
  • תסמינים אחרים. אפשר לחוות גם עייפות, שלשול, עצירות, נפיחות או בחילה בעיקר במהלך מחזור הווסת.

חומרת הכאבים אינה בהכרח אינדיקציה אמינה להיקף הבעיה. נשים מסוימות עם אנדומטריוזיס מתון סובלות מכאבים עזים ולעומתן נשים עם אנדומטריוזיס במצב מתקדם חוות כאב קל או שאינן חוות כלל כאבים.

לפעמים מאבחנים בשוגג אנדומטריוזיס כבעיה אחרת שגורמת כאב באגן הירכיים כמו מחלת דלקת אגן הירכיים (PID) או ציסטות בשחלות. לעיתים שוגים באבחון ההפרעה כתסמונת המעי הרגיז (IBS) , שגורמת להתקפי שלשול, עצירות ועוויתות בבטן. תסמונת המעי הרגיז יכולה להופיע במשולב עם אנדומטריוזיס, דבר שיכול לסבך את האבחון.

הגורמים של אנדומטריוזיס

הסיבה המדויקת להופעת אנדומטריוזיס אינה ידועה בוודאות, להלן הסברים אפשריים:

  • דם הווסת שזורם בניגוד לכיוון הרגיל. במקרה כזה, דם הווסת שמכיל תאים של רקמת אנדומטריום זורם חזרה דרך החצוצרות לתוך חלל אגן הירכיים במקום לצאת מהגוף. תאי אנדומטריום נדבקים לדפנות אגן הירכיים ולמעטה החיצוני של אברי אגן הירכיים, שם הם גדלים, מתעבים ומדממים במהלך מחזור הווסת.
  • שנצור תאי צפק (הקרום הפנימי בחלל הבטן). לפי מה שמכונה "תיאוריית ההשראה", מומחים משערים כי הורמונים או גורמי המערכת החיסונית מקדמים שנצור (שינוי צורה) של תאי צפק לתאי אנדומטריום.
  • שנצור תאי גזע עובריים. הורמונים כמו אסטרוגן יכולים לגרום לשינוי של תאי גזע עובריים (תאים שעדיין לא התמיינו ויכולים להיהפך לסוגי תאים שונים), לשתלים של תאי אנדומטריום במהלך התבגרות מינית של נשים.
  • השתלה עצמית על גבי רקמת צלקת של ניתוח. לאחר ניתוחים בחלל אגן הירכיים כמו ניתוח לכריתת רחם או ניתוח קיסרי, יכולים תאי אנדומטריום להשתיל את עצמם על קו החיתוך.
  • הולכה של תאי אנדומטריום. מערכת כלי הדם או מערכת הלימפה יכולות להוביל תאי אנדומטריום לחלקים אחרים של הגוף.
  • הפרעה במערכת החיסונית. אפשר שבעיה במערכת החיסונית תמנע זיהוי והשמדה של תאי אנדומטריום שגדלים מחוץ לרחם.

 

גורמי סיכון

גורמים שונים מציבים בפני נשים מסוימות סיכון רב יותר לפתח אנדומטריוזיס:

  • אישה שמעולם לא ילדה
  • אישה עם מחזורי וסת שהתחילו בגיל צעיר
  • אישה שהגיעה גיל המעבר בגיל מבוגר מהרגיל
  • אישה עם מחזורי וסת קצרים, פחות מ- 27 ימים
  • אישה עם רמות מוגברות של אסטרוגן בגוף או חשיפה ממושכת לאסטרוגן שהגוף מייצר
  • אישה עם מסת גוף נמוכה
  • אישה שמרבה בשתיית אלכוהול
  • אישה עם קרובת משפחה מדרגה ראשונה (אימא, דודה או אחות) שלקתה באנדומטריוזיס
  • אישה עם כל מצב רפואי שמונע זרימה חופשית של דם הווסת אל מחוץ לגוף
  • אישה עם אי-תקינות רחמית

אנדומטריוזיס מתפתח מספר שנים לאחר הופעת הווסת הראשונה. תסמינים וסימנים של אנדומטריוזיס נפסקים באופן זמני בעת הריון ונפסקים באופן מוחלט בגיל המעבר. אם נוטלים אסטרוגן התסמינים והסימנים יכולים להימשך.

סיבוכים

בעיות פוריות

הסיבוך המרכזי של אנדומטריוזיס הוא בעיות פוריות. שליש עד חצי מהנשים שלקו באנדומטריוזיס מתקשות להרות.

כדי שייווצר הריון, ביצית צריכה לחרוג מהשחלה, לעבור דרך החצוצרה, להיות מופרית על-ידי זרע ולהצמיד את עצמה לדופן הרחם כדי להתחיל להתפתח. אנדומטריוזיס יכול לחסום את החצוצרה ולמנוע מהביצית והזרע להתאחד. הפרעה זו יכולה לחבל בפוריות גם בדרכים פחות ישירות, כמו גרימת נזק לזרע או לביצית.

למרות האמור לעיל, נשים רבות עם אנדומטריוזיס קל עד מתון יכולות להתעבר ולהרות הריון מלא. רופאים מייעצים לנשים עם אנדומטריוזיס שלא לדחות הבאת ילדים לעולם מכיוון שמצב רפואי זה נוטה להחמיר ברבות הזמן.

סרטן השחלות

שיעור מקרי סרטן השחלות בקרב נשים עם אנדומטריוזיס אינו גבוה יותר מהממוצע בקרב כלל הנשים. שכיחות מקרי סרטן השחלות בכלל היא נמוכה. במחקרים מסוימים נטען שאנדומטריוזיס מגביר את הסיכון, גם אם זה נכון, הסיכון הוא עדיין נמוך. סוג אחר של סרטן נדיר בשכיחותו, אדנוקרצינומה, יכול להתפתח מאוחר בחיים בקרב נשים שלקו באנדומטריוזיס.

אבחון

כדי לאבחן אנדומטריוזיס ומצבים רפואיים אחרים שיכולים לגרום לכאבים באגן הירכיים, יבקש הרופא לקבל תיאור מפורט, ככל האפשר, של התסמינים, מיקומם ומתי הם מתרחשים.

בדיקות לגילוי רמזים גופניים של אנדומטריוזיס כוללות:

  • בדיקת אגן הירכיים. במהלך בדיקת אגן הירכיים, ימשש הרופא אזורים באגן כדי לחפש דברים בלתי תקינים כמו ציסטות באברי הרבייה או צלקות מאחורי הרחם. בלתי אפשרי, לעיתים קרובות, לזהות במישוש אזורים קטנים של אנדומטריוזיס, אלא אם כן נוצרה ציסטה בגלל ההפרעה.
  • אולטרה-סאונד. בדיקה זו בעזרת גלי קול בתדירות גבוהה יכולה לייצר הדמיות של תוך הגוף. כדי לייצר הדמיות אלה אביזר שנקרא מתמר מוצמד אל הבטן או מוכנס לנרתיק. בשני סוגי בדיקה אלה אפשר לקבל הדמיה טובה של אברי הרבייה. הדמיית אולטרה-סאונד אינה יכולה לאבחן בוודאות אנדומטריוזיס, אך אפשר לזהות בעזרתה ציסטות שנוצרו בגלל אנדומטריוזיס.
  • לפרוסקופיה (שקיפת בטן). כדי לאבחן בוודאות רבה יותר אנדומטריוזיס, יתבצע הליך ניתוחי בפולשנות מזערית שנקרא לפרוסקופיה. הליך זה מתקיים תחת הרדמה כללית. המנתח מבצע חתך זעיר בסמוך לטבור ומכניס דרכו אביזר שבעזרתו אפשר לראות על גבי צג את רקמת אנדומטריום מחוץ לרחם וליטול ממנה דגימה זעירה (ביופסיה). שקיפת בטן מאפשרת לקבל מידע בקשר למיקום, לכמות ולגודל של שתלי אנדומטריום מחוץ לרחם, ולקבוע, בעזרת הליך זה, מהן אפשרויות הטיפול הטובות ביותר.

טיפול באנדומטריוזיס

אפשר לטפל באנדומטריוזיס באמצעות תרופות או באמצעות ניתוח. בחירת אופן הטיפול תלויה בחומרת התסמינים וברצון להיכנס להריון. רופאים ממליצים, בדרך כלל, לנסות תחילה את הטיפול השמרני ולהשתמש בניתוח כאפשרות אחרונה.

תרופות לשיכוך כאבים

הרופא ימליץ תחילה ליטול תרופות ללא מרשם רופא כדי לסייע בהקלה על כאבי מחזור. אם מינון מרבי של תרופות אלה אינו מעניק הקלה מלאה, נצטרך לנסות גישה טיפולית אחרת כדי להשיג שליטה על התסמינים.

טיפול הורמונלי

תוספי הורמונים יכולים להיות לפעמים יעילים בהפחתה או בהעלמה של כאבי אנדומטריוזיס. עליות וירידות ברמות של הורמונים במשך מחזור הווסת גורמות לשתלי אנדומטריום להתעבות, להתפרק ולדמם. תרופות הורמונליות יכולות להאט גדילה של רקמת אנדומטריום ולמנוע הופעת שתלים חדשים של רקמה זו מחוץ לרחם.

טיפול הורמונלי אינו טיפול שפותר אנדומטריוזיס. אפשר לחוות חזרה של תסמינים לאחר הפסקת הטיפול.

טיפולי הורמונליים של אנדומטריוזיס כוללים:

  • אמצעי מניעת הריון הורמונליים. גלולות למניעת הריון, מדבקות וטבעות בנרתיק יכולות בהשגת שליטה ברמות ההורמונים שאחראיים על גדילת רקמת אנדומטריום מדי חודש. רוב הנשים חוות מחזור וסת קל יותר וקצר יותר כשהן משתמשות באמצעי מניעה הורמונליים. שימוש באמצעי מניעה הורמונליים, במיוחד אם השימוש הוא רציף ומתמשך, יכול להפחית או להעלים לגמרי את הכאב שכרוך באנדומטריוזיס קל עד מתון.
  • גונדוטרופין (GN-RH). תרופות מסוג זה חוסמות ייצור של הורמונים שממריצים את פעולת השחלות, מורידים רמות של אסטרוגן ומונעות את הווסת. פעילות זו גורמת לרקמת אנדומטריום להתכווץ. מכיוון שתרופות אלה יוצרות מעין גיל מעבר מלאכותי, נטילה של מינון נמוך של אסטרוגן או פרוגסטרון במשולב עם התרופות מפחיתה תופעות לוואי כמו, גלי חום, יובש בנרתיק או אובדן מסת עצם. מחזורי וסת ויכולת להיכנס להריון חוזרים עם הפסקת השימוש בתרופות.
  • טיפולי פרוגסטין (פרוגסטרון מלאכותי). אמצעי מניעת הריון מפרוגסטין בלבד כמו התקן תוך רחמי או זריקה למניעת הריון עוצרים את מחזור הווסת ואת הגדילה של שתלי אנדומטריום מחוץ לרחם, ויכולים לשכך תסמיני אנדומטריוזיס.
  • דנזול. תרופה זו מדכאת את גדילת אנדומטריום על-ידי חסימת ייצור של הורמונים שממריצים את פעילות השחלות, מונעים את הווסת ומשככים תסמינים של אנדומטריוזיס. תרופה זו אינה הבחירה הראשונה מכיוון שהיא יכולה לגרום לתופעות לוואי רציניות ויכולה להזיק לעובר אם נכנסים להריון בזמן שימוש בתרופה.

ניתוח שמרני

אם לוקים באנדומטריוזיס ומנסים להיכנס להריון, ניתוח להסרה של כמה שיותר רקמות עם אנדומטריוזיס תוך שימור של הרחם והשחלות, יכול להגביר את סיכויי ההצלחה להרות. אם סובלים מכאבים חמורים של אנדומטריוזיס, ניתוח כזה יכול להועיל, אך הכאבים ואנדומטריוזיס יכולים לחזור.

אפשר לבצע הליך זה בניתוח לפרוסקופי בפולשנות מזערית או בניתוח בטן מסורתי במקרים מורכבים יותר. בניתוח לפרוסקופי המנתח מכניס דרך חתך קטן בדופן הבטן בסמוך לטבור אביזר דק (לפרוסקופ) שמאפשר לו לראות את חלל אגן הירכיים, ומכשירים להסרת רקמת אנדומטריום דרך חתך קטן נוסף.

טכנולוגיות שמסייעות לפריון

טכנולוגיות סיוע לרבייה, כמו הפרייה חוץ גופית, שיכולות לסייע בכניסה להריון, עדיפות לפעמים על פני ניתוח שמרני.

מקובל להציע את ההליכים הבאים אם ניתוח שמרני אינו עוזר.

ניתוח לכריתת הרחם

במקרים חמורים של אנדומטריוזיס, ניתוח להסרה של הרחם וצוואר הרחם ושתי השחלות (כריתת רחם כוללת) יכול להיות הטיפול המיטבי. כריתת רחם בלבד אינה יעילה מכיוון שאסטרוגן שמיוצר בשחלות יכול להמריץ גדילה של רקמת אנדומטריום שנותרה ולגרום לכאבים להימשך. ניתוח לכריתה כוללת של הרחם נחשב כמוצא האחרון, במיוחד בקרב נשים בגיל הפריון. אי אפשר להרות לאחר ניתוח לכריתת הרחם.

רפואה אלטרנטיבית

נשים מסוימות מדווחות על הקלה בכאבי אנדומטריוזיס לאחר טיפולי דיקור סיני (אקופונקטורה). למרבה הצער, המחקר הרפואי לגבי שיטות רפואה אלטרנטיבית לטיפול באנדומטריוזיס הוא זעום. לפני שנגשים לפתרון אלטרנטיבי כדאי להתייעץ עם הרופא המטפל.

אורח חיים ופתרונות ביתיים

אם הכאב מתמיד ומציאת טיפול שפועל מתארכת, אפשר לנסות כמה אמצעים ביתיים להקלה על אי-הנוחות.

  • אמבטיות חמות ופד חם יכולים לסייע בהרפיית שרירי אגן הירכיים, להפחית עוויתות וכאב.
  • תרופות ללא מרשם רופא לשיכוך כאבים כמו איבופרופן או נפרוקסן יכולות להקל על עוויתות מכאיבות בעת המחזור החודשי.
  • פעילות גופנית סדירה יכולה לעזור בשיפור תסמינים.

התמודדות ותמיכה

אם סובלים מאנדומטריוזיס או מסיבוכים בעקבות הבעיה, כדאי לשקול הצטרפות לקבוצת תמיכה של נשים עם אנדומטריוזיס או עם בעיות פריון. לפעמים זה עוזר כאשר אפשר לדבר עם אישה אחרת על תחושותיה ועל התנסותה בבעיה. אם אין בסביבת המגורים קבוצת תמיכה שכזאת, אפשר לנסות לאתר אותה ברשת האינטרנט.

עוד על פוריות האישה

 

אולי יעניין אותך...

בדיקות הריון

זיהומים בהריון

זיהומים בהריון הם בעיה נפוצה. לעתים מדובר בזיהומים קלים שאינם מסוכנים, אך לעתים אלו זיהומים …