מיגרנה בילדים

הפרעת קשב וריכוז

הפרעת קשב וריכוז עם או בלי פעלתנות יתר הן הפרעות שקשורות בגיל, מלוות בקושי להתרכז ולעתים בפעילות גופנית מופרזת. הפרעות קשב מופיעות בשתי צורות נפוצות, האחת נקראת הפרעת קשב (ADD) והשנייה נקראת הפרעת קשב שמלווה בפעלתנות יתר (היפר אקטיביות) (ADHD). הפרעות אלה עלולות לעורר קשיי למידה וקשיי הסתגלות חברתית. ההפרעה אופיינית לילדים ונדמת תחילה כהתנהגות מרדנית של הילד בהוריו ובמוריו. מקור ההפרעה אינו ידוע ואין סממנים אובייקטיבים מוסכמים להגדרת ההפרעה. היום יודעים שהסממנים אינם נעלמים עם הגיל.

תסמינים (סימפטומים) של הפרעת קשב וריכוז

הפרעות קשב והיפראקטיביות מאובחנות באופן כללי כדפוס התנהגותי הכולל: חוסר הקשבה, הסחת דעת, פעילות לפי דחפים (אימפולסיביות) ופעלתנות יתר (היפראקטיביות). כ- 4% מהילדים בגיל בית הספר סובלים מהפרעה זו הכרוכה במקרים רבים בבעיות רגשיות, בחוסר יכולת לשבת בנחת בכיתה ולהתמקד בלימודים, ובהתנהגות מפריענית.

טיפול בהפרעת קשב וריכוז

הטיפול התרופתי המקובל הוא הריטלין. למרות היותו תרופה ממריצה, באורח פרדוקסלי הוא מביא להרגעת הלוקים בהפרעות קשב והיפראקטיביות.

שינויים מומלצים בתזונה

במחקרים נמצא שמזון מעורר רגישות מגביר את תסמיני הפרעות הקשב והיפראקטיביות. מתן תזונה ללא רכיבים מעוררי רגישות הביאה לשיפור בתסמינים אצל כשליש מן הילדים שנבדקו. מזון עשיר בסוכר נמצא כמגביר תסמיני הפרעות קשב והיפראקטיביות.

טיפולי רפואה משלימה בהפרעת קשב וריכוז

לילדים עם הפרעות קשב יש לעתים תכופות רמות נמוכות של ויטמין B6. במחקר שנערך נמצא שהשלמה תזונתית של 20 מ"ג הייתה יעילה יותר מן הטיפול התרופתי המקובל. מכיוון שזהו מינון גבוה חובה להתייעץ עם הרופא לפני שמתחילים טיפול מסוג זה. רמות נמוכות של מגנזיום וחומצות שומן הכרחיות (אומגה 3 ו-GLA) נצפו אצל ילדים עם הפרעות קשב. השלמה תזונתית של 200 מג מגנזיום במשך 6 חודשים הפחיתה באופן משמעותי את ההתנהגות ההיפראקטיבית. השלמות תזונתיות של חומצות שומן אומגה 3 ו- GLA הפחיתו באופן הדרגתי את תסמיני ההפרעה.

סיכום

הפרעות קשב ופעלתנות יתר הן הפרעה התנהגותית של כ- 4% מכלל הילדים בגיל בית הספר. לעתים קרובות טועים באבחנת הבעיה ומיחסים לילד אופי מרדני שאמור להיות מטופל באמצעים משמעתיים. הפרעה זו, במידה ואינה מטופלת, עלולה לעורר קשיי למידה והסתגלות חברתית שיעצימו את הבעיה. הטיפול הנפוץ הוא בעזרת תרופה ממריצה (ריטלין) שבאופן בלתי ברור מביאה להרגעת הילד ומאפשרת לו תפקוד התנהגותי תקין. מספר השלמות תזונתיות כמו מגנזיום ושמן דגים עשיר באומגה 3 כטיפול ארוך טווח עשויות להביא לשיפור בתסמינים. גם תזונה דלה בסוכר וללא רכיבים מעוררי אלרגיה עשויה להועיל. 

עדכון אחרון – 6/4/10

 

 

אולי יעניין אותך...

מחלות של החומר הלבן במוח

מחלות של החומר הלבן במוח

החומר הלבן נמצא ברקמות עמוקות של המוח, מתחת לקליפת המוח. החומר הלבן מורכב מתאי תמיכה …