כאבי גב אקוטיים

כאבי גב אקוטיים – כירופרקטורים אינם קוסמים

סקירת מחקרים על יעילות מניפולציות בעמוד השדרה (כירופרקטיקה) כי טיפול עבור כאבי גב אקוטיים מראה כי אין פתרון פלא של בעיית בריאות שכיחה זו, אלא רק הקלה צנועה ברוב המקרים.

כירופרקטורים יכולים לסייע בהקלה במקרים מסוימים של כאבי גב תחתון, אבל הטיפול שהם מעניקים אינו טוב יותר מנטילת משככי כאבים ללא מרשם רופא, כך נמצא במגה-אנליזה חדשה של מחקרים.

סקירה של 26 מחקרים קליניים מצאה כי טיפולי מניפולציה של עמוד השדרה יכולים לגרום להקלה צנועה בלבד לאנשים עם כאבי גב אקוטיים, כלומר כאב שנמשך לא יותר מששה שבועות.

כירופרקטורים מבצעים מניפולציות על עמוד השדרה, כפי שעושים גם רופאים מסוימים, פיזיותרפיסטים ומטפלים אחרים, ומבטחי בריאות בארה"ב משלמים עבור טיפולי כירופרקטיקה מסוימים, כך טוענת התאחדות הכירופרקטורים בארה"ב.

מניפולציה בעמוד השדרה אינה כדור קסם,  אומרים עורכי המחקר החדש. התועלות של טיפול כזה דומות לתועלות שבנטילת תרופות נוגדות דלקת כמו איבופרופן ונפרוקסן.

נראה כי כשמדובר כאבי גב אקוטיים, אף אחד עדיין לא מצא את פתרון הפלא.

אך זה לא מנע מהקולג' האמריקני של רופאים (ACP) לפרסם בתחילת השנה, הנחיות חדשות לטיפול בכאבי גב תחתון. ההנחיות ממליצות לבחור תחילה בטיפול שאינו תרופתי כמו קומפרסים חמים, דיקור סיני, עיסוי, אימון גופני ומניפולציה בעמוד השדרה. למרות שזו המלצתם, אין יעילות טיפולית משמעותית לאף אחת מאופציות הטיפול המוצעות. בסקירה של הוכחות יעילות נמצא כי התועלת היא בדרך כלל קטנה או מתונה.

הזמן הוא כנראה הרופא הטוב ביותר לכאבי גב תחתון.  "רוב כאבי הגב האקוטיים חולפים מעצמם תוך כמה ימים או כמה שבועות" כך אומר החוקר הראשי, דר' פול שקל, מנהל הרפואה הפנימית במערכת הבריאות של מחוז לוס אנג'לס שבארה"ב.

"השפעתם הממוצעת של רוב הטיפולים הקיימים – תרופות ללא מרשם רופא לשיכוך כאבים או תרופות להרפיית שרירים, או מניפולציה של עמוד השדרה, היא קטנה. מטופלים מסוימים אמנם חווים השפעות משמעותיות יותר, אך למטופל הממוצע אין פתרון פלא נגד כאבי גב. רק דבר אחד נראה חשוב ומועיל. אנשים שממשיכים להיות פעילים כאשר יש להם כאב גב אקוטי, מזרזים, ככל הנראה את תהליך ההחלמה שלהם" מסביר דר' שקל.

כאבי גב הם אחת מתלונות הבריאות השכיחות ביותר, 80% מהאוכלוסייה יסבלו מהם בנקודת זמן כזו או אחרת. האזור הבעייתי, בדרך כלל, הוא הגב התחתון.

במקרים מסוימים, אנשים סובלים מכאב שנגרם מלחץ על עצב בגלל פריצת דיסק בעמוד השדרה. אישיאס, מצב שבו הכאב מוקרן לתחתית הרגל הוא דוגמא שכיחה.

אבל ברוב המקרים, כך טוען דר' שקל, אנשים חווים כאב גב לא ספציפי, שאין לו גורם ברור.

צוות המחקר, בראשותו של דר' שקל, ניתח ממצאי מחקרים שבחנו השפעות של מניפולציה בעמוד השדרה במטופלים עם כאב גב אקוטי (לא אישיאס או כאב גב כרוני שנמשך יותר מ- 12 שבועות).

מתוך 26 מחקרים מצאו החוקרים כי 15 מהם דיווחו על הוכחה בעלת 'איכות מסוימת' שמניפולציה בעמוד השדרה העניקה למטופלים שיכוך כאב צנוע לאחר ששה שבועות. ב- 12 מחקרים חוו מטופלים, בממוצע, כמה שיפורים בתפקוד יומיומי. הטיפול נראה בטוח יחסית. כמחצית המטופלים אמרו כי פיתחו תופעות לוואי קלות כמו כאבי ראש או התגברות זמנית של כאב הגב או נוקשות שרירים.

דר' שקל מסביר: "מחקרים רבים בסקירה שערכנו עסקו בהשוואה בין מניפולציה בעמוד השדרה (כירופרקטיקה) לבין שיטות טיפול אחרות שאי-אפשר היה לצפות שיועילו למטופלים, כמו למשל חוברות עם תוכן חינוכי. נושא נוסף הוא שבמקרים רבים שולבה המניפולציה בעמוד השדרה עם טיפול אחר, כולל פעילות גופנית, דבר שהקשה לדעת כמה יעילה בפני עצמה הייתה המניפולציה בעמוד השדרה".

פרופסור ריצ'ארד דיו, מהפקולטה למדע ובריאות באוניברסיטת אורגון שבארה"ב, שכתב את מאמר המערכת שנלווה למחקר, אומר: "זה סביר והגיוני לגמרי שאנשים יבצעו טיפול עצמי עם קומפרסים חמים. עבור אנשים עם כאב חמור יותר, הבחירה בטיפול תלויה בזמינות הטיפול ובמעשיותו. מדוע מניפולציה בעמוד השדרה עוזרת לחלק מהסובלים מכאבי גב תחתון? אנחנו לא יודעים, אך ישנן כמה תיאוריות. אפשר שהטיפול מקל על המתח בשרירים, ממצב מחדש את החומר בדיסק שבעמוד השדרה או מגרה עצבים גדולים באופן שמשבש את אותות הכאב, או אולי זה בכלל בגלל המגע של הידיים או מערכת יחסי האמון עם המטפל".

סקירת המחקרים התפרסמה בתאריך 11.4.2017 בכתב העת של ההסתדרות הרפואית האמריקנית.

עוד על כאבי גב

עוד על כירופרקטיקה

אולי יעניין אותך...

זקפה רכה

זקפה רפה – אין אונות – אימפוטנציה גרסת 2021 משל ונמשל

 זקפה רפה  2. זה היה בשלהי שנת 2012 (ב- 26.11.12 ליתר דיוק). בעקבות עוד מבצע …