כתמים צפים בעין

כתמים צפים בעין, הבזקים בעין וקרע ברשתית

העיניים, כמו שאר אברי גופנו, משתנות במרוצת הזמן. צורך במשקפי קריאה שכיח ביותר בקרב רוב האוכלוסייה שעברה את גיל 50 שנים. מבוגרים רבים עלולים לחוש בתופעה בה כתמים צפים בעין חולפים בשדה הראיה שלהם. כתמים צפים בעין יכולים להופיע בצורת נקודות, עננים, חוטים או קורי עכביש שחוצים את שדה הראיה. הבזקים בעין שמופיעים מעת לעת אף הם שכיחים. כתמים צפים והבזקים אינם מזיקים בדרך כלל, אך לעיתים מצביעים על קרע ברשתית, או חמור יותר, על התנתקות הרשתית שעלולה להוביל לאיבוד הראיה. טיפול בקרע ברשתית יכול לסייע במניעת התנתקות הרשתית, לכן כה חשוב לדעת מהם התסמינים ומתי רצוי לגשת לייעוץ אצל רופא העיניים.

מה גורם לכתמים צפים ולהבזקים?

כתמים צפים הם אשכולות קטנים של תאים, שבבי חלבונים או פיסות של ג'ל שנמצא בזגוגית (נוזלי העין שהם כ- 80% מנפח גלגל העין). מה שאנו רואים למעשה הוא צילם של מקבצי תאים אלה על גבי הרשתית. הרשתית היא רקמה רגישה לאור שנמצאת בחלק האחורי של גלגל העין שמשדרת תמונות אל המוח. הכתמים הצפים נעים עם תנועת העין וכאשר מנסים למקד את הראיה בהם נדמה שהם נמוגים. ניתן להבחין בהם בברור אם מסתכלים על דבר מה מבריק באחידותו כמו השמים או רקע לבן.

רוב הכתמים הצפים נוצרים כתוצאה משינויים נורמאליים שמתחוללים עם ההזדקנות.  נוזלי העין, במרוצת הזמן, מאבדים מנפחם, נמשכים אל עבר הרשתית וממריצים פעילות של קולטני אור שגורמת להבזקים. הימשכות נוזלי העין אל עבר הרשתית יכולה לגרום גם לדימומים זעירים, שאף הם יראו כמו כתמים צפים בעין בשדה הראיה. לעיתים נוזלי העין נפרדים מן הרשתית, תופעה שנקראת PVD. תופעה זו יכולה לגרום לרצף חדש של כתמים צפים והבזקים בשדה הראיה ההיקפי.

תופעה זו נדירה לפני גיל 50, אך מתחוללת בקרב יותר מ- 60% מבני 70 שנים ומעלה. התופעה שנקראת PVD שכיחה יותר בקרב קצרי רואי, בקרב אנשים שעברו ניתוח להסרת קטרקט, פצועי עין או ראש או בעקבות דלקת בתוך העין. התופעה מתפתחת תוך שבוע או יותר, בדרך כלל אינה מהווה איום על הראיה, אבל ב- 15% מן המקרים מובילה לקרע ברשתית, דבר שעלול לגרום להתנתקות הרשתית. לכן אם לפתע רואים הבזקים או רצף חדש של מצופים בשדה הראיה ההיקפי, רצוי לגשת לרופא העיניים לשם עריכת בדיקה מקיפה. גם אם לא נמצאה בעיה, רצוי לבצע בדיקה חוזרת אם התסמינים מתגברים.

תסמיני התנתקות הרשתית

רצוי לפנות לרופא העיניים מיד אם מבחינים בתסמינים הבאים שעלולים להצביע על התנתקות הרשתית:

  • הבזקי אור
  • רצף חדש של כתמים צפים בשדה הראיה שהופיע במפתיע.
  • צל הדרגתי על שדה הראיה שמופיע מאחד הצדדים (כמו וילון שמורד)
  • ירידה מהירה בחדות הראיה במרכז שדה הראיה. דבר שכזה מתחולל כאשר הכתם הצהוב (מקולה), שהוא האזור ברשתית שאחראי לראיה במרכז ניתק

מה קורה כאשר מתפתח קרע ברשתית?

כאשר נוזלי העין נמשכים בכוח שדיו לגרום לקרע ברשתית, הנוזלים דולפים דרך החור שנוצר ומנתקים את הרשתית מהרקמה שמתחתיה שמזינה אותה. התנתקות הרשתית היא דבר רציני, לכן חשוב להבחין בתסמינים.

רופא העיניים יבחן קרעים ברשתית על-ידי הרחבה האישון ובדיקת תוך העין באמצעות מכשור מיוחד. הבדיקה תתבצע בשתי העיניים משום שהבעיה הרפואית שנמצאת ברקע התסמינים עלולה לגרום לקרעים גם בעין השנייה. קרע ברשתית ניתן לתיקון באמצעות אחת מן הטכניקות הבאות:

  • טיפול בלייזר. בהליך זה, רופא העיניים מאלחש את העין באמצעות הרדמה מקומית (בדרך כלל טיפות עיניים מאלחשות) ובעזרת קרן לייזר דקיקה יוצר כוויות קטנות סביב לכל החורים או הקרעים ברשתית. התוצאה שמתקבלת היא רקמה צלקתית שיוצרת מחסום, שמולחם לדופן האחורית של גלגל העין כך שקטן הסיכון להתנתקותה של הרשתית. המטופל שב לשגרת יומו לאחר כ- 4 ימים לערך.
  • טיפול בהקפאה. בהליך זה, בדומה לטיפול בלייזר, מתבצעת הלחמה בהרדמה מקומית. ההליך גורם להדבקה (רקמת צלקת) שמקטינה את הסבירות שקרע יוביל להתנתקות הרשתית. הרופא משתמש בטכניקת ההקפאה כאשר קשה או בלתי אפשרי להגיע למקום הפגיעה עם לייזר.

5.4.2008

אולי יעניין אותך...

זקפה רכה

זקפה רפה – אין אונות – אימפוטנציה גרסת 2021 משל ונמשל

 זקפה רפה  2. זה היה בשלהי שנת 2012 (ב- 26.11.12 ליתר דיוק). בעקבות עוד מבצע …