פציעות ספורט

פציעות ספורט, כמו: התכווצויות ונקעים הם פציעות קלות ברקמות הרכות וברקמות החיבור של מערכת שלד-שרירים. פציעות אלה מתחוללות בדרך כלל בעקבות פעילות גופנית. נקעים הם בדרך כלל פציעות ברצועות אך לעתים הן מופיעות ברקמות חיבור אחרות כגון: גידים וקפסולת המפרק. התכווצויות הן פציעות בשריר או באזור בו הופך השריר לגיד. פציעות אלה עלולות להיות קשות ולהביא להשבתת האבר הפגוע לימים רבים, למאמצי שיקום ארוכי טווח ולפעמים גם לניתוחים.

תסמינים (סימפטומים) של פציעות ספורט

הנקע הנפוץ ביותר הוא בקרסול. נקע קל אינו גורם לקרע ברצועה והוא מאופיין ברגישות ונפיחות קלה. נקע בינוני גורם לקרע חלקי ברצועה ומאופיין בנפיחות רבה, חבלה חיצונית, רגישות משמעותית וקושי בהליכה. בנקע חמור הרצועה נקרעת לגמרי מן העצם, ההליכה אינה אפשרית, הנפיחות מודגשת ויש דימום פנימי והתערערות במפרק.

טיפול בפציעות ספורט

הטיפול המקובל בנקע קל כולל מנוחה של האבר הפגוע, קומפרסים קרים, חבישה הדוקה ושמירת האזור הפגוע מורם ככל האפשר. נקע בינוני דורש חבישה בתחבושת אלסטית או אף קיבוע של האבר הפגוע. רצוי לבצע צילום רנטגן כדי לשלול אפשרות של שבר בעצם. להקלת הכאבים מומלץ להשתמש בתרופות ללא מרשם רופא לשיכוך כאבים ולהפחתת הדלקת. במקרים חמורים ימליץ הרופא גם על תרופות מאלחשות.

שינויים מומלצים בתזונה

כמות נאותה של חלבונים וקלוריות דרושה כדי לאפשר לגוף לתקן את הנזק שנגרם לרקמת החיבור.

טיפולי רפואה משלימה בפציעות ספורט

השלמה תזונתית של אנטיאוקסידנטים כמו ויטמין C או ויטמין E מסייעת במניעת התכווצויות שרירים הנגרמת מפעילות נמרצת. במחקר מבוקר נמצא שהשלמה תזונתית של 2000 מג ויטמין C ביום הפחיתה את עוצמות הכאב בהתכווצויות שרירים והחישה את זמן התאוששות השריר. במחקר אחר נמצא שתוספת של ל-קרניטין הפחיתה את הסיכון להתכווצויות שרירים באופן משמעותי. אבץ הוא מינרל חיוני להחלמת פציעות. רמות נמוכות של אבץ מאריכות את הזמן הנדרש להחלמה. גלוקוזאמין וכונדרואטין הם שני אבני הבנין המרכזיות ברקמות חיבור ובסחוסים. במחקרים נמצא שנוכחות רכיבים אלו מאיצה את החלמת הרקמות הפצועות. בכמה מחקרים נמצאה השפעה משככת כאבים לגלוקוזאמין ולכונדרואטין. MSM  הוא השלמה תזונתית שעשירה בגופרית. חומר זה הוא בעל יכולת מרשימה בשיכוך כאבים, במיוחד בפציעות ספורט.

סיכום

פעילות גופנית עלולה לגרום לפציעות ברקמות הרכות (בשרירים) או ברקמות החיבור (רצועות וגידים). פציעות מסוג זה כרוכות בכאבים ברמות שונות ובתהליך החלמה שעלול להיות ממושך. הטיפול המקובל הוא בן ארבעה מרכיבים: מנוחה, קרח, חבישה והרמת האבר הפגוע. להקלה מקובל להשתמש בתרופות לשיכוך כאבים ותרופות אנטי דלקתיות. מספר השלמות תזונתיות עשויות להקל על הכאב ולהמריץ את תהליך ההחלמה. 

עדכון אחרון – 29/7/2010

 

 

אולי יעניין אותך...

שבר ליס פרנק

שבר ליספרנק

שבר ליספרנק הוא פציעה בחלק האמצעי של כף הרגל. מטופלים עם פציעות ליספרנק חווים נפיחות …