עייפות כרונית

תסמונת עייפות כרונית היא בעיה רפואית, שאינה מובנת דיה, הקשורה למערכות רבות בגוף. לא זוהתה עדיין אף סיבה הגורמת לתסמונת לכן היא מאובחנת על-ידי הרופא לאחר שלילת קיום תסמינים מוכרים של עייפות. החוקרים משערים שהסיבות לעייפות הכרונית הן כנראה זיהום נגיפי כרוני, אלרגיה למזון, תת תפקוד של בלוטת האדרנל ועוד. ההגדרה הנוכחית של התסמונת היא עייפות שאינה מתפוגגת במשך ששה חודשים ויותר והגורמת להאטת הפעילות השגרתית לחצי, לפחות. לחלק מן הסובלים מן הבעיה יש קושי להירדם, בלוטות לימפה מוגדלות וחום קל. כאשר הבעיה מלווה בכאבי שרירים יתכן שהבעיה האמיתית היא פיברומיאלגיה. 

תסמינים (סימפטומים) של עייפות כרונית

בנוסף לעייפות עלולים להופיע כאבי שרירים, כאבי מפרקים שאינם מלווים בדלקת, בעיות זיכרון לטווח קצר, הפרעות שינה, בלוטות לימפה מוגדלות וחום קל.

טיפול בעייפות כרונית

מכיוון שהבעיה אינה מובנת דיה, נוהגים הרופאים להמליץ על טיפול המשלב שינוי באורח חיים (פעילות גופנית אירובית), דיאטה מאוזנת, הפחתת לחצים, ייעוץ פסיכולוגי המשולב לעתים עם תרופות נוגדות חרדה ודיכאון.

שינויים מומלצים באורח חיים

פעילות גופנית אירובית (המגדילה את צורך הגוף לחמצן) חשובה למניעת החרפת הבעיה. חשוב להקפיד על פעילות גופנית מתונה משום שפעילות נמרצת עלולה להחריף את הבעיה.

טיפולי רפואה משלימה בעייפות כרונית

סיכום

תסמונת העייפות הכרונית היא בעיה שאינה מובנת דיה. ההגדרה המקובלת לבעיה היא עייפות שאינה נעלמת במשך ששה חודשים לפחות ומשבשת באופן ניכר את הפעילות היומיומית. הטיפול הקיים מציע שילוב של פעילות גופנית מתונה עם יעוץ פסיכולוגי וטיפול תרופתי, בעיקר בתסמיני הדיכאון והחרדה. מספר צמחי מרפא והשלמות תזונתיות עשוי לספק הקלה והפחתה בתסמינים. 

עדכון אחרון – 27/7/2010

 

 

 

אולי יעניין אותך...

מחלות של החומר הלבן במוח

מחלות של החומר הלבן במוח

החומר הלבן נמצא ברקמות עמוקות של המוח, מתחת לקליפת המוח. החומר הלבן מורכב מתאי תמיכה …