גלי חום מוקדמים

קטרקט

קטרקט (תבלול) מתפתח כאשר נזק בחלבון עדשת העין גורם לעכירותה ולאובדן חלקי או מלא של הראיה באותה העין. הגורם לבעיה הוא, קרוב לוודאי תהליך חמצון מוגבר. רוב האנשים בעלי תוחלת חיים ארוכה עלולים לפתח קטרקט. אנשים המעשנים, או שיש להם סוכרת או שנחשפו באורח מופרז לאור השמש מועדים יותר לסיכון. אין בנמצא תרופה או השלמה תזונתית או צמח מרפא היכולים לתקן את תופעת הקטקרט.

תסמינים (סימפטומים) של קטרקט

קטרקט (תבלול) מתפתח באטיות ללא כאבים ואדמומית בעין. תסמיני קטרקט כוללים: ראיה מטושטשת, צורך מוגבר בתאורה כדי לקרוא או לראות מקרוב, הפרעות בראיה הנגרמות מתאורה חזקה (אור השמש או פנסי רכב), קושי להבחין בגווני צבע, קושי בראיית לילה וצורך הולך ומתגבר בעדשות משקפיים או עדשות מגע חזקות יותר. הקטרקט אינו מדבק, לכן לא יעבור מעין לעין, אך אנשים רבים עלולים לפתח קטרקט בשתי העיניים.

טיפול בקטרקט

בשלבים הראשונים ניתן להתגבר על קשיי הראיה שנגרמים כתוצאה מקטרקט בעזרת שימוש בזכוכית מגדלת או עדשות ראיה חזקות יותר. כאשר קשיי הראיה אינם מאפשרים ביצוע מטלות שגרתיות ימליץ הרופא על ניתוח להסרת החלק העכור שבעדשת העין. הניתוח מבוצע בעזרת לייזר המקלף בעדינות את השכבה העכורה ובאותה הזדמנות ניתן לפעמים לבצע ניתוח לשיפור קוצר ראיה, דבר המאפשר לוותר על המשקפיים או עדשות המגע.

שינויים מומלצים באורח חיים

אנשים הסובלים מהשמנת יתר הם בעלי נטייה מוגברת לפיתוח קטרקט. ירידה למשקל גוף תקין עשויה להקטין את הסיכון.

טיפולי רפואה משלימה בקטרקט

האנטיאוקסידנטים העיקריים לשמירת בריאות העין הם ויטמין C, ויטמין E, בטה קרוטן, לוטאין וקוורציטין.
אצל אנשים הנוטלים בקביעות מולטיויטמין במשך יותר מעשר שנים נמצאו פחות מקרי קטרקט.
ויטמין C הוא הויטמין המשפעל את ויטמין E שבתורו משפעל את הגלוטטיון שהוא אנטיאוקסידנט המצוי בעין. עם התקדמות הגיל יורדות רמות שני הויטמינים בגוף. השלמה תזונתית שלהם עשויה להפחית את הסיכון להתפתחות קטרקט. 
ויטמין B2 וויטמין B3 נחוצים לשימור רמות נאותות של גלוטטיון בעין. במחקר נמצא שאנשים מבוגרים הנוטלים השלמה תזונתית של ויטמינים אלה מקטינים את סכנת התפתחות הקטרקט. 
בטה קרוטן ולוטאין הם שני קרטנואידים המתפקדים בעין כאנטיאוקסידנטים רבי עוצמה. בטה קרוטן ובעיקר לוטאין מספקים הגנה מפני הסיכון להתפתחות קטרקט.

 

 

 

 

 

 

 

אולי יעניין אותך...

מחלות של החומר הלבן במוח

מחלות של החומר הלבן במוח

החומר הלבן נמצא ברקמות עמוקות של המוח, מתחת לקליפת המוח. החומר הלבן מורכב מתאי תמיכה …