הליכה מתוך שינה

דיכאון אחרי לידה

נשים חוות דיכאון בערך פי שנים מגברים. שינויים הורמונליים רבים תורמים לשיעור מוגבר של דיכאון בקרב נשים, בעיקר שינויים בעת המחזור החודשי, הריון, הפלה, התקופה לאחר לידה,גיל המעבר וגיל הבלות. נשים רבות חוות מועקות נוספות בדמות יחסים בבית ובעבודה, חד הורות, דאגה לילדים ודאגה להורים מזדקנים.
דיכאון אחרי לידה הוא הפרעה דיכאונית המופיעה, לעתים, לאחר הולדת התינוק. די שכיח, בקרב נשים לאחר לידה, לחוות מצב רוח ירוד. חומרת ההפרעה יכולה לנוע מתקופת עצבות קלה שחולפת עד להפרעת דיכאון חמורה שיש לטפל בה. למרות שישנם הבדלים בין דיכאון אחרי לידה לבין דיכאון רגיל, קיימים קווי דמיון רבים בין שתי המחלות. דיכאון אחרי לידה הוא תופעה שכיחה והוא מתחולל בקרב 10% עד 15% מן האימהות.

מתי מתחולל דיכאון אחרי לידה?

דיכאון אחרי לידה עלול להתפתח במרוצת החודש הראשון לאחר הלידה. לעתים עלולה העצבות שלאחר לידה להחמיר ולהפוך לדיכאון לאחר לידה. תקופות של דיכאון שכיחות יותר בקרב אימהות, חודשים רבים לאחר הלידה. לא ברור מתי מתחלף הדיכאון אחרי הלידה בדיכאון רגיל.

תסמיני דיכאון אחרי לידה

התסמינים דומים מאוד לתסמיני דיכאון רגיל והם כוללים:

  • תחושות של נמיכות רוח ואומללות המלוות בפרצי בכי ללא סיבה ניכרת לעין. תחושות אלה נותרות על כנן רוב הזמן ועלולות להחמיר, בעיקר בשעות הבוקר.
  • חוסר יכולת לשאוב הנאה מעצמך. תופעה זו בולטת בקרב אימהות חדשות החשות שאינן נהנות מתינוקן החדש בדרך לה ציפו.
  • רגזנות. תחושה זו עלולה להיות מופנית אל שאר הילדים, לתינוק החדש ובעיקר לבן הזוג.
  • שינה שאינה רצופה היא חלק בלתי נפרד מן הטיפול בתינוק חדש. בעת דכאון לאחר לידה עלולות להופיע בעיות נוספות, כגון: קושי בהרדמות למרות העייפות או יקיצה מוקדמת מדי בבוקר.
  • הקושי בהשגחה על תינוק חדש פירושו, בין השאר, פחות שעות שינה מן הרצוי, לכן לא פלא הוא שאימהות חשות שאין להן אנרגיה מספקת. אם מתלווה גם דכאון, תחושות אלה מחריפות.
  • התיאבון לעיתים נפגע כאשר האם מאבדת ענין באוכל. זו עלולה להיות בעיה קשה משום שאימהות חדשות זקוקות לאנרגיה רבה בכדי לטפל בתינוקן.
  • חרדה היא לעיתים חלק מדכאון שלאחר לידה. לתחושת החרדה פנים רבות. לעיתים התחושה היא של מתח שאינו מתפוגג וחיים על הקצה. דאגות וחששות תקינים לשלומו ולבריאותו של התינוק עלולים לההפך לקשים מנשוא. לעיתים עלולות האימהות לחוות התקפי אובדן עשתונות (פניקה) שעלולים להמשך מספר דקות, בהן התחושה השלטת היא שאסון עלול להתחולל, כגון: התמוטטות, התקף לב או שבץ. התקפי אובדן עשתונות מעוררים פחד רב, אך הם נמוגים, בדרך כלל, מעצמם.
  • דכאון מלווה, לעיתים תכופות בתחושה של חוסר טעם או בתחושה של חוסר תקווה. תחושות אלה שכיחות גם בעת דכאון שלאחר לידה. כל האימהות מתמודדות עם בעיות חדשות, ולעיתים אף קשות, עם תינוקן החדש. אימהות שלקו בדכאון שלאחר לידה תחושנה ביתר שאת את קשיי ההתמודדות עם המצב החדש ולעיתים תחושנה אבודות בסבך הבעיות.
  • כאשר אנשים לוקים בדיכאון, הם מרגישים לפעמים כי אין מוצא לבעיותיהם, ועדיף היה להם או למשפחתם לו היו מתים. מחשבות על התאבדות הן, למרבה הצער, תופעה שכיחה. אם את חשה כך, חשוב לדבר עם מישהו על תחושותיך, מכיוון שיש מוצא מן הבעיות שאינו התאבדות. את צריכה להיות מודעת לכך שילדך עלול להיות בסיכון מוגבר לבעיות בריאות נפשיות במידה ותטלי את חייך בידיך ותתאבדי. אם את חוששת שמישהו ממכריך הוא בעל נטיות אובדניות, קחי חשש זה ברצינות רבה ונסי לשוחח עימו. שיחות על התאבדות אינן מגבירות את הסיכון שהאדם יתאבד. המליצי בתקיפות על ביקור אצל הרופא

מה גורם לדיכאון אחרי לידה?

התשובה הפשוטה היא שאין אנו יודעים. סביר להניח שמספר גורמים קשורים לנושא. התפתחות המחלה מוסברת באופן חלקי כתוצאה של שינויים הורמונליים בעקבות הלידה. העקה הכרוכה בדאגה לתינוק והמחסור הממושך בשעות שינה עלולים להביא להופעת המחלה אצל נשים מסוימות.

האם ישנן אימהות שמועדות יותר ללקות בדיכאון אחרי לידה?

דיכאון שלאחר לידה שכיח יותר בקרב נשים שחוו בעבר תקופות של דיכאון. עבר משפחתי של דיכאון מגביר אף הוא את הסיכון, קרוב לוודאי, בגלל גורמים גנטיים. דיכאון שלאחר לידה שכיח יותר, בקרב נשים שחוו הריון עמוס מועקות, בקרב נשים שלא זכו לתמיכה אוהדת בביתן, בקרב אימהות לילדים בלתי רצויים או בקרב אימהות לילדים בעלי בעיה מולדת.

טיפול בדיכאון אחרי לידה

חשוב לדעת שדיכאון שלאחר לידה הוא בר טיפול. הטיפול בו דומה לטיפול בדיכאון רגיל. שיחה על הבעיה עם מישהו או עם רופא עשויה לעזור. קבלת תמיכה ועזרה בטיפול בתינוק היא חשובה ביותר. לעתים יש הכרח בטיפול תרופתי אנטי דיכאוני. טיפול כזה עלול להוות בעיה לאם שמניקה מכיוון שחלק מן התרופות מוצא את דרכו לחלב האם, אך ישנן תרופות שהן בטוחות לשימוש. צריך לזכור שהדבר החשוב ביותר עבור התינוק ועבור האם הוא להבריא כמה שיותר מהר. מהיבט זה ישנם מספר דברים שאת יכולה לעשות בכדי לעזור:

  • אל תפנימי את הבעיה. דברי עם מישהו על תחושותיך.
  • זכרי כי דיכאון הוא מחלה ואינך סובלת ממנה בגלל היותך חלשה או חסרת תקווה. זכרי גם שזוהי בעיה שכיחה שמחלימים ממנה.
  • דברי עם רופא המשפחה או עם רופא מומחה. הם יכולים למצוא עבורך את הדרך הטובה ביותר להתגבר על מחלתך.
  • אל תדאגי מכך שאת מאבדת את ילדך. אימהות, בעת דיכאון שלאחר לידה, חושבות לעתים שהן אימהות גרועות, ואם תשוחחנה על בעייתן, תינוקן יילקח מהן. זה לא יקרה. מה שיקרה, בעקבות שיחה על המחלה, הוא שתקבלי את העזרה הנחוצה בכדי להחלים מן הדיכאון. שיחות על הבעיה יסייעו לך לפעול טוב יותר למרות המועקות של האימהות.
  • תינוק חדש מעייף ומעיק עבור כל אם. לא תוכלי לבצע את כל הדברים אותם עשית לפני הלידה. הפחיתי את התחייבויותיך והסכימי לקבל עזרה כאשר היא מוצעת לך.
  • נצלי כל הזדמנות בכדי לישון.
  • השתדלי כמה שיותר לשמור על תזונה תקינה. את זקוקה להרבה כוחות.
  • שתפי את בן זוגך. הקושי בטיפול בתינוק החדש יהיה גם מנת חלקו והוא יתייחס אף למחלתך. עודדי אותו לדבר עם רופאך, כך שיבין טוב יותר את מצבך.
  • נסי למצוא זמן לעצמך וזמן עבור בן זוגך.
  • דברי עם אימהות לתינוקות. את תגלי שגם הן חשות בדברים רבים העוברים עליך.
  • ושוב, זכרי כי זו לא אשמתך שלקית בדיכאון שלאחר לידה. תמיכה וטיפול נאות יסייעו להבאת סיום מהיר למחלה.

האם אימהות, בעת דיכאון אחרי לידה, פוגעות בתינוקן?

לא. אימהות הלוקות בדיכאון שלאחר לידה חוששות, לעתים, כי תפגענה בתינוקן או שלא תטפלנה היטב בו. באופן כללי, אימהות אלה, מטפלות בתינוקן באופן מסור, לפחות טוב כמו אימהות אחרות. לרוע המזל ישנן אימהות או בני משפחה אחרים הפוגעים בתינוקותיהם. לאנשים אלה יש, בדרך כלל, בעברם אירועים אלימים אותם חוו בעצמם, ולעניין זה אין כל קשר לדיכאון שלאחר לידה. דיכאון שלאחר לידה בר טיפול, ולאחר שטופל המצב משתפר. אם את חוששת שתפגעי בתינוקך, או שאת חוששת שמישהי אחרת תפגע בתינוקה, דברי על כך, מוקדם ככל האפשר עם הרופא.

עצבות אחרי לידה מול פסיכוזה אחרי לידה

עצבות אחרי לידה. עצבות שלאחר הלידה היא הצורה השכיחה והמתונה ביותר של הפרעות במצב הרוח בעקבות הלידה. כמחצית עד כשני שלישים מן האימהות החדשות חוות אותה. במילים אחרות זה נורמלי שמופיעה עצבות שלאחר הלידה. תופעה זו כוללת ימים ספורים של פרצי כעס חולפים, עגמומיות ובכי מסיבה לא מובחנת. עצבות שלאחר הלידה שכיחה יותר בקרב נשים לאחר לידת תינוקן הראשון, ובקרב נשים שסבלו ממתח טרום ויסתי בעבר. מקור העצבות הוא, כנראה, בשינויים המהירים ברמות הורמוני המין הנשיים המתחוללים לאחר הלידה. עצבות שלאחר הלידה נפתרת מעצמה, ואין צורך, בדרך כלל, בטיפול כלשהו חוץ מחיזוק רוחה של האם כי מה שעובר עליה הוא נורמלי לחלוטין.
פסיכוזה אחרי לידה. זהו סיבוך נדיר המופיע לאחר הלידה אצל אחת מתוך 500 נשים לערך. יש סבירות גבוהה שהפסיכוזה תתחולל בקרב נשים שחלו בעבר במחלה נפשית חמורה, או בקרב נשים שיש במשפחתן עבר של מחלות נפש חמורות. התסמינים של הפרעה זו הם רבים ושונים, אך כוללים, בדרך כלל, פרצי רוממות רוח (מניה) ופרצי שפלות רוח (דיכאון עמוק). תסמינים אחרים שעלולים להופיע הם: מחשבות מבולבלות, הזיות, שמיעת קולות או ראיית דברים שאינם קיימים. התסמינים עלולים להופיע למספר ימים עד למספר שבועות לאחר הלידה. פסיכוזה שלאחר הלידה דורשת טיפול בהתאם לאופי התסמינים אותם חווה האם. הטיפול המקובל נעשה על-ידי פסיכיאטר. חשוב לקבל טיפול בבעיה מהר ככל האפשר.

עדכון אחרון – 22/7/2010

 

 

אולי יעניין אותך...

מחלות של החומר הלבן במוח

מחלות של החומר הלבן במוח

החומר הלבן נמצא ברקמות עמוקות של המוח, מתחת לקליפת המוח. החומר הלבן מורכב מתאי תמיכה …