שינה ומצב רוח

אנורקסיה ובולימיה

אנורקסיה ובולימיה הן הפרעות אכילה שמקורן בגורמים פסיכולוגיים וחוסרים תזונתיים. הגורמים הפסיכולוגיים יכולים להיות אי יכולת לשאת לחצים, בעיות במשפחה או במערכות יחסים, תחושות נטישה, ותחושות של ניצול רגשי, פיזי ומיני. טיפול פסיכותרפי הוא רכיב חשוב בפתרון הפרעות אכילה ויש ללוותו בייעוץ תזונתי ובהשגחה רפואית. אדם הסובל מאנורקסיה אינו אוכל מספיק כדי לשמור על משקל גוף בריא. החולה רואה את עצמו כשמן יתר על המידה והוא בחרדה מתמדת שמא יעלה במשקל. תופעת האנורקסיה אופיינית לתחילת גיל ההתבגרות, בעיקר בקרב בנות. אנשים עם אנורקסיה שוקלים פחות מ-85% מן המשקל התקין לגילם ולגובהם. פעילות גופנית מופרזת, הקאות, שימוש במשלשלים ובמשתנים אף הם אופייניים לבעיה. אנורקסיה חריפה עלולה לסכן את החיים. בולימיה שהיא הפרעת אכילה נפוצה יותר מאנורקסיה פוגעת בעיקר בנערות בגיל ההתבגרות ובנשים בשנות העשרים לחייהן. המחלה מתאפיינת במחזורי אכילה כפייתית בכמויות גדולות של מזון עתיר קלוריות שבסופה הקאה יזומה. יש המשתמשים גם במשלשלים, בתרופות להקאה ובפעילות גופנית מופרזת כדי להמריץ את ההקאה. כמחצית מן האנורקטים סובלים גם מבולימיה. חלק מהסובלים מבולימיה שומרים על משקל גוף תקין ולעתים הם בעלי משקל יתר.

תסמינים (סימפטומים) של אנורקסיה ובולימיה

אנשים עם הפרעות אכילה עוסקים באופן מוגזם במשקלם ובמזון, הם חרדים לתדמית גופם וחשים שאין להם שליטה על כמויות המזון שהם צורכים. הם עלולים לעסוק בפעילות גופנית כפייתית. לנשים עם הפרעות אכילה נעלם בדרך כלל המחזור החודשי. אנשים עם הפרעות אכילה עלולים להשתמש באופן מסוכן במשלשלים, בכדורי הרזיה ובתרופות הגורמות להקאה.

טיפול באנורקסיה ובולימיה

הטיפול המקובל בהפרעות אכילה כולל יעוץ פסיכולוגי, פסיכו-דינמיקה ותרפיה משפחתית. התרופות המקובלות כוללות תרופות נוגדות דיכאון ממשפחת SSRi המטפלות במסלולי הסרוטונין, ותרופות אחרות נוגדות דיכאון.

שינויים מומלצים בתזונה ובאורח חיים

טיפולי רפואה משלימה באנורקסיה ובולימיה

אנשים עם הפרעות אכילה המגבילים את צריכת המזון הם בסיכון מוגבר לחוסרים תזונתיים מורכבים של חלבונים, מינרלים וויטמינים. שימוש סדיר במולטי-ויטמין עשוי לצמצם את הסיכון. אצל אנשים עם הפרעות אכילה נמצא מחסור באבץ. במחקר נמצא שהשלמה תזונתית של 75 מג אבץ גרמה לעליה במשקל אצל רוב הנבדקים. במחקר אחר ניתנו 15 מג אבץ ביום לנשים שהיו מאושפזות עקב אנורקסיה. הנשים השיגו עליה של 10% במשקל פי שנים מהר יותר מקבוצת הביקורת (שלא קיבלה אבץ). תוספת של ויטמין B6 לנשים מאושפזות שיפרה את הרגלי האכילה שלהן ואת מצב רוחן.

סיכום

הפרעות אכילה כמו אנורקסיה המתאפיינת באי אכילה מספקת לשמירת משקל גוף תקין, או בולימיה המתאפיינת במחזורי זלילה עתירת קלוריות שבסופם הקאות, אופייניות בעיקר אצל נשים צעירות וסיבתן היא קומפלקס של בעיות פסיכולוגיות וחוסרים תזונתיים. הטיפול המקובל הוא פסיכולוגי בעיקרו בליווי של תרופות אנטי דיכאוניות. השלמות תזונתיות של מולטי-ויטמין מפחיתות את הסיכון לחוסרים תזונתיים ואבץ וויטמין B6 נמצאו כמסייעים בעליה במשקל ובשיפור מצב הרוח. 

עדכון אחרון – 14/7/10

 

 

אולי יעניין אותך...

מחלות של החומר הלבן במוח

מחלות של החומר הלבן במוח

החומר הלבן נמצא ברקמות עמוקות של המוח, מתחת לקליפת המוח. החומר הלבן מורכב מתאי תמיכה …