שלשול

שלשול הוא התקף של יציאה נוזלית ותכופה. שלשול עלול להיגרם מסיבות רבות. שלשול חריף הוא לעתים רבות תוצאה של זיהום המצריך טיפול רפואי. תפקידה הראשוני של התזונה במקרה של שלשול חריף הוא למנוע מחסור בנוזלים, בנתרן, באשלגן ובקלוריות. מטרת התזונה במקרה זה היא למנוע התייבשות. ניתן למנוע התייבשות בעזרת מגוון של מזונות, אך תהליך זה חייב להתבצע תחת השגחה רפואית. שלשול עלול לגרום לירידה ברמות הסוכר בדם, להתייבשות ולהפרת האיזון האלקטרוליטי שעלול לסכן חיים. במצב בו השלשול נמשך יותר מימים ספורים יש חובה לפנות לרופא כדי לאבחן במדויק את הגורמים לבעיה. שלשול המתחלף בעצירות עלול להיות תסמין שלתסמונת המעי הרגיז.

תסמינים (סימפטומים) של שלשול

יציאה נוזלית המתרחשת יותר משלוש פעמים ביום נחשבת לשלשול. שלשול מלווה, לעתים, בדברים הבאים:

  • עוויתות,
  • כאב בטן,
  • בחילה,
  • הקאות,
  • חום,
  • אובדן תיאבון
  • יציאות דמיות או בעלות ריח חריף. 

טיפול בשלשול

מנוחה ושתייה מרובה הן ההמלצות הראשוניות במקרה של שלשול. לעתים ניתנות תרופות המאטות את תנועתיות המעיים. במקרים חמורים של שישול, בעיקר בקרב ילדים או קשישים יש צורך באשפוז בבית חולים כדי למנוע התייבשות והפרת האיזון האלקטרוליטי.

שינויים תזונתיים מומלצים לסובלים משלשול כרוני

אנשים הסובלים משלשולים כרוניים, לא זיהומיים, טוב יעשו אם ימנעו מצריכת פרוקטוזה (סוכר פירות). תהליך הפעפוע של סוכר זה עלול להביא לעצירת נוזלים במעי ולהופעת השלשול. אנשים הסובלים מאי-סבילות ללקטוזה (סוכר החלב) עלולים לקבל שלשול מיד לאחר צריכת מוצרי חלב. תזונה דלה במוצרי חלב או צריכת מוצרי חלב דלי לקטוזה או שימוש בהשלמה תזונתית של לקטז (האנזים שמפרק את הלקטוזה) עשויים למנוע הופעת שלשול בקרב הסובלים מאי-סבילות ללקטוזה. צריכה מוגזמת של השלמות תזונתיות של ויטמין C או מגנזיום עלולה לגרום לשלשול. שתייה מרובה של קפה עלולה אף היא לגרום לשלשול. הפחתת צריכה של מזונות מעוררי רגישות בעצה אחת עם הרופא, במיוחד בקרב הנוטים לשלשול כרוני היא צעד נבון. חלק מן התזונאים ממליצים על תזונה הכוללת בננות, אורז, תפוחים, קולה וטוסט להקלה ולמניעה של שלשול.

טיפולי רפואה משלימה בשלשול

סיכום

שלשול הוא תגובה נמרצת של הגוף. שלשול עלול להיגרם מחומרים מעוררי אלרגיה, ממזון מזוהם, מרעלים, מחיידקים ונגיפים, מאנטיביוטיקה, ממתחים נפשיים וממחלות מעיים כמו קרון וצליאק. שלשול חמור עלול לגרום להתייבשות שפירושה אובדן נוזלים מהיר והפרת האיזון האלקטרוליטי. זהו מצב מסכן חיים במיוחד בקרב תינוקות וקשישים ומחייב אשפוז והשגחה רפאית צמודה. הטיפול הראשוני בשלשול חמור הוא השבת נוזלים ושיפור האיזון האלקטרוליטי. במקרים קלים יותר של שלשול מומלץ לנוח ולהרבות בשתייה. ישנן תרופות המאטות את תנועתיות המעיים ומקלות על תסמיני השלשול. הימנעות ממזונות מעוררי רגישות וממזונות עשירים בלקטוזה (לסובלים מאי-סבילות ללקטוזה) תצמצם את הופעת השלשול. כתוצאה משלשול ממושך עלולים להתפתח חוסרים תזונתיים אותם ניתן להשלים בעזרת מולטי- ויטמין. השלמה תזונתית של לקטז היא חיונית לבעלי רגישות ללקטוזה למניעת שלשול. השלמה תזונתית של חומצה פולית תסייע בשיקום נזקי שלשול שנגרמו לדפנות המעי. טיפול בדיקור סיני נמצא יעיל, במיוחד בקרב ילדים משלשלים. 

עדכון אחרון – 29/7/2010

אולי יעניין אותך...

דיאטה ללא גלוטן

דיאטה ללא גלוטן – סיכון מוגבר לסוכרת

אנשים שצורכים הכי מעט את החלבון גלוטן, מועדים במעט יותר לפתח סוכרת מסוג 2, כך …