קנדידה

גדילת יתר של הפטרייה קנדידה אלביקנס במערכת העיכול היא כנראה המקור לתסמונת מורכבת הנקראת קנדידה כרונית. הבעיה מופיעה בדרך כלל אצל נשים או אצל אנשים שעברו טיפול אנטיביוטי ממושך.

תסמינים (סימפטומים) של קנדידה

קנדידה כרונית מאופיינת בכאבי בטן, עצירות,שלשול, גזים, נפיחות, בעיות עיכול, צרבת, זיהומים וגינליים חוזרים ונשנים, גודש באף, בעיות בסינוסים, ריח רע מהפהאלרגיה, גירודים, רגישות לכימיקלים, גירוד בפי הטבעת, כאבי שרירים, רגלים וידיים קרות, עייפות, דיכאון, רגישות, קושי בריכוז, כאבי ראש וסחרחורת. מכלול גדול זה של תסמינים האופייני בחלקו לבעיות בריאות רבות מקשה על אבחון מדויק של התסמונת. התסמינים המובילים באבחון הם בעיות עיכול (בעיקר כשברקע קיים טיפול ממושך באנטיביוטיקה המצמצם את כמות החיידקים הטובים שבמעיים) וזיהומי נרתיק חוזרים ונשנים אצל נשים. 

קנדידה בנרתיק. נערות בוגרות ונשים עלולות לפתח זיהומי קנדידה בנרתיק. הזיהום מופיע בדרך כלל בפתח הנרתיק. תסמיני זיהום זה כוללים: כאב בנרתיק, גירוד, הפרשות לבנות דמויות גבינה מן הנרתיק, כאב או אי נוחות בעת מתן שתן ולעתים טלאים לבנבנים או צהבהבים באזור הנרתיק.

טיפול בקנדידה

תסמונת קנדידה כרונית אינה מוכרת כבעיה רפואית לכן אין לה טיפול מקובל. 
אם החשש הוא שלנערה יש קנדידה בנרתיק, וזו הפעם הראשונה בה מופיעים התסמינים, חשוב ביותר להיבדק אצל הרופא כדי לשלול או חלילה לאושש אפשרות של זיהומים רציניים יותר בנרתיק. גם אם סבלה הנערה בעבר מזיהומים בנרתיק, בטוח יותר יהיה אם היא תיבדק על ידי רופא לפני נטילת תרופות ללא מרשם רופא.
אם הזיהומים חוזרים ונשנים, רצוי להיבדק אצל הרופא מכיוון שעלולה להיות בעיה במערכת החיסונית שאינה מאפשרת להתגבר על זיהומי הקנדידה באופן מוצלח.

שינויים מומלצים בתזונה

בהתבסס על מחקרים ראשוניים, חלק מן הרופאים ממליץ להימנע מצריכה גבוהה של סוכר ומוצרי חלב שנמצאו כממריצים את התפתחות הפטרייה. כמו כן רצוי להימנע ממזונות העשירים בשמרים, כגון: בירה, גבינות, פירות יבשים. גם ממזונות מעוררי אלרגיה רצוי להימנע.

טיפולי רפואה משלימה בקנדידה

סיכום

קנדידה כרונית היא תסמונת עתירת תסמינים האופייניים בחלקם לבעיות בריאות רבות. הדרך לצמצם את הבעיה ואף לפתור אותה היא תוספת של אסידופילוס (חיידקים טובים) למערכת העיכול והשלמות תזונתיות וצמחי מרפא בעלי יכולת אנטי פטרייתית בשילוב תזונה מאוזנת ודלה בסוכרים. 
כדי להימנע מקנדידה בנרתיק יש לשמור שאזור הנרתיק ישמר נקי בעזרת סבון שאינו מבושם, ולהימנע משטיפות נרתיק. רצוי ללבוש תחתוני כותנה, שבניגוד לתחתונים מחומרים מלאכותיים, אינם לוכדים את הלחות או חוסמים את מעבר האוויר באזור הנרתיק.

עדכון אחרון – 29/7/2010

 

 

 

 

 

אולי יעניין אותך...

דיאטה ללא גלוטן

דיאטה ללא גלוטן – סיכון מוגבר לסוכרת

אנשים שצורכים הכי מעט את החלבון גלוטן, מועדים במעט יותר לפתח סוכרת מסוג 2, כך …