ספיגת מזון

ספיגת מזון לקויה היא מונח רחב המתאר בעיה בספיגת רכיבי תזונה במערכת העיכול ובשאר הגוף. ספיגת מזון לקויה אינה מחלה בפני עצמה, היא תוצאה של בעיה בריאותית אחרת. בעיות ספיגה קשורות בדרך כלל למעי הדק, בו מתרחשת עיקר ספיגת המזון. בעיות ספיגה יכולות להשפיע על הטמעת רכיבי תזונה גדולים, כגון: פחמימות, חלבונים ושומנים, או על רכיבי תזונה קטנים, כגון: ויטמינים ומינרלים. 

תסמינים (סימפטומים) של בעיות ספיגת מזון

לסובלים מבעיות ספיגה יש לעתים יציאות נוזליות וחיוורות, בעלות ריח חריף, או יציאות קשות, כאבי בטן, נפיחות, ירידה במשקל, עייפות, כיבי פה, עוויתות שרירים, כאבי פרקים, פריחות בעור, עיוורון לילה ולעתים אף עקרות. בנוסף יש לעתים גם תסמינים נפשיים, כגון: דיכאון וחרדות.

טיפול בבעיות ספיגת מזון

לאחר אבחון מדויק של הגורם לבעיות הספיגה (למשל: מחלת צליאק, מחלת קרון,כיבי קיבה ותריסריון, דלקת בלבלב, דלקת בכבד ועוד) יתאים הרופא את הטיפול שיכלול תרופות אנטי דלקתיות ותרופות לדיכוי מערכת החיסון עם שינויים תזונתיים ולעתים השלמות תזונתיות שונות. ישנם למעל ל- 100 מצבי בריאות שעלולים לגרום לבעיות בספיגת המזון. המצבים הנפוצים הם: אי-סבילות ללקטוזה (סוכר החלב),מחלת צליאקמחלת קרון ודלקת לבלב כרונית.

סיכום

בעיות בספיגת מזון נוצרות ברוב המקרים כתוצאה מרגישות לרכיבי מזון כמו: לקטוזה או גלוטן, או כתוצאה מדלקת הפוגעת בדופן המעי (דרכו מתבצעת ספיגת המזון, או מדלקת הפוגעת בבלוטות להפרשה פנימית (כבד, לבלב) שאינה מאפשרת פירוק מושלם של המזון לרכיבים ברי ספיגה. אבחון מדויק של הגורם לבעיה וטיפול בו עם שינויים תזונתיים שמתבקשים והשלמות תזונתיות (אנזים הלקטז המפרק את הלקטוזה), ישפרו את ספיגת המזון. 

עדכון אחרון – 26/7/2010

 

אולי יעניין אותך...

דיאטה ללא גלוטן

דיאטה ללא גלוטן – סיכון מוגבר לסוכרת

אנשים שצורכים הכי מעט את החלבון גלוטן, מועדים במעט יותר לפתח סוכרת מסוג 2, כך …