בשר אדום וסרטן

צרבת

צרבת היא תחושת בערה בוושט כתוצאה מחזרתן של חומצות הקיבה דרך השוער (שסתום הנמצא בין הושט לקיבה שתפקידו לאפשר מעבר של מזון לעוס לקיבה  ולמנוע את  חזרתו לוושט). הצרבת נגרמת כתוצאה מתפקוד לקוי של השוער או לעתים כתוצאה מבקע סרעפתי. צרבת עלולה להיגרם גם מעודף חומציות או מתת חומציות של הקיבה. תפקיד החומצה בקיבה הוא להשמיד חיידקים וגורמי זיהום אחרים שהגיעו עם המזון. תפקיד נוסף של חומצות הקיבה הוא להתחיל בתהליך העיכול של החלבונים. סיבה נוספת להופעת צרבת היא השמנת יתר או הריון המפעילים לחץ מכני על השוער ואינם מאפשרים את סגירתו המושלמת לאחר מעבר המזון בוושט. 

תסמינים (סימפטומים) של צרבת

תחושת בערה בוושט המלווה לעתים בכאב המתפשט לקדמת החזה, בחילות והקאות לעתים נדירות, נפיחות.

טיפול בצרבת

הטיפול המקובל כולל הימנעות ממזונות מעוררי צרבת, כגון: פרי הדר, מזון מתובל, מזון שמן. התרופות המקובלות הן סותרי חומצה למיניהם ותרופות מעכבות פעילות קולטני היסטמין.

שינויים תזונתיים מומלצים

חלק מבעיית הצרבת עשוי להימנע על-ידי הפחתה בכמות הקפאין והאלכוהול בתזונה. במקרים אחרים מזונות המעוררים אלרגיה הם הסיבה להופעת הצרבת. הימנעות מהם עשויה להועיל. גם אכילה חפוזה ולעיסה חלקית של המזון עלולים לעורר את הבעיה.

טיפולי רפואה משלימה בצרבת

סיכום

תופעת הצרבת יכולה להצביע על ליקוי זמני או קבוע בפעילותו של השוער שהוא שסתום חד כיווני הנמצא בין הושט לקיבה, או על בעיות עיכול הגורמות להפרת האיזון של חומצות הקיבה. הדרך להתגבר במהירות על תחושת השרפה היא שימוש בתרופות סותרות חומצה או במאכלים סותרי חומצה או פשוט מים. טיפול משמעותי יותר בבעיה הוא פתרון בעיות עיכול בעזרת תרופות או השלמות תזונתיות. שילוב של סותרי חומצה (להקלה מידית) בתוספת חיידקים טובים (לשיפור העיכול) קיים בצורת השלמה תזונתית. במקרים בהם נגרם נזק קבוע לשוער ניתן לתקנו בעזרת ניתוח. 

עדכון אחרון – 29/7/2010

 

 

אולי יעניין אותך...

דיאטה ללא גלוטן

דיאטה ללא גלוטן – סיכון מוגבר לסוכרת

אנשים שצורכים הכי מעט את החלבון גלוטן, מועדים במעט יותר לפתח סוכרת מסוג 2, כך …