כאב ראש מקבצי

עצירות

עצירות היא מצב בו תדירות היציאות נמוכה, והיציאות קשות ויבשות. עצירות מוגדרת כמצב בו כמות היציאות השבועית היא פחות משתיים. הסיבה הנפוצה לעצירות היא כנראה התזונה. לעתים היא חלק מתסמונת המעי הרגיז או תופעת לוואי לטיפול תרופתי, או תוצאה של חוסר ניידות. מחלות מעיים חמורות מלוות לעתים בעצירות קשה. העצירות עצמה אינה, ככל הנראה, גורם המגביר את הסיכון לסרטן המעי הגס. 

תסמינים (סימפטומים) של עצירות

תסמיני עצירות כוללים: יציאות בלתי סדירות, צואה קשה ויבשה, עוויתות במעיים, כאבי בטן תחתונה. חומרת התסמינים משתנה בין אדם לאדם.

טיפול בעצירות

ההמלצה המקובלת היא להרבות בשתיית מים ולהגדיל את כמות הסיבים התזונתיים בתפריט. ביצוע המלצה זו מקצר את משך שהיית הצואה במעיים, מגדיל את ניפחה ומרכך אותה. גם שימוש קצר טווח במשלשלים מומלץ לעיתים על-ידי הרופא. סוגי המשלשלים הקיימים הם: מגבירי נפח הצואה, מרככי צואה וממריצי תנועתיות המעי. לא מומלץ להשתמש במשלשלים באופן קבוע מכיוון שהם עלולים להחליש את המעי הגס או לגרום להצטברות נוזלים ולפגוע במאזן האלקטרוליטים בגוף. שימוש ממושך במשלשלים גם מפחית את יעילותם.

שינויים מומלצים בתזונה ובאורח חיים

 
 

טיפולי רפואה משלימה בעצירות

סיכום

עצירות היא תופעה בה כמות היציאות היא פחות משתיים בשבוע. כשיש עצירות תוכן המעי נוטה להתקשות ולהתייבש וכתוצאה מכך עלולות היציאות להכאיב. הסיבה הנפוצה לעצירות קשורה לתזונה. תזונה עשירה בסיבים עם כמות נאותה של נוזלים פותרת ברוב המקרים את הבעיה. לעתים העצירות היא חלק מתסמונת המעי הרגיז, או שהיא נגרמת כתוצאה משימוש בתרופות או כתוצאה מחוסר פעילות. שימוש במשלשלים מומלץ לפרקי זמן קצרים. שימוש ממושך בהם עלול להחליש את המעי, לגרום להצטברות נוזלים ויעילותו יורדת עם הזמן. צמחי מרפא והשלמות תזונתיות העשירים בסיבים הם פתרון יעיל לבעיית העצירות, אך חשוב לשתות עמם שפע של נוזלים. שימוש בסיבים ללא כמות נאותה של נוזלים עלול להחמיר את העצירות. 

עדכון אחרון – 27/7/2010

 

 

 

אולי יעניין אותך...

דיאטה ללא גלוטן

דיאטה ללא גלוטן – סיכון מוגבר לסוכרת

אנשים שצורכים הכי מעט את החלבון גלוטן, מועדים במעט יותר לפתח סוכרת מסוג 2, כך …