עישון ואין אונות

אישיאס

אישיאס (נשית) הוא כאב שמורגש לאורך מסלולו של עצב השת ושלוחותיו. בכל רגל ישנו עצב שת ארוך שעובר מהאחוריים, דרך החלק האחורי של הירך, אל השוק וממנה לאצבעות הרגליים. נשית בהגדרתה היא אוסף תסמינים לכן האבחון נוטה להתבסס על דיווחי המטופל על תחושותיו. הסימנים המובהקים של נשית היא כאב ותחושת הירדמות שמוקרנים במורד הרגל, ולעתים גם מתחת לברך.

תסמינים ואבחון של אישיאס

הסימנים המובהקים של נשית היא כאב ותחושת הירדמות שמוקרנים במורד הרגל, ולעתים גם מתחת לברך. בתשעה מתוך עשרה מקרים, נשית נגרמת כתוצאה מתזוזת דיסק בחוליות התחתונות של עמוד השדרה. על אף שמקור הבעיה נעוץ בחלק התחתון של עמוד השדרה, התסמינים מורגשים בעיקר ברגליים.
לאנשים רבים שלקו בנשית יש עבר של 
בעיות גב, אך נשית פורצת, לעתים קרובות, באופן פתאומי. היא עלולה להתחולל בגלל דבר מה פעוט, אפילו עיטוש. הכאב, בדרך כלל, הוא חד ונוקב ומתמקד ברגל אחת. קהות חושים, תחושות דקירה בלתי נעימות וחולשה ברגל הם דברים שכיחים. הכאב ושאר התסמינים נוטים להחמיר בעת שיעול או ישיבה.
נשית שלעצמה אינה מצב חירום, אך אם היא מלווה בחום, 
בבריחת שתן, באובדן שליטה על יציאות מעיים, זה יכול להיות סימן שנדרשת פעולת חירום לפתרון הבעיה.
הדיסק שחרג ממקומו בחוליות הגב התחתונות אינו לוחץ על עצב השת עצמו, אלא על שורשי העצב שיוצאים מהחוליות התחתונות של עמוד השדרה. שורשי העצב נארגים זה בזה ויוצרים עצב עבה דמוי חבל.
נשית בהגדרתה היא אוסף תסמינים לכן האבחון נוטה להתבסס על דיווחי המטופל על תחושותיו. הדמיה בתהודה מגנטית (MRI) יכולה לספק הוכחה ישירה לבעיה בדיסק, אך רופאים רבים נמנעים מביצוע ההדמיה עד אשר התערבות ניתוחית היא האפשרות הנבחרת לפתרון הבעיה. אם הכאב חולף מעצמו, כפי שקורה במקרים רבים, אין צורך בבדיקות מסוג זה.

אפשרויות טיפול באישיאס

הטיפול המסורתי כלל הפסקת פעילות ואפילו מנוחה במיטה. אך הדבר השתנה וכיום מייעצים הרופאים להמשיך בפעילות השגרתית כמה שאפשר. להקלה על הכאבים אפשר להשתמש במשככי כאבים מסוג של תרופות אנטי-דלקתיות שאינן מכילות סטרואידים (NSAIDS). טיפול פיזיותרפי יכול לסייע בחיזוק שרירי הבטן והשרירים הסמוכים לעמוד השדרה, דבר שמוריד מעט מהלחץ על הדיסק הפגוע. אם לא חל שיפור, רופאים מסוימים נוטים להזריק קורטיזון, שיש לו השפעה אנטי-דלקתית חזקה, ישירות לחוט השדרה.
מומלץ ללוקים בנשית לבחור תחילה בטיפול השמרני של נטילת משככי כאבים וטיפול פיזיותרפי לפני שהם שוקלים ביצוע ניתוח. משך זמן ההמתנה לפני שפונים לניתוח שנוי במחלוקת, אך רוב הרופאים סבור שיש לשקול ביצוע ניתוח אם הבעיה לא חלפה לאחר 6-8 שבועות.
השאלה האם לעבור ניתוח דיסק אינה האם הוא יפטור מכאבי נשית. הניתוח יפתור את הבעיה וזמני ההחלמה קצרים היום הרבה יותר מבעבר לאחר שפותחו הליכי ניתוח בפולשנות מזערית. השאלה האמיתית היא האם הניתוח יגרום לשינוי כלשהו בטווח הארוך, ואם הצפי הוא שלא, כי אז חבל על הכסף והסיכון.
מחקר שנערך בשנת 2007 בחן אנשים שלקו בנשית כשנה לאחר הטיפול. החוקרים מצאו שניתוח היה הדרך המהירה יותר לפתרון כאבי נשית, אך אלה שטופלו בדרך השמרנית הגיעו לאותה רמת שיפור, בגלל שהטיפול שנטלו פעל, או בגלל שמצבם השתפר באופן טבעי, או בגלל שילוב בין השניים.
כך שהשורה התחתונה אינה חד משמעית, והעדפות אישיות או נסיבות המצב הם בעלי התפקיד המרכזי בבחירת סוג הטיפול.
רוב גדול של מטופלים שלקו בנשית עם פריצת דיסק, כ- 80% לערך, השתפרו מבלי לעבור ניתוח, דבר שמצביע לטובת הטיפול האיטי והשמרני מול הטיפול הזריז שאולי היה נמהר מדי. 

מצד שני, אם הכאב הוא עז ואי אפשר לשאתו, כפי שקורה לא אחת, ניתוח הוא אפשרות סבירה. לשם ביצוע הניתוח נדרשת הרדמה כללית, אך שיעור מקרי הסיבוכים הוא נמוך, כ- 2% לפי המחקרים.

עדכון אחרון – 26/7/2010

 

אולי יעניין אותך...

שבר ליס פרנק

שבר ליספרנק

שבר ליספרנק הוא פציעה בחלק האמצעי של כף הרגל. מטופלים עם פציעות ליספרנק חווים נפיחות …