איידס

הרגעת טיקים של תסמונת טורט

תסמונת טורט מאופיינת בתנועות בלתי רצוניות ששבות וחוזרות על עצמן ובהפקת קולות לא רצוניים. תנועות וקולות לא רצוניים אלה נקראים טיקים. מחקר חדש שערכו מדענים מאוניברסיטת נוטינגהם שבבריטניה מצא ששינוי רמות של כימיקל שנמצא במוח יכול לעזור בהרגעת טיקים של תסמונת טורט.

החוקר הראשי, פרופסור סטיבן ג'קסון מבית הספר לפסיכולוגיה באוניברסיטת נוטינגהם שבבריטניה, וצוותו פרסמו את ממצאי מחקרם בתאריך 2.10.2015 בכתב העת מגמות במדעים קוגניטיביים.

תסמונת טורט היא הפרעה במערכת העצבים שפוגעת ב- 0.3% מהילדים בני 6-17 שנים. ההפרעה שכיחה יותר בקרב בנים, פי 4 יותר מאשר בקרב בנות.

טיקים, שהם התסמין העיקרי של תסמונת טורט, מתפתחים בסביבות גיל 5-10 שנים. יש שני סוגים של טיקים: טיקים מוטוריים (תנועתיים) וטיקים ווקאליים (קוליים). טיקים מוטוריים כרוכים בתנועות גוף בלתי רצוניות, כמו מצמוץ בעיניים או עוויתות בידיים. טיקים ווקאליים כרוכים בהשמעה לא רצונית של קולות, כמו המהום או צעקת מילים או ביטויים.

ברוב מקרי תסמונת טורט, שכיחות הופעת טיקים יורדת בשנות הבגרות המוקדמות. רוב הילדים יכולים לדכא הופעת טיקים. מיעוט של אנשים מסוימים עם התסמונת יכולים לחוות דווקא החמרה בטיקים עם התבגרותם.

אין, נכון להיום, מרפא לתסמונת טורט, אך ישנם טיפולים שיכולים לסייע בשליטה על הטיקים. הטיפולים השכיחים הם סוג מסוים של תרופות אנטי-פסיכוטיות שבהן חומרי הרגעה רבי עוצמה וטיפול פסיכולוגי התנהגותי שנקרא CIBT.

טיפול CIBT הוא טיפול התנהגותי שפותח עבור אנשים עם טיקים. בטיפול זה לומד המטופל להיות מודע להתנהגותו והמטפל מסייע לו לשנות בזהירות ובדרך שיטתית את מעשיו.

פרופסור ג'קסון וחבריו מאמינים כי ישנה צורת טיפול חדשה שאפשר יהיה לצרף לארסנל הטיפול בתסמונת טורט. הטיפול החדש קשור בכימיקל שנמצא במוח שנקרא GABA.

יצירת חיקוי של רמות GABA מוגברות במוח יכולה לעזור בהרגעת טיקים של תסמונת טורט

מחקר קודם העלה השערה כי היווצרות טיקים של תסמונת טורט כרוכה בשינויים ברמות של GABA במוח. חומצת אמינו GABA חוסמת תמסורת עצבית במערכת העצבים המרכזית, כולל אזורים במוח שמפקחים על תנועה. מחקרים שכללו סריקות מוח של אנשים עם תסמונת טורט הראו שרמות של GABA במוחם נמוכות ב- 50%.

על סמך ממצאים אלה מאמינים החוקרים כי רמות מופחתות של GABA מובילות לפעילות יתר של תאי עצבים אצל אנשים עם תסמונת טורט שגורמת להופעת טיקים.

פרופסור ג'קסון וצוותו אומרים כי קיימת אמונה רבת שנים שאנשים צעירים עם תסמונת טורט יכולים לשלוט בטיקים שלהם על-ידי מאמץ מכוון ומתמשך לדכא את הטיקים, דבר שמוביל ל"חיווט מחדש" של מסלולים עצביים במוח.

צוות המחקר מפקפק בתקפותה של אמונה זו מכיוון שמצא כי שינויים במוח במרוצת גיל ההתבגרות מובילים להגברת ייצור של GABA, דבר שיכול להסביר טוב יותר מדוע אנשים צעירים הם בעלי שליטה טובה יותר בטיקים שלהם.

החוקרים מאמינים, כפועל יוצא מהממצאים, כי יצירת חיקוי של הדרך שבה GABA חוסם תמסורת עצבית באזורי מוח שאחראים על תפקוד תנועתי, הוא אסטרטגיה טיפולית מבטיחה לאנשים עם תסמונת טורט שאינם מסוגלים לשלוט בטיקים שלהם.

מסכם פרופסור ג'קסון: "הממצא כי לאנשים עם תסמונת טורט יש רמות מוגברות של GABA באזורי מוח שקשורים לתכנון ולבחירה של תנועה מציע הסבר יעיל יותר איך ניתן לשלוט בטיקים בתסמונת טורט. כלומר שניתן להשיג רגישות מוטורית מופחתת באופן מקומי באזורי מוח שמפקחים על תנועה באמצעות הפעלה של חומרים מעכבי GABA. נדרשים מחקרים נוספים כדי לאושש ממצא זה, ואם אכן יאושש הממצא יכולות להיות לכך השלכות חשובות לטיפולים בהפרעות עצביות/התפתחותיות".

עוד על תסמונת טורט

 

אולי יעניין אותך...

זקפה רכה

זקפה רפה – אין אונות – אימפוטנציה גרסת 2021 משל ונמשל

 זקפה רפה  2. זה היה בשלהי שנת 2012 (ב- 26.11.12 ליתר דיוק). בעקבות עוד מבצע …