החלפת ברך

החלפת ברך אינה משתלמת תמיד

ניתוח של החלפת ברך אינו תמיד הטיפול המוצלח או המשתלם מבחינה כלכלית, כך נטען במחקר חדש שהעלה שאלות בקשר להליך שהופך להיות יותר ויותר שכיח.

מטופלים ששואבים את מרב התועלת מניתוח זה הם אלה שסובלים מאוסטאו-ארטריטיס חמור. אך עבור אנשים עם תסמינים מתונים יותר, אפשר שאין הצדקה למחיר, קובעים החוקרים.

"במחקר זה נטען כי עלינו לשקול האם ראוי לבצע את ההליך הזה באנשים עם כאב מתון ומצב פחות חמור של דלקת מפרקים ואובדן של תפקוד" אומר פרופסור דניאל רידל, מומחה לפיזיותרפיה וניתוחים אורתופדיים מאוניברסיטת וירג'יניה שבארה"ב.

"אנשים לא מעטים בקהילה הרפואית תוהים האם לא נעשה שימוש יתר בהליך זה של החלפת ברך" מסכם פרופסור רידל, שלא היה מעורב במחקר.

ניתוח להחלפה מלאה של הברך, בשנת 2010, היה הליך ההשתלה הנפוץ ביותר בארה"ב בקרב מבוגרים בני 45 שנים ויותר. כך נמסר מהמרכז האמריקני לבקרת מחלות ומניעתן (CDC).

יותר מ- 640,000 ברכיים מוחלפות מדי שנה במפרקים מלאכותיים בארה"ב, במחיר כולל של 10.2 מיליארד דולרים. מספר החלפות הברכיים בקרב נשים הכפיל את עצמו בין השנים 2000 ל- 2010, ובקרב גברים נרשם גידול של 86% באותו פרק הזמן, כך אומרים החוקרים.

מאז שנת 2000 התאימות של ההליך הורחבה והיא כוללת מאז גם מקרי ברכיים קלים יותר, דבר שמסייע להבין את הגידול העצום במספר הניתוחים.

בבחינה כוללת של השפעת ניתוחים אלה להחלפת ברכיים מצאו החוקרים כי יש להם השפעה מינימלית על איכות החיים, כך שמטופלים עם תסמינים פחות חמורים לא ישאבו מהם כל תועלת בהשוואה לעלות הכספית והבריאותית של ההליך.

במחקר החדש נבחן מידע אודות כ- 4,500 מטופלים בני 45-79 שנים שעברו הליך החלפת ברך בתותב מלאכותי בגלל אוסטאו-ארטריטיס (שחיקת סחוסים שקשורה בגיל) או סיכון רב למחלה ניוונית זו. גילם הממוצע של המטופלים עמד על 61 שנים והם נמצאו במעקב במשך 9 שנים.

פרופסור ברט פרקט, מבית הספר לרפואה במרכז הרפואי הר סיני בניו-יורק שבארה"ב, שהוביל את המחקר, אומר: "בקרב מטופלים שסבלו מארטריטיס, הממצאים מצביעים על שיפור בכאב, בנוקשות ובתפקוד הגופני במהלך פעילות יומיומית. נראה שמטופלים אלה שהיו בעלי התסמינים החמורים ביותר זכו באופן מיוחד בתועלות הבריאותיות בהשוואה לתועלות הבריאותיות להן זכו אלה שהיו בעלי תסמינים חמורים פחות. בגלל עובדה זו ההשפעה של הליך של החלפת ברך על איכות החיים הכללית הממוצעת הייתה פחות מודגשת. די צפוי שאנשים במצב גרוע יותר יפיקו תועלת רבה יותר מהליך החלפת ברך, אך אפשר היה לשער שיש מקום גם לשיפור בקרב כל המטופלים. מצאנו כי ההליך בקרב אנשים עם תסמינים פחות חמורים לא היה מוצדק מבחינה כלכלית. המחיר המוערך של החלפת ברך כולל תהליך השיקום עמד על 26,000 דולרים בשנת 2013".

האם מסקנת המחקר היא שפחות אנשים עם מוגבלות תנועתית בברכיים צריכים לעבור הליך של החלפת ברך?

פרופסור פרקט אומר: "זוהי החלטה אינדיבידואלית. מטופלים צריכים להבין היטב למה עליהם לצפות לאחר החלפת ברך. יש ברשותנו שפע של מידע על תוצאות סופיות של ההליך. למשל, במחקר קודם נמצא כי שליש מהמטופלים חווים כאבים כרוניים לאחר החלפת ברך. מי ששוקל לעבור החלפת ברך חייב לבחון את הנושא היטב, לשאול הרבה שאלות כדי לדעת האם הוא מועמד ראוי להליך של החלפת ברך בתותב, מהם הסיכונים שכרוכים בהליך זה, ומה ניתן לצפות בקשר לכאב ולתפקוד גופני. הממצאים של מחקרנו לא נערכו באופן שמאפשר לקבל החלטות אינדיבידואליות, מכיוון שלכל מטופל יש את היעדים המיוחדים שלו, אבל רופאים צריכים לכלול את ממצאי המחקר במסכת ההחלטות שלהם לפני שהם מנתחים ומחליפים ברך בתותב של מפרק מלאכותי".

המחקר התפרסם בתאריך 28.3.2017 בכתב העת הבריטי לרפואה.

עוד על אוסטיאו-ארטריטיס

 

אולי יעניין אותך...

זקפה רכה

זקפה רפה – אין אונות – אימפוטנציה גרסת 2021 משל ונמשל

 זקפה רפה  2. זה היה בשלהי שנת 2012 (ב- 26.11.12 ליתר דיוק). בעקבות עוד מבצע …